
Human rights mafia’s ‘junk research’ exposed
17 May—If you were a member of Parliament, would you demand rigorous analysis of the allegations
on whose strength you were asked to pass a law demanding economic sanctions against your nation’s
principal trading partner? Or would you succumb to bias, groupthink, partisan political manoeuvring,
or the lazy appeal of pandering to the prejudices of a propagandised public for votes in an upcoming
election?

Were they honest (at least with themselves), the
members of the Australian Senate who last August voted
in favour of independent Sen. Rex Patrick’s “Customs
Amendment (Banning Goods Produced By Forced Labour)
Bill 2021” would have to give the latter answer. A paper
published this week by independent Canberra-based
analyst Jacqueline “Jaq” James shows that reports by
prominent non-governmental organisations Amnesty
International (AI) and Human Rights Watch (HRW) on
alleged state-run forced labour programs in China, which
helped induce the Senate to pass Sen. Patrick’s bill, not
only include no legally acceptable evidence upon which
to base such serious charges, but also fail the most basic
standards of academic rigour.1

In a previous paper published this January, Ms James had
comprehensively debunked the Australian Strategic
Policy Institute’s (ASPI) influential February 2020 report
Uyghurs for Sale. 2 Media, governments and human
rights NGOs around the world had for two years
unquestioningly accepted that report as proof that the
Chinese government had enslaved large numbers of
Uyghurs and other ethnic minorities from the Xinjiang
autonomous region, to be used as forced labour in factories around the country. Ms James’s
painstaking legal analysis, however, demonstrated unequivocally that none of ASPI’s evidence of
human rights violations stood up to proper scrutiny. As the Australian Alert Service noted at the time,
Jaq James is eminently qualified to deliver such an analysis: she holds a Bachelor of Laws (with
Honours), along with Masters in both Public Policy and Education, and is soon to complete a Master of
Laws specialising in international law at the Australian National University (ANU). She also speaks
Mandarin and has a good understanding of China’s culture and systems of governance, having studied
and worked there for several years, including as a university lecturer.

As Ms James explains in the executive summary of her second paper, despite the ASPI report’s
obvious shortcomings, Sen. Patrick made it the “central reference point” of his rationale for a private
member’s bill he introduced to ban the importation of Uyghur-made goods into Australia. (Explicit
references to Uyghurs were later removed to avoid a potential legal challenge by China at the World
Trade Organisation; but the bill as amended would still target China in practice.) Tellingly, however,
James reports that when she questioned him on the righteousness of his bill in light of her first paper’s
findings, “Senator Patrick did not deny that the ASPI report was an unreliable source, nor did he
defend it; rather, he shifted the focus to ‘many other sources’”, including “the findings of ‘human
rights groups … around the world’” which had backed up his and ASPI’s claims. 

“Those other human rights groups Senator Patrick was referring to were likely Amnesty International
and Human Rights Watch”, writes James, “two ‘powerhouse’ institutions in the international human
rights advocacy field” that had both published reports in 2021 accusing the Chinese government of
systematic forced labour in Xinjiang. Therefore, in her second paper she subjects both reports to the
critical analysis that Parliament hadn’t bothered to do itself, and finds them wanting in every respect.

Mountains out of molehills

Amnesty International, writes James, “declared it had gathered evidence demonstrating the Chinese
Government has carried out ‘massive and systematic abuses’ … in Xinjiang”, which “amount to
‘crimes against humanity’ under Article 7 of the Rome Statute of the International Criminal Court, as
well as other violations of international law, including laws against forced labour.” AI asserted that
“hundreds of thousands—perhaps one million or more … men and women from predominantly Muslim
ethnic groups” had been detained in what it called “internment camps”, and that furthermore there
was “a clear compulsory labour component to the system of detention”. It did so, however, on the
basis of interviews with just “11 former detainees”, only four of whose testimony was excerpted in its
report. “In other words”, notes James, AI “seemed to be claiming that maybe more than one million
people in Xinjiang have been forced into labour … [yet] only featured testimony excerpts of around
0.0004 per cent of the potential victim pool.”

Additional problems include that what little testimony the report does supply is anonymised—



supposedly to protect victims and their families from reprisals, but which also makes it impossible to
authenticate. “Amnesty International and the interviewees knowingly made this credibility tradeoff,
and, as such, have to accept any criticism that comes their way”, James notes, especially given the
European Court of Human Rights, for example, has explicitly “taken a stand against relying wholly, or
to a decisive extent, on anonymous witnesses”. There was also “no indication from Amnesty
International that the interviewees provided actual sworn testimony, such as an affidavit that carries
legal ramifications if false statements were made”, while the organisation’s own methods for
corroborating its witnesses testimony are “arguably inadequate”, James writes. All that readers are
told “is that its testimonial evidence was ‘corroborated by other reliable sources’, with those sources
merely being: (i) ‘high-resolution satellite imagery to identify the facilities in which some former
detainees reported being detained’; (ii) ‘leaked Chinese government documents’; and (iii) ‘other
credible testimonial, photographic, and documentary evidence collected by journalists, scholars and
investigators’.” As she points out, however, being able to describe a facility denotes at best that the
interviewee had at some point been assigned to it, not why or what happened there—and could
otherwise be the result of having heard it described by a third party, or even from prior viewing of the
satellite pictures.

The “leaked Chinese government document”, or “telegram”, cited in the report is not quoted directly
but only paraphrased as stating that “if a detainee was designated ready for release, the group that
did the final evaluation also determined whether the detainee would enter a ‘skills improvement
class’ for ‘ intensive training’ before being released (emphasis added)”, James reports. Yet, an actual
reading of the relevant passage “shows: (i) no mention of the word ‘detainee’, only the word ‘student’;
and (ii) no mention of the word ‘release’, only the word ‘completion’.” Meanwhile, she notes, the
phrase “vocational skills education and training” appears repeatedly throughout, while the word
“labour” appears just twice: once to state that students are not to “participate in labour outside of
class”; and second to stipulate that training “should be based on the students’ employment
aspirations and the needs of society, and labour skills training should be carried out in a targeted
manner to enable them to achieve employment as soon as possible”. In other words, outside AI’s
apparently deliberate mistranslation there is no indication that the “internment camps” are anything
but the education and training centres the Chinese government has always said they were. As for AI’s
“credible testimonial, photographic, and documentary evidence collected by journalists, scholars and
investigators”, Ms James submits that it is “too vague to be of probative value” given that it does not
appear to be directly related to any of its 11 interviewees’ allegations. Moreover, she notes, “given
that the ASPI report was cited in the Amnesty International report as a credible reference, it can be
assumed that Amnesty International did not critically engage with any of its other sources either.”

Regarding AI’s interview methodology, James notes that the report “only disclosed superficial aspects,
such as that ‘[o]ral consent was obtained from each interviewee before the interview’; … and ‘[n]o
incentives were provided to interviewees in exchange for their accounts’.” What it does not provide, is
any assurances that the interviews were conducted in such a way as to avoid “leading questions and
fact-feeding” (such as “an appendix containing the list of questions that were put to the interviewees,
or, even better, transcripts of the interviews”, with redactions to preserve anonymity); that the
witnesses were asked any “cross-examination-style questions” to determine if they were falsifying or
exaggerating their statements; that any “theoretically and empirically grounded credibility
assessment frameworks [such as are utilised by courts of law] were used to evaluate the reliability of
interviewees’ answers”; or that accredited translators had been used. “Given that [AI] has been in
operation for over 60 years”, James points out, “it would be expected that it already has its own
theoretically and empirically grounded credibility assessment framework. If it does not have its own
framework, the obvious question to ask is: why? If it does have its own framework, the obvious
question to ask is: why is it not publicly available?”

The last problem Ms James points out with the AI report is that like ASPI’s before it, it “allege[s] a
systematic forced labour program run by the Chinese Government in breach of international law”, but
fails to “draw substantial connection between the asserted facts and the law on forced labour.”
Among other things, AI asserts that the so-called “internment camp detention process appears to be
operating outside the scope of the Chinese criminal justice system or other domestic law”, apparently
to eliminate any possible application of exemptions in international humanitarian law for labour
assigned via due legal process, as part or in lieu of a custodial sentence. Yet it also contradictorily
asserts that deradicalisation programs in Xinjiang “provided the ‘legal’ cover for the government to
expand its then-nascent internment camp in southern Xinjiang to the rest of the region” beginning
March 2017—a tacit admission, as James notes, that the so-called internment camps do “technically
operate inside the scope of China’s domestic law” after all.

This is ‘evidence’?

As for HRW, like AI it asserted it had gathered evidence indicting the Chinese government for “crimes
against humanity” in Xinjiang under the Rome Statute. But whereas AI at least provided first-hand
accounts, albeit substandard ones, HRW’s “evidence” comprises just six secondary sources, namely:
the now debunked ASPI report; a 2018 article from the New York Times; a 2019 article by Radio Free
Asia (RFA); a 2020 report by the Fair Labour Association (FLA); a 2021 BBC article; and a “leaked”
study from China’s Nankai university.

Taking the last first, the Nankai University study discusses a poverty alleviation program; and far from



so much as implying “forced labour”, it rather exhorts officials to exert “persistent measures” to
persuade potential recruits to join. The BBC article likewise cherry-picks, apparently mistranslates,
and presents out of context a quote from a young Uyghur woman, drawn from a publicly broadcast
documentary film about a similar poverty alleviation program, to the same effect. The FLA, a
Washington, DC-based NGO headed by a former Obama Administration assistant secretary of state, is
actually a tertiary source, in that its own accusation of forced labour is sourced vaguely to “recent
reporting” by yet another Washington NGO called the “Citizen Power Initiatives for China”, which
according to its website is “dedicated to a peaceful transition to democracy”—that is, regime change
—in China. Hardly a reliable or impartial source! Nor for that matter is RFA, given that is an official
propaganda organ of the US State Department. And the NYT article cites hearsay testimony from the
head of a Kazakhstanbased NGO who claimed to have “interviewed relatives of ten inmates who had
told their relatives they were made to work in factories”; hearsay and speculation from University of
Washington lecturer Darren Byler, who as James notes was “an external referee of the ASPI report and
approved [it] … despite its many errors”; an assertion by ASPI report coauthor Nathan Ruser, based
on a single satellite image, that a building attached to an alleged “camp” is (A) a factory, with (B)
forced labour going on inside; and alleged Chinese government documents which are not made
available for thirdparty verification, and whose quoted passages do not necessarily imply forced
labour anyway.

As Ms James summarises the case, both NGOs “failed to present sound research methodologies,
reliable evidence and sufficient legal analysis, thereby leaving the forced labour narrative (and any
proposed legislation built on top of the narrative) open to even greater doubt.” Ms James suggests—
and the Australian Alert Service emphatically agrees—that given they have stooped to publishing such
“junk research”, both NGOs should be considered to have forfeited any presumption of competence
and dependability, and henceforth “must earn such repute on a report-by-report basis”.

Footnotes

1. Jaq James, Amnesty International & Human Rights Watch’s Forced Xinjiang Labour Claims: Junk
Research or Noble Cause Corruption?, 16 May 2022. Read online or download at
cowestpro.co/papers.html
2. “Independent legal analyst shreds ASPI’s Uyghur ‘forced labour’ claims”, AAS, 12 Jan. 2022. Ms
James’s first paper is also available at the web address in footnote 1.
By Richard Bardon, Australian Alert Service, 18 May 2022

 

Printed from http://citizensparty.org.au/print/pdf/node/1299, on 27 Apr 2024 at 12:04 pm

http://www.cowestpro.co/papers.html
https://citizensparty.org.au/independent-legal-analyst-shreds-aspis-uyghur-forced-labour-claims

	Human rights mafia’s ‘junk research’ exposed
	Mountains out of molehills
	This is ‘evidence’?


