
Aussie analyst Jaq James nails shut the coffin on ‘Uyghur
forced labour’ lie
Perhaps the most pervasive of the Anglo-American empire’s lies to demonise China, is that the
government there has committed genocide against and/or enslaved en masse the predominantly
Muslim Uyghur people of the country’s northwestern Xinjiang region. No real evidence has ever been
presented to support either charge; but such is the influence of those who have proffered them, that
they have coopted a series of nominally neutral non-government organisations (NGOs) and
intergovernmental bodies to their side of the argument. The last and most prestigious was the United
Nations’ Office of the High Commissioner for Human Rights (OHCHR), whose August 2022
“Assessment of human rights concerns in the Xinjiang Uyghur Autonomous Region, People’s Republic
of China” was written by persons unknown so as to give the false impression—while avoiding actually
stating outright—that former High Commissioner Michelle Bachelet and her staff had found evidence
to support at least the lesser charges of “forced labour” and arbitrary detention when they visited
China three months earlier.

The Australian Alert Service reported at the
time that the OHCHR’s Assessment suffered
from several serious deficiencies, among them
that it omitted countervailing opinions from
other UN experts and international envoys who
had visited Xinjiang, including diplomats from
dozens of Muslim-majority nations; incorporated
no input from any local organisation
representing the supposedly persecuted
communities; deliberately misrepresented
Chinese laws, law enforcement procedures and
government policy statements to make them
seem far more draconian than they actually are;
and in the place of any actual evidence of
wrongdoing, had relied largely upon recycling
allegations by US government-funded Western
think tanks and “human rights” pseudo-NGOs,
despite most of those allegations having long
since been debunked and their proponents
thoroughly discredited.1

The person who did much of that debunking,
Canberra-based legal scholar and propaganda
analyst Jacqueline “Jaq” James, has now
published her own analysis of the Xinjiang
“Assessment”, showing unequivocally that in
addition to those shortcomings just mentioned,
the OHCHR also failed to follow sound research
methods or its own prescribed evidentiary
standards, and that its report therefore cannot
be taken seriously or at face value—and nor, perhaps, can the institution itself.

Some background

Anglo-American-aligned (“Western”) governments and mainstream media began accusing China of
detaining “up to one million” Uyghurs in detention centres across Xinjiang in August 2018. The first
mainstream report, by British press agency Reuters, falsely claimed that the UN had announced it had
“credible evidence” that China was holding a million Uyghurs in “secret camps”.2 As
independent investigative journalism website The Grayzone reported at the time, however, in fact the
allegation had been made by one Gay McDougall, an American lawyer “with no background of
scholarship or research on China”, the US representative on the UN Committee on the Elimination of
Racial Discrimination (UNCERD), an independent advisory committee with no authority to speak on
behalf of the UN anyway. McDougall’s apparent source was a report by the so-called Network of
Chinese Human Rights Defenders (CHRD), a Chinese dissident-in-exile group housed within the
Washington, DC-based NGO Human Rights Watch (HRW) and funded by the US government’s
infamous National Endowment for Democracy.

The CHRD’s report in turn was sourced mainly to reports by official US State Department propaganda
organ Radio Free Asia; and to interviews it claimed to have conducted with a mere eight (!) unnamed
people in one small prefecture in Xinjiang, whose claims as to how many townspeople had been
detained during a counter-terrorism operation the CHRD then extrapolated across the region’s entire
population. The other “original” source for the “up to one million” claim is German researcher Adrian
Zenz, a fundamentalist Christian zealot who has publicly declared himself “led by God” on a “mission”
against the Communist Party of China (CPC), and whose employer is US government-funded quasi-

https://www.cowestpro.co/papers.html


autonomous NGO the Victims of Communism Memorial Foundation (VCMF). To provide further backup
to these invented “findings”, the US government then commissioned a series of reports on Xinjiang by
warmongering Canberra think tank the Australian Strategic Policy Institute (ASPI). The most influential,
titled Uyghurs for Sale—released in February 2020, and which Jaq James thoroughly demolished in a
paper published in January 2022—purported to prove the existence of a government-run program
whereby Uyghurs were exploited as “forced labour” throughout China.3 Later ASPI also claimed to
have identified over 380 detention facilities in Xinjiang, by analysing satellite images. Many of the
buildings, however, turned out to be easily identifiable via public sources (including Google Maps’
“street view” function) as schools, hospitals, shopping centres, factories, government offices, and
housing complexes.4 The OHCHR Assessment drew heavily upon both reports.

Standards trashed

The first fundamental flaw James identifies in the OHCHR Assessment is that its authors have
assumed prima facie that the CHRD’s estimate was accurate, despite its farcical methodology being
by then well known. “The OHCHR accepted the estimate”, she writes, “that, as of 2018, between ‘tens
of thousands to over a million’ individuals in Xinjiang had gone through the Vocational Education and
Training Centre (VETCs)” which the central government had established the previous year as part of
its de-radicalisation and poverty-alleviation schemes in the region. “It is noted that this is an incredibly
wide and imprecise estimate range…. Moreover, the OHCHR’s cited source for the range [McDougall,
via the UNCERD] does not explain how these numbers were reached, thereby adding to the
unreliability of the estimates.”

As should be obvious, a sample of eight people (presuming they even existed in the first place) from
one isolated area is not a sound basis upon which to make assumptions about a Uyghur population
numbering between 12 and 13 million. “Establishing a population size is an important factor in sample
size”, writes James. “It is particularly important in quantitative research, which emphasises sample
sizes must be … [sufficient] that research findings are generalisable to the whole population group
studied. This is especially so in the case of the OHCHR’s report, given that the OHCHR conjectured
that crimes against humanity ‘may’ have been committed…. A key legal element of ‘crimes against
humanity’ is that such crimes are committed on a ‘widespread or systematic’ scale. The term
‘widespread’ generally connotes the ‘large-scale nature’ of the crimes, whilst the term ‘systematic’
generally connotes the ‘organised nature’ of the crimes and the ‘improbability of their random
occurrence’. Thus, the OHCHR’s conjecture that crimes against humanity ‘may’ have been committed
required evidence of its widespread or systematic scale.”

The OHCHR claims that the estimate was supported by those based on its own interviews with 40
people, but that is nowhere near enough either—especially since, as James notes, according to the
Assessment “only 26 interviewees ‘stated they had either been detained or had worked in various
facilities’ in Xinjiang. It is unclear what first-hand experiences the remaining 14 individuals had in
Xinjiang. … Given how small this sample size is, it brings into great doubt the generalisability of the
OHCHR’s findings, as there is an incredibly high margin for error.” Based on accepted academic
standards, James notes, “it is submitted that the OHCHR should have interviewed, at minimum, 1,067
individuals of the population group, based on a 3 per cent margin of error.”

A final issue James identifies with the OHCHR’s sampling technique is that whereas “an unbiased
selection would have been random sampling from either the population of Xinjiang as a whole or the
population of individuals who had gone through the VETCs”, the OHCHR report “did not explain how
the interviewees were selected”, thereby contravening its own public statement that “[d]ata
collectors should provide clear, openly accessible information about their operations, including
research design and data collection methodology”. The likely reason for this lack of disclosure, she
suggests, is that the selection was not random at all, since as the report’s authors admit in a footnote,
“nearly two-thirds of its interviewees had previously been interviewed by ‘researchers, civil society or
journalists’. Thus, it is likely the interviewees were recruited through these parties.” Nor does the
OHCHR disclose what questions the interviewees were asked, or how they answered them, such as by
appending a transcript (with identifying details redacted) to the report; or by what means it assessed
their credibility and reliability, including by “test[ing] the internal consistency and coherence of [their]
testimony”, as demanded by its own Manual on Human Rights Monitoring. Writes James, “Readers of
the OHCHR report should not be expected to implicitly trust human rights advocates and have them
be the gatekeepers of information, especially when the human rights framework can be
misappropriated for disinformation purposes to serve political agendas.”

Junk research

The OHCHR claim that its conjecture was not based solely on its interviews, but refuses to explain the
methods by which it authenticated or analysed its other sources, or even to identify them in some
cases. Nor does it provide proper references to many of those materials it does cite by name. “In
ordinary practice, when referencing online materials, the URL or a web-link must be included in order
to allow readers to independently verify quotations and interpretations of those sources”, James
notes. “This is even more important when sources in another language other than English are cited,
as there are risks of mistranslation.” The failure to do so she brands “unacceptable”, as it denies



readers the ability independently to verify the source material; once again, we are supposed simply to
take the anonymous authors’ word for it. This includes the Chinese government’s policy statements
about, and the laws and regulations governing, its system of VETCs and post-graduation work-
placement programs which the OHCHR misrepresents as proof of “forced labour”, in what James
derides as “some of the most egregious examples of junk research” in its report. As she explains, the
OHCHR “conflated government statements that diagnose the problems of unemployment with
government statements about the solution (namely incentivising employment and disincentivising
unemployment, as well as setting employment quotas). The OHCHR went on to interpret the
disincentivising parts of the policy and the employment quotas as evidence of coercion.” (Bold
emphasis in original.) In reality, she reports, no verifiable source points to even the most supposedly
draconian such scheme, in Xinjiang’s Chabuchar County, being any more so that Australia’s “Work for
the Dole” scheme, “which places an obligation on those receiving welfare benefits to engage in some
form of training or work”, and which after examination the UN Human Rights Committee has
concluded does not constitute unlawful coercion.

Meanwhile, whereas Commissioner Bachelet—who had left office by the time the report was published
—had stated in a May 2022 press conference that she and/or her team had met with “civil society
organisations, academics, and community and religious leaders and others” in Xinjiang, none of their
input is incorporated or even acknowledged in the report. Nor, as James notes, does it cite any
statements of the numerous individuals, governments or NGOs from the so-called Global South a.k.a.
“developing” nations— including from Muslim countries and organisations—who have visited and/or
made comment upon the situation in Xinjiang. The report does however cite as secondary and tertiary
sources such outfits as ASPI and VCMF; human rights NGOs Amnesty International and HRW; and
numerous Western mainstream media outlets. In so doing, James points out, the OHCHR violates its
own operating principle, mandated by resolution of the UN General Assembly, that it must be guided
by “the principles of impartiality, objectivity and non-selectivity, in the spirit of constructive
international dialogue and cooperation”.

In all, as Ms James puts it, “the OHCHR report is of substandard quality and is therefore not a reliable
source for popular claims made in the West about the Xinjiang situation that are presented in a
conclusive or definitive manner.” And if, as it appears, the OHCHR has “allowed itself to become a
politicised instrument, it will continue diminishing its credibility, which will ultimately weaken the
international human rights regime.”

Footnotes:

1. “OHCHR Xinjiang report: a propaganda set-piece with more holes than substance”, AAS, 14 Sept.
2022.
2. “Uighur ‘mass detention’ reports fabricated by US, British propagandists”, AAS, 23 Sept. 2018.
3. “Independent legal analyst shreds ASPI’s Uyghur ‘forced labour’ claims”, AAS, 12 Jan. 2022.
4. “ASPI doubles down on Xinjiang ‘detention centre’ fakery”, AAS, 30 Sept. 2020.
By Richard Bardon, Australian Alert Service, 2 August 2023

 

Printed from http://citizensparty.org.au/print/pdf/node/1677, on 22 Jul 2024 at 04:07 pm

https://citizensparty.org.au/independent-legal-analyst-shreds-aspis-uyghur-forced-labour-claims

	Aussie analyst Jaq James nails shut the coffin on ‘Uyghur forced labour’ lie
	Some background
	Standards trashed
	Junk research


