
ASPI in damage control as its credibility crumbles
One could almost—almost—feel sorry for Justin Bassi, the new executive director of the Australian
Strategic Policy Institute. When he took up the job in April 2022, having been hand-picked by the then-
Morrison Liberal government from amongst its own senior staff the previous December, ASPI had for
the past decade been Australia’s premier purveyor of anti-China war propaganda. Almost uniformly,
mainstream media and politicians from across the political spectrum treated its every assertion
(however ridiculous) as Gospel. A year later, ASPI is being mocked by some of the media that once
exalted it; attacked by influential Labor Party elders; and most recently, its analysts have been forced
to denounce as “misrepresentation” a typically baseless propaganda screed for which they were the
principal sources, after it sparked derision rather than the outrage intended.

Like his predecessor, former defence official, Prime Ministerial advisor and unrepentant Iraq War
criminal Peter Jennings,1 who headed ASPI in 2012-22 and is still a “senior fellow” there, Bassi is
deeply connected both to the Liberal Party and to Canberra’s Anglo-American-controlled intelligence
establishment. He came to ASPI from the office of then-Foreign Minister Marise Payne, to whom he had
been chief of staff since 2019, where he reportedly played a major role in getting “Magnitsky”
sanctions on individual foreign officials incorporated into Australia’s existing autonomous sanctions
regime; and also in crafting the Foreign Relations Act 2020, which lets the Commonwealth veto state
and local governments’ education, trade and other partnerships with foreign counterparts. Both laws,
of course, primarily target China. According to the 24 June 2019 Sydney Morning Herald , which
described him as “the closest thing to a bona fide Antipodean 007”, prior to joining Payne’s office
Bassi had held a senior role in cyber intelligence at Australia’s peak intelligence agency the Office of
National Intelligence (ONI). In 2015-18 he was national security advisor to then-PM Malcolm Turnbull,
where according to his ASPI biography he had “responsibility for all areas of security legislation, policy
and operations”. Before that he was cyber security advisor in the office of Attorney-General George
Brandis, where in addition to becoming notorious for wearing US Central Intelligence Agency cufflinks
to work, he was also reportedly a key architect of Brandis’s “data retention” laws to give the
government virtual carte blanche to spy electronically on its own citizens.

Propaganda shop

Presumably Bassi was appointed head of ASPI to take charge of cooking up pretexts upon which to
invoke the police-state laws he helped create. But it is turning out a harder job than he perhaps
foresaw. Seemingly all of a sudden, but actually as the result of a years-long process for which the
Australian Citizens Party (ACP) is pleased to be able to claim part of the credit, ASPI now finds both its
character and its claims about China increasingly challenged.

ASPI was established in 2001 by the Australian government as an ostensibly “independent, non-
partisan think tank” attached to the Defence Department. As the Australian Alert Service reported
already back in 2015,2 however, its chief task since Jennings took charge has been to justify
Australia’s unquestioning support for Anglo-American militarism the world over, including by trying to
make Australia the future staging point for WWIII by picking a fight with China on the USA’s behalf.
(This is not conjecture: ASPI is officially registered as a US agent under the federal Foreign Influence
Transparency Scheme, and many of its reports attacking China have been commissioned by the US
and allied governments.) The AAS has been debunking ASPI’s propaganda ever since, including its
demand in June 2016 that Australia prepare to make war on nuclear-armed Russia in the name of
“democracy” and the “rules-based global order”;3 Jennings’ false assertion that China had “hacked”
the Australian Bureau of Statistics’ national census web portal in August 2016 (in fact it crashed
because of a hardware failure);4 and sundry allegations of spying and “foreign interference” that were
actually completely normal economic, academic and cultural exchanges. More recently, the AAS has
spent much effort on refuting the Hitleresque “big lie” that the Chinese government was committing a
“genocide” of the Uyghur ethnic group who reside in the country’s northwestern Xinjiang region—both
through our own work explaining the true situation in Xinjiang,5 and by helping to publicise Australian
socio-legal scholar and propaganda analyst Jaqueline James’s comprehensive debunking of ASPI’s
specific claims.6

With the ACP having thus helped undermine
ASPI’s propaganda edifice, former Labor PM
Paul Keating blasted it wide open during his
bombshell National Press Club appearance
on 15 March. (Whilst it may or may not
have reached Keating himself, AAS is aware
that some of the aforementioned ACP
material has been read by senior Labor
Party figures opposed to the present anti-
China war drive.) In the context of the
AUKUS (Australia-UK-US) nuclear submarine



Keating at the National Press Club.deal recently signed by PM Anthony
Albanese, which Keating rightly denounced
as a cession of sovereignty to our
AngloAmerican “allies”, he accused Albanese of having “picked up [Liberal-appointed ONI director
Andrew] Shearer’s neocon proclivities and those of ASPI, a pro-US cell led by a recent former [Liberal]
chief of staff”.

Now, it seems the dam is breaking. The Sydney Morning Herald ’s hyperbolic “Red Alert” series of 6-9
March frontpage articles, which cited Jennings and other ASPI-linked “experts” that Australia would be
at war with China within three years, was ridiculed as “hysterical” on 14 March by ABC’s Media Watch,
which criticised the SMH for failing to canvas any contrary opinions. The program included a clip from
Nine’s Today show in which political reporter Chris O’Keefe pointed out ASPI’s inherent bias, given it is
“funded by the Australian Defence Force, [and arms manufacturers] Lockheed Martin, Thales and
Boeing”. Former Labor Premier of NSW and federal Foreign Minister Bob Carr was more pointed,
tweeting 25 March that “ASPI is a prowar Austral-American think tank headed by a political
appointment out of the Morrison government receiving funds from armaments companies. These facts
should be alluded to when it is quoted in the media.”

Panic stations

The crowning hilarity however came with the
publication, and subsequent disavowal and
eventual retraction, of a series of articles titled
“China’s queer purge”, by “freelance” sometime
SBS journalist Tom Canetti, published in early
March by independent news website Crikey.
Canetti wrote that “Members of China’s
LGBTQIA+ community claim they have been
sent to government-sanctioned reeducation
camps. Some say they spent years in the camps
and experienced forced conversion therapy….
Some say they were kidnapped and brought to
the camps; others escaped, only to be shunned
by their families to live in fear and solitude.
Survivors provided testimonials to Crikey that
when matched with satellite images and
government websites linked the camps to the
Chinese Communist Party (CCP) [sic].” (The
correct name is the Communist Party of China,
CPC.) Aside from the unnamed “survivors”,
whose stories cannot be verified and who may
well not even exist, Canetti’s only sources were
ASPI analysts Nathan Ruser, who provided the
satellite images; and Daria Impiombato, who
“linked” them to the Chinese government.
Ruser told Canetti that the two alleged “camps” which the latter identified by name in the articles
were “highly securitised campuses that have features similar to internment and re-education facilities
in Xinjiang”. The trouble being that many of those “facilities in Xinjiang” can be clearly seen even on
Google Maps’ “street view” tool to be schools, shopping centres, municipal government compounds
and other innocuous buildings. As for Impiombato, the contention attributed to her that these “camps”
were “linked” to the “CCP” is based upon the people who operate them being credentialled, and in
some cases employed, by their respective regions’ education departments; and that they “share other
traits, such as similar website setups, using the same pictures, with children wearing the same
uniforms … [which] suggest a large, centralised network of government-sanctioned” facilities. Which,
of course, they do—because they turn out to be mostly ordinary schools, plus one “boot camp”-style
operation to which parents send teens to be weaned off their addiction to online video games.

After five days of Crikey’s comments section and Twitter replies being flooded with comments and
pictorial proof that gay and transexual persons are absolutely not persecuted in China—including that
one of the country’s biggest TV stars, Jin Xing, is a transwoman—Impiombato suddenly took to Twitter
to claim she had been misrepresented and that she was “100 per cent against calling these schools
re-education camps…. I advised against this several times, but was not heard.” Ruser likewise
distanced himself from the article, after three days. On 31 March Crikey announced that it had
decided to “unpublish” Canetti’s articles “after experts quoted in the series contacted Crikey with
concerns they had been quoted on the record without their consent or their quotes had been
mischaracterised or taken out of context”, and apologised to its readers.

For a man once touted as Australia’s answer to James Bond, Bassi is not handling things well. Instead
of doing the wise thing and keeping quiet, he lashed out on Twitter at both Carr for his description of
ASPI as “pro-war”; and at ACP Research Director Robert Barwick, whom he accused of “constant
online bullying” of Impiombato, of whose “superb track record” he was “proud”, after Barwick called
her out for publicly denying at a Canberra function last year that China had ever had a terrorism
problem to deal with in Xinjiang—despite US Military Intelligence and CIA admissions that it had. The

https://youtu.be/I39RBPE_7_4


aphorism “better to remain silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt” is
apparently unknown to him. From the perspective of the growing legion of ASPI debunkers, so much
the better.

Footnotes

1. “ASPI trades Iraq War criminal for new-age techno-spook”, AAS, 27 Apr. 2022.
2. “Neocon strategist demands more fear of China”, AAS, 8 July 2015.
3. “Cold Warrior Paul Dibb demands confrontation with Russia”, AAS, 27 July 2016.
4. “2016 census fail: A case study in China-bashing”, AAS, 9 Nov. 2016.
5. “Xinjiang: China’s western frontier in the heart of Eurasia”, AAS, 18 Nov. 2020-24 Mar.2021
(compiled at https://citizensparty.org.au/specialreport-xinjiang-anglo-americans-sponsor-east-
turkistan-campaigns).
6. “Independent legal analyst shreds ASPI’s Uyghur ‘forced labour’ claims”, AAS, 12 Jan. 2022; see
also “The Aussie woman scaring the Western Propaganda Machine ” (video interview), 22 Sept. 2022.
 

By Richard Bardon, Australian Alert Service, 5 April 2023

Printed from http://citizensparty.org.au/print/pdf/node/1563, on 22 Jul 2024 at 04:07 pm

https://citizensparty.org.au/sites/default/files/2022-05/aspi-trades-war-criminal.pdf
https://citizensparty.org.au/special-report-xinjiang-anglo-americans-sponsor-east-turkistan-campaigns
https://youtu.be/Wb3Il-8lDK4

	ASPI in damage control as its credibility crumbles
	Propaganda shop
	Panic stations


