OHCHR Xinjiang report: a propaganda set-piece with
more holes than substance

13 Sept.—The Office of the United Nations High Commissioner for Human Rights’ 31 August report on
China’s Xinjiang region is being held up by Western governments, media, and human rights NGOs as
vindication of their claims that the Chinese government has committed systematic and large-scale
human rights abuses, including arbitrary detention in a network of purpose-built internment centres,

against the Uyghurl people and other minority ethnic groups who live there. It is not. In fact the
“OHCHR Assessment of human rights concerns in the Xinjiang Uyghur Autonomous Region [XUAR],
People’s Republic of China”, as the report is formally titled, in large part merely recycles those very
same allegations, despite most of them having long since been debunked and their proponents
thoroughly discredited. Even so, not only does the Assessment conspicuously fail to back up the
Western human rights mafia’s longstanding allegations of “genocide”, but it does not even assert
unequivocally that the Chinese government has committed any crimes against humanity in Xinjiang at
all, stating only in a deliberately vague manner that undefined crimes “may"” have occurred. And in
order to reach even that weak conclusion, it omits countervailing opinions from other UN experts and
international envoys who have visited Xinjiang, including diplomats from dozens of Muslim-majority
nations; incorporates no input from any local organisation representing the supposedly persecuted
communities, with whom then-High Commissioner for Human Rights Michelle Bachelet and her staff
met during their visit in May; and deliberately misrepresents Chinese laws, law enforcement
procedures and government policy statements to make them seem far more draconian than they
actually are. Meanwhile, it downplays almost to the point of outright dismissal the decade-long spate
of terrorist attacks by separatists and religious extremists that killed hundreds of people—many of
them Uyghurs—and prompted the central government to launch its counterterrorism, deradicalisation
and crash vocational training and poverty-reduction programs in Xinjiang in the first place.

This blatant one-sidedness combined with doubts over the report’s authorship, the timing of its
release after Bachelet’'s term as High Commissioner had formally ended, and its inconsistency both
with previous OHCHR reports (in both content and methodology) and with Bachelet’s previous public
comments on the matter, all cast the Assessment as yet another example of an ostensibly impartial
international body succumbing to political pressure from Anglo-American-led Western powers trying
desperately to hold on to their fading geopolitical supremacy by enforcing their “international
rulesbased order” over and above international law.

Who wrote the ‘Bachelet report’?

High Commissioner Bachelet, a former president of Chile, visited China in the latter half of May this
year. In addition to whatever staff may have accompanied her, she was preceded (by two weeks) by
an advance team of five specialists from her office. In a 28 May press conference at the conclusion of
her tour, Bachelet stated that she had met with “a range of officials” from both national and regional
governments, including from Xinjiang, “[and] was able to interact with civil society organisations,
academics, and community and religious leaders and others inside and outside the country. In
advance of my visit, my Office and | met virtually with a number of civil society organisations that are
working on issues relating to Xinjiang, Tibet, Hong Kong and other parts of China. ... | was also able to
engage with representatives of China’s business community, and am encouraged to see Chinese
companies and sectors embracing human rights standards for their operations and supply chains.”
Bachelet did not say when the written Assessment would be released, but normally such reports are
issued within weeks, subject only to basic fact-checking by the host government per standard UN
operational procedure.

Instead the release was dragged out until 31 August, Bachelet's final day in office. Not only that, but
the report appears only to been published on the OHCHR’s website at 12:20 AM on 1 September in
Geneva, Switzerland (where the Office is actually located), or after 6:00 PM 31 August (and thus
outside normal business hours) in New York, USA, where the UN itself is headquartered. Either way, it
was therefore released only after Bachelet had officially left office. Nor, despite media constantly
referring to it as the “Bachelet report”, was the assessment issued in her name—or anyone’s. In
contrast to other OHCHR reports, it contains no reference to, much less a foreword by the High
Commissioner herself. The OHCHR at times also issues reports at the behest of the UN Human Rights
Council, but neither it nor any other institution are named as the commissioning party in this case. Nor
are the authors’ names or positions within the OHCHR disclosed.

Biased source selection

As noted above, in her May press conference Bachelet stated that she and/or her team had met with
“civil society organisations, academics, and community and religious leaders and others” in Xinjiang.
None of their input is incorporated or even acknowledged in the Assessment. Instead it is based
mainly upon long-since-debunked anti-China screeds by propagandists in the employ of the US and
allied governments. These include the Australian Strategic Policy Institute’s (ASPI) “Xinjiang Data
Project”, a website launched in September 2020 which was funded by the US State Department. In the
specific report to which the Assessment refers (though not by name), titled “Documenting Xinjiang’'s



detention system”, ASPI analyst Nathan Ruser claimed to have identified and mapped over 380
detention facilities in the region via analysis of satellite images. Many of the buildings, however—
which Ruser had identified by their “combination of walls, watchtowers [sic] and barbed-wire
fencing”—turned out to be easily identifiable via public sources (including Google Maps’ “street view”
function) as schools, hospitals, shopping centres, factories, government offices, and housing

2
complexes.™

The Assessment also relies heavily Adrian Zenz of the Victims of Communism Memorial Foundation
(VCMF), one of two apparent originators (in 2018) of the claim that China had arbitrarily imprisoned
“up to one million” Uyghurs in “detention centres” across Xinjiang—a claim which he later admitted
was based upon estimates extrapolated from hearsay which he had no evidence to support, and which
was rejected by diplomats from dozens of Muslim countries after they visited Xinjiang in 2019. A
German national, Zenz is a fundamentalist Evangelical Christian fanatic who has publicly declared
himself “led by God” on a “mission” to destroy the Communist Party of China (CPC). His employer
VCMEF is a US government-funded pseudo-NGO based in Washington, DC, whose ideological bias is
obvious from its name alone, let alone the tenor of its “research” output.

In addition to Zenz's own reports, the Assessment also cites various caches of supposedly leaked
Chinese government documents which Zenz (who has repeatedly proven himself an incompetent
translator) claimed to have “authenticated” before they were publicised by mainstream media outlets
including London’s Financial Times, the New York Times, and US state-owned multimedia
broadcasters Voice of America and Radio Free Asia (RFA)—the latter an official propaganda organ of
the US State Department, which is chartered to tailor its broadcasts to advance Washington’s foreign
policy objectives. Moreover, in each case the alleged government documents had been supplied to
Zenz and/or the media not by anyone in Xinjiang, but by various exiled Uyghur separatist individuals
and organisations, mostly via the US-based Uyghur Human Rights Project (UHRP). The UHRP was
founded in 2004 by the Washington, DC-based Uyghur American Association, and is funded by the US
National Endowment for Democracy (NED), the quasi-autonomous non-governmental organisation
established by the US government in 1983 to fund subversion, coups d’états and general dirty tricks in
countries targeted for destabilisation and “regime change”.

The Assessment admits however that the OHCHR cannot vouch that any of these documents is
genuine, stating only that “OHCHR was able to take steps to verify their authenticity, resulting in
assessment that they are highly likely to be authentic and therefore could be credibly relied upon in
support of other information”, while “For others, such verification was not possible”.

Regarding the “other information”, the Assessment explains that “OHCHR also conducted, in
accordance with its standard practice and methodology, 40 in-depth interviews with individuals with
direct and first-hand knowledge of the situation in XUAR.... Twenty-six of the interviewees stated they
had been either detained or had worked in various facilities across XUAR since 2016. ... Over one third
of the 40 interviewees had either not been interviewed by others, or had been interviewed in the past
by researchers, civil society or journalists, but opted not to publicly share their experience prior to
speaking to OHCHR. ... Interviewees often used the term ‘camps’ to describe the facilities. While
OHCHR is confident that most of these facilities as described by interviewees were in fact VETCs
[Vocational Education and Training Centres], it is possible that some were in fact pre-trial detention
facilities. Individuals interviewed by OHCHR were held in VETC facilities in at least eight different
geographic locations spread across XUAR.” (Emphases added.) Which is to say that by their own
account, 14 of the interviewees had never set foot inside any “facility”; it is unclear how many
(perhaps all) of these interviews comprise what the Assessment goes on to describe as “first-hand
accounts gathered by OHCHR from overseas family members of Uyghurs and Kazakhs who are serving
lengthy custodial sentences for alleged terrorism and ‘extremism’ related offences”. In any case, of
the 26 who did claim to have been sent to or worked in said “facilities”, an unspecified number had
been interviewed before but changed or embellished their story when speaking to the UN.

Whitewashing terrorism

Perhaps the most repugnant aspect of the Assessment, though, is how it deliberately downplays the
terrorism visited first upon Xinjiang, then throughout China, by religious and separatist extremist
groups led by al-Qaeda ally the East Turkestan Islamic Movement (ETIM), which both the NED and US
Central Intelligence Agency have effectively admitted supporting at various times since the 1990s,
and whose ideology is shared by the Uyghur exile NGOs the NED sponsors to this day. The first attack
the OHCHR acknowledges is the 2009 “riots” in Xinjiang's capital Urumqi, which killed some 200
people (almost half of them non-extremist Uyghurs). It notes the Chinese government’s report that
“from 1990 to the end of 2016 [that is, until the advent of the counterterrorism and VETC program
beginning 2017], separatist, terrorist and extremist forces launched thousands of terrorist attacks in
Xinjiang, killing large numbers of innocent people and hundreds of police officers”, but downplays the
severity of the problem first by describing similar ETIM attacks across the rest of China as “violent
incidents ... [which the government] has consistently described as terrorist in nature”—as though
there were any other description for avowed extremists ramming vehicles into crowds of people and
hacking commuters to death with swords and hatchets at railway stations. And to imply that the
government is exaggerating the extremist problem to give itself an excuse to detain large numbers of
Uyghurs and other Muslims arbitrarily, the Assessment misrepresents a list of behaviours that



includes “conduct that falls within the exercise of fundamental [religious and cultural] freedoms”, such
as men growing an abnormally large beard, suddenly quitting drinking and smoking, and refusing any
longer to associate with others who drink and smoke, as “prohibited” and liable to get a person
arrested and thrown into a “facility”—only to admit several paragraphs later that it is in fact a mere
list of indicators for officials to look out for, the coincidence of several of which indicate that a person
may be at risk of falling into an extremist interpretation of Islam, and warrants further investigation.

As attorney and independent researcher Casey Ho-yuk Wan wrote 9 September in an analysis for the
Friends of Socialist China blog, the character of the Assessment “raises serious doubts as to the
impartiality, objectivity, and non-selectivity of the OHCHR’s work with implications for the credibility
not merely of the Assessment, but of the OHCHR as a responsible international organ capable of
conducting human rights work in a constructive manner while avoiding double standards and
politicisation”, as it is required to do by UN General Assembly Resolution 41/128 which established the
office in 1994. Wan notes further that the collective West's high-handedness has already not gone
over well with the world at large, particularly developing nations—and especially Muslim ones. During
the 50th session of the UN Human Rights Council in June-July this year, when the USA and 46 other
countries voted to condemn the human rights situation in China, “more countries in each region of the
world co-sponsored the statement supporting China than the one condemning (Africa 33-2, Americas
9-5, Asia 20-2), except for Europe and Oceania (3-34 and 4-4 respectively)”, Wan wrote. “Members of
the Organisation of Islamic Cooperation (OIC, ‘the collective voice of the Muslim world”)
overwhelmingly co-sponsored the statement supporting China’s position (37-1).” The blatant bias of
the OHCHR'’s Xinjiang Assessment will only accelerate the divide.

Footnotes:

1. Also spelled “Uygur”, “Uighur”.
2. “ASPI doubles down on Xinjiang ‘detention centre’ fakery”, AAS, 30 Sept. 2020.

By Richard Bardon and Melissa Harrison, Australian Alert Service, 14 September 2022

Printed from http://citizensparty.org.au/print/pdf/node/1386, on 22 Jul 2024 at 03:07 pm



	OHCHR Xinjiang report: a propaganda set-piece with more holes than substance
	Who wrote the ‘Bachelet report’?
	Biased source selection
	Whitewashing terrorism


