
Canberra casts out its fake ‘Chinese spy’ Wang Liqiang
Of all the Australian establishment’s lunatic anti-China propaganda of the past five years, there has
perhaps been no case more over-egged than that of purported Chinese spy Wang Liqiang. In late
2019, Nine Entertainment’s flagship current affairs program 60 Minutes and its newspapers The Age
(of Melbourne) and the Sydney Morning Herald  sensationally presented Wang as a hotshot young
master spy who had defected to Australia. Despite immediate refutations of Wang’s story by experts
including a retired senior Taiwanese intelligence official, followed within days by public scepticism on
the part of Commonwealth counterintelligence agency the Australian Security Intelligence
Organisation (ASIO), proponents of anti-China hysteria continued to promote Wang’s story, and
denounce anyone who questioned it—or dared mention that according to Chinese officials, Wang was
in fact a wanted fraudster who had fled the country on a fake passport—as an agent or “useful idiot”
of Beijing. But as usual, we “idiots” get the last laugh. According to an exclusive in the 8 January
Sunday Telegraph, the federal Administrative Appeals Tribunal (AAT) has in effect accepted Beijing’s
side of the story, as have the Department of Home Affairs (DHA) and ASIO, by rejecting Wang’s
asylum claim and ordering that he be deported to China.

When they reported his story on Sunday, 24 November 2019, following his appearance on 60 Minutes
the previous night, the Age and SMH described the then 26-year-old Wang as “A Chinese spy [who]
has risked his life to defect to Australia and is now offering a trove of unprecedented inside
intelligence on how China conducts its interference operations abroad.”1 He had “revealed the
identities of China’s senior military intelligence officers in Hong Kong”, they reported, “as well as
providing details of how they fund and conduct political interference operations in Hong Kong, Taiwan
and Australia … [and] revealed in granular detail how Beijing covertly controls listed companies to
fund intelligence operations, including the surveillance and profiling of dissidents and the co-opting of
media organisations.” Among other things, Wang claimed to have personally directed the October
2015 operation to abduct “dissident” Hong Kong booksellers to the Chinese mainland. Later, “His
handlers in China issued him a fake South Korean passport to gain entry to Taiwan and help China’s
efforts to systematically infiltrate its political system, including directing a ‘cyber army’ and
Taiwanese operatives to meddle in the 2018 municipal elections”, SMH reported.

As the AAS reported at the time, however, none of Wang’s claims stacked up. A bookseller abducted in
the operation Wang claimed to have led, who had since returned to Hong Kong, told the 25 November
2019 South China Morning Post  that Wang’s description of the operation did not match his own
experience. In the same article, retired deputy director of Taiwan’s Military Intelligence Bureau Weng
Yen-ching noted that at just 26, Wang was even then far too young to have been in charge of
sensitive operations, let alone four years earlier when he supposedly ran the clandestine abduction
operation in Hong Kong. Yun Jiang, a former Australian Government policy adviser, and Macquarie
University researcher Adam Ni noted the same day in their online newsletter China Neican that at
least three times during his appearance on 60 Minutes, Wang had “called by the wrong name
the Central Military Commission’s Joint Staff Department (or its predecessor, the General Staff
Department), which conducts military intelligence operations. On each one of the three occasions, he
used a different wrong name.” That is, he did not remember the name of the Chinese government
department he supposedly worked for. And finally, the 27 November 2019 Australian reported that
whilst Wang’s fake Korean passport had the name “Gang Wang” written on it in English, two linguists
had independently verified that the Korean lettering read “Cho Kyung-mee”, and moreover the latter
is a feminine name. In short, the document was a crude and obvious forgery—as Nine would have
known, had it bothered to do basic fact-checking.

Hastie too hasty

The now Shadow Defence Minister Andrew Hastie MP, then chairman of the Parliamentary Joint
Committee on Intelligence and Security (PJCIS) which ostensibly oversees Australia’s intelligence
agencies, abused his position to promote Wang’s story, in the aid of spreading anti-China hysteria. As
reported in a 25-29 November 2019 series of articles in the Australian, Hastie claimed to have been
contacted by an unnamed “intermediary” of Wang’s while at an Australian-American Leadership
Dialogue meeting in Hawaii, and to have brokered Wang’s contact with ASIO from a secure US military
communications facility graciously provided by his hosts.2 But rather than leave Wang to ASIO, as
was appropriate, Hastie appeared on 60 Minutes to declare him a “friend to democracy” and demand
the Australian government grant him asylum. As for ASIO, by the time Wang’s story went to air it had
been in contact with him for about six weeks, more than long enough to assess his credibility. It
waited until five days after his 60 Minutes appearance, however, to declare him “not the high-level
operativeturned-defector he claimed to be”, allowing media hysteria and diplomatic damage to ensue
in the meantime.

Responding to the Age and SMH’s reports of 24 November 2019, the Chinese embassy in Canberra
issued a statement later that day noting that in October 2016 Wang had been convicted of fraud in his
native Fujian Province, and sentenced to one year and three months’ jail with a further eighteen
month sentence suspended. In April 2019 the Shanghai police had opened another investigation into
Wang after he “allegedly cheated 4.6 million yuan (about US$654,339) from a person surnamed Shu
through a fake investment project involving car import in February [2019]”, the embassy said,



whereupon he fled to Australia via Hong Kong carrying a fake Chinese passport and Hong Kong
residency card.

At the time, Nine publications and other assorted China-bashers painted the embassy’s statement as
a clumsily fabricated smear. Embarrassingly for them, however, the Sunday Telegraph reports that
two years later the DHA wrote to Wang to reject his claim for a refugee visa on exactly those grounds.
No doubt his former backers, having long since wrung him dry of propaganda value, will be hoping the
authorities treat Wang harshly upon his return to China so they can squeeze out a few last drops. In
the meantime, we await (surely in vain) a show of contrition from his erstwhile champion Hastie, who
is once again exposed as either a liar or a gullible fool, unfit for such a high office as he currently
holds.

Footnotes:

1. “Nonsensical ‘Chinese spy’ report vindicates Keating’s scorn for media, intel agencies’ China-
bashing”, AAS, 27 Nov. 2019.
2. “The China Narrative, part three: Espionage and interference ”, AAS, 9 Sept. 2020.
By Richard Bardon, Australian Alert Service, 11 January 2023

 

Printed from http://citizensparty.org.au/print/pdf/node/1468, on 26 Apr 2024 at 01:04 am

https://citizensparty.org.au/china-narrative-part-three-espionage-and-interference

	Canberra casts out its fake ‘Chinese spy’ Wang Liqiang
	Hastie too hasty


