ASPI’'s ‘cyber-interference’ allegations: more junk
research

Canberra’s chief warmonger, the Australian Strategic Policy Institute (ASPI), is hell-bent on driving
Australia into conflict with our largest trading partner, China. For several years ASPI has repeatedly
accused the Chinese government of conducting foreign interference operations against Australia.
ASPI’s dubious “research”, however, has been consistently debunked and discredited by the
Australian Citizens Party and other researchers. The latest iteration of ASPI's Chinese influence
hysteria is “cyber-enabled foreign interference”, or “state-backed information operations”, which are
ostensibly conducted through social media platforms.

Cyber-enabled election interference

ASPI alleges that foreign governments—

invariably those targeted by Anglo-American i !
strategic agendas—have used social media to Cyber enab[ed forelgn
interfere in (primarily Western) elections. H H H
However, ASPI's allegations are overwhelmingly Interference N EIECtIOﬂS

sourced to Western mainstream media
publications and think tanks, and intelligence- and referendums
connected organisations.
. . Sarah O'Connor
In @ 2019 report, Hacking democracies; With Fergus Hanson, Emilia Currey and Tracy Beattie
Cataloguing cyber-enabled attacks on elections,
ASPI claimed that China and Russia were the
main perpetrators of cyber-enabled foreign
interference in elections in 20 countries
between 2016 and 2019. ASPI’s analysis was
based on incidents which were publicly reported
by sources such as mainstream media; US
government-funded propaganda organ Voice of
America; NATO-affiliated think tank the Atlantic
Council; and intelligence-connected
cybersecurity company FireEye. Hacking
democracies was produced with funding from
the Australian Computer Society (ACS), the
representative body for the information and
communications technology sector, and
included a foreword authored by ACS president NTERNATIONAL
Yohan Ramasundara. ASPI did not disclose that IRTRE !
Ramasundara also worked for the Australian
government, as Director of Business Futures at
IP Australia.

One of ASPI's examples of election interference included mainstream media claims that in 2017,
persecuted Australian journalist and WikiLeaks founder Julian Assange had acted as the “principal
international agitator” in the lead-up to the Catalan independence referendum, because Assange
criticised the Spanish government on Twitter. ASPI wrote that Assange was “promoted and amplified
by Russian state-sponsored media outlets and Twitter bots”. The charges against Assange were
levelled by the Atlantic Council’s Ben Nimmo, a key participant in a global censorship operation
involving Big Tech and intelligence-connected organisations, which accuses the Chinese and Russian
governments of foreign interference through social media. (“ASPI central in global censorship
network”, AAS, 9 Aug. 2023.)

ASPI relied on hearsay to claim that Australia had been the target of election interference. On 18
February 2019 Prime Minister Scott Morrison sensationally announced that hackers had targeted
Australian political parties. Despite acknowledging that the Australian government had not specified
which state was responsible for the alleged operation, Hacking Democracies attributed the attack to
China, because “many commentators had publicly identified China as the most likely” culprit.

Questions over ASPI’'s methodology

In March 2022 ASPI launched the US State Departmentfunded “Understanding Global Disinformation
and Information Operations” website, which displayed interactive visual representations of alleged
“state-linked information operations” conducted on Twitter. The website used datasets provided by
Twitter, with “context of geopolitical tensions” added by ASPI. Anglo-American geopolitical targets
Russia, Iran, China and Venezuela, along with Saudia Arabia, were alleged to be the most prolific
perpetrators of cyber-enabled foreign interference. However, although ASPI admitted that much of the
data was “spam” or commercial content, ASPI's methodology did not adequately filter out commercial
tweets that ran concurrently to the alleged influence operations, making it “difficult to identify and
assess the most significant content shared in the datasets”, which comprised hundreds of millions of


https://citizensparty.org.au/aspi-central-global-censorship-network

Tweets. There are questions over whether these were actually state-backed information operations, as
ASPI and Twitter claimed. In the example of China, the top ten most-shared links of these alleged
Chinese government cyber-interference operations included a British hamper company; “Happy
Muslim Family”, a relationship advice website; and numerous defunct websites and broken links.

ASPI works closely with Twitter to provide analysis to support Twitter's mass purges of accounts
deemed Chinese statebacked information operations, and has received funding from Twitter for this
work. However, ASPI has admitted that it did not have access to Twitter’s relevant data to verify
independently whether accounts actually were linked to the Chinese government.

Poor evidentiary standards

ASPI's evidentiary standards for attributing social media “bot” activity to the Chinese government are
very low. Its 24 July 2023 article titled “China’s cyber interference narrows in on Australian politics
and policy” is a typical example. ASPI analysts alleged that Chinese state-backed social media
“bots”—automated software which engages on social media, usually using fake accounts which mimic
real people—were interfering in Australia’s domestic and foreign policies. ASPI claimed these bots
criticised Australian spy agencies, AUKUS, the US-Australian alliance, and ASPI itself; and promoted
the views of “certain individuals”, naming former Prime Minister Paul Keating and the Australian
Citizens Party (ACP), who are outspoken critics of ASPI's warmongering against China.

Conspicuously missing from ASPI’s analysis is a curious phenomenon: the majority of these so-called
Chinese government bots, which comment on Twitter posts of the ACP and its members, have also
posted spammy content lauding US Republican Senator Marco Rubio. Rubio is a well-known agitator
against the Chinese government. Why would Chinese state-backed bots promote China-basher Marco
Rubio?

The basis for ASPI’s claim that these bots were part of a Chinese government operation came down to
ASPI’s assessment that they displayed “behavioural traits” which linked them to “Spamouflage”, a
larger spam network which social media companies and various intelligence-connected organisations
have attributed to the Chinese government. A

SPI claimed that this supposed Chinese state-backed bot network was linked to “transnational criminal
organisations”, suggesting that the Chinese government was now utilising organised crime networks
to conduct its cyber-influence operations. However, this sensational allegation was based solely on
ASPI’s assessment that the Australia-targeting bot network was connected to another spam network
which promoted the Warner International Casino. ASPI described Warner casino as “an illegal online
gambling platform operating out of Southeast Asia and linked to Chinese transnational

criminal organisations”.

ASPI claimed that the Australia-targeting bots and the Warner Casino bot networks were connected
because the accounts had similar stock photos or used Al-generated images as profile pictures; or
tweeted the same nonsensical comments, or phrases which were typically cut off mid-sentence. ASPI
also claimed that the Warner-promoting bots posted “CCP propaganda”; however the only example
ASPI provided was a single half-sentence tweet, which stated: “The Third Plenary Session of The
sixteenth Central Committee clearly developed people-oriented, comprehensive, coordinated and
sustainable d—". An internet search shows that, like other Warner bot posts, this so-called “CCP
propaganda” was just a phrase scraped from online content, from the now-defunct China Geological
Survey website. ASPI claimed that four Warner-promoting bots were also linked to “CCP covert
influence operations targeting Australia”, however the only content these accounts have published
was related to nuclear waste dumping from Japan’s Fukushima disaster. Despite the paucity of
evidence, ASPI's claim that so-called Chinese government bot accounts were linked to international
criminal syndicates was promoted by Australian mainstream media.

‘Operation Honey Badger’

ASPI’s April 2023 policy brief, the US State
Department-funded Gaming Public Opinion,
typifies ASPI's questionable standards of
analysis. Gaming Public Opinion, which alleges
that the Chinese government conducts global
“covert cyber-enabled influence operations”,
was peer reviewed by ASPI staff and
anonymous “external reviewers from industry
and government” (ASPI does not specify which
government). ASPI loftily claimed that “only a
few research teams globally have the capability
and right mix of language, analytical, technical
and data skill sets” to analyse cyber-influence
datasets disclosed by social media platforms.
ASPI named itself, intelligence-connected cyber-
analytics firm Graphika, and Graphika's
research partner the Stanford Internet



Observatory, as three organisations which
possessed this capability. These organisations

have worked closely with Big Tech companies Gam l ng pu bllc

to purge hundreds of thousands of social media =
accounts on the basis that they were deemed Opln |On

“state-linked information operations”, although
investigative reporting has identified that e y sophisticated cyber-enabled
genuine users with views undesirable to the atio
Anglo-American establishment have been
deleted along with alleged state-backed bots. In
Gaming Public Opinion, ASPI presented a case
study of an alleged Chinese government
“cyber-enabled influence operation”, which ASPI
claimed was a new iteration of the socalled
Spamouflage bot network. The authors of
Gaming Public Opinion sensationally announced
that they believed it was “possible” that
Chinese government agencies had named this
propaganda campaign “Operation Honey
Badger”. However, the only evidence provided
to support this was a Tweet posted by an
account which ASPI claimed was “likely to be
affiliated with the CCP”, which showed a
screenshot of a computer desktop that
displayed a Chinese-language version of the
text of an alleged Spamouflage-associated blog
post (which could have been copied and pasted
from anywhere). An additional browser tab, of
which the contents are hidden, was titled
“Operation Honey Badger”. Despite this
ludicrously flimsy “evidence”, ASPI devoted
considerable effort to ruminating over the possible motivation of the alleged name—*it’s unclear why
this operation was named Operation Honey Badger but there a few plausible explanations. One
reason could be that honey badgers are known for fighting larger predators in Africa, southwest Asia
and the Indian subcontinent. In this operation, the honey badger might be representing the PRC
fighting the hegemony of the US which is symbolised as a larger predator. Operation Honey Badger
could also possibly be a reference to a CIA and Federal Bureau of Investigation operation to find
Chinese moles and investigate why Chinese informants were disappearing in 2010".

ASPI claimed that this new Spamouflage spin-off promoted the narrative that US government
intelligence agencies had conducted cyber operations against China, and portrayed China “as a victim
of false hacking accusations”. As ASPI observed, the artistic style and imagery of “Operation Honey
Badger” was similar to previous bot campaigns which ASPI has linked to Spamouflage. In all of these
supposed Chinese state-backed campaigns, the imagery used is of very poor quality, and includes
misplaced text and poorly edited screenshots. The juvenile and crude cartoons are extremely off-
putting and invoke a negative reaction towards the poster, rather than any sympathy for the message
—hardly the desired outcome for a supposed propaganda campaign with the resources of the Chinese
government behind it.

ASPI assessed that Operation Honey Badger accounts were part of the alleged Chinese government
operated-Spamouflage network because the accounts “share the same characteristics”, including “the
use of Western female personas” and Algenerated profile pictures, and because they shared the same
links. ASPI also noted that Operation Honey Badger posts were “mostly published during the Beijing
time-zone work week and business hours”, omitting the inconvenient fact that numerous other
countries share the same time zone as Beijing, as does Western Australia. ASPI claimed that the
operation was also active on Chinese social media sites, “confidently” linking 200 accounts to
Spamouflage because those accounts shared the same images and “rarely had original profile images
and instead used either default images, cartoons or pictures of female models, all of which
Spamouflage-linked accounts on Western platforms often used.”

ASPI claimed that “some evidence suggests” that Operation Honey Badger accounts were “possibly
affiliated” with the Yancheng (Jiangsu province) Public Security Bureau, a provincial government
policing organisation, and the Chinese government’s Ministry of Public Security (MPS). However, there
are serious questions over the reliability of ASPI's “evidence”.

ASPI claimed to have geolocated Operation Honey Badger posters to Jiangsu, where the Yancheng
Public Security Bureau is located. However, ASPI’s analysis relied upon the “social listening services”
of Norwegian software company Meltwater, which can only “infer” geolocation based on information
which the poster publicly provides. Additional “evidence” ASPI provided to link Operation Honey
Badger to Chinese policing and security organisations, was that several fake accounts only followed
the social media accounts of the official Traffic Police Detachment of Yancheng Public Security Bureau;
the MPS; or “New Police Matters”, which is published in a government newspaper. ASPI’'s “evidence”
also included two Weibo (Chinese social media platform) accounts, one of which appeared to have a


https://thegrayzone.com/2021/11/02/facebook-twitter-purge-sandinista-nicaragua/#:~:text=Facebook%2C Instagram%2C and Twitter suspended,them to reveal the truth.

“selfie” of a Chinese police officer as its profile picture, and another account which used a Jiangsu
police station as a profile image.

ASPI claimed that while police officers “were likely involved in coordinating Spamouflage propaganda
campaigns”, the operation of most fake accounts was “possibly” outsourced to a “specially trained—
and ideologically sound—group of ‘internet commentators’” employed by Chinese government
agencies. An example of ASPI's dubious standards of analysis can be seen in the think tank’s profiling
of an alleged Spamouflage-linked account, which was supposedly operated by one such hired internet
commentator. ASPI hypothesised that this Yancheng-based account was “most likely operated by a
young male”, because the user had bookmarked posts “warning men not to take their girlfriends
travelling unless their relationship is strong enough or they’ll break up” and “‘common sense’ facts
about women that men might not know”. Without evidence, ASPI theorised that he was probably a
part-time student living in Yancheng. Because the user had previously bookmarked articles about
registering for self-study examinations in Jiangsu, ASPI asserted he was “unlikely to be a public
servant because it's generally difficult for students without a university degree to get those jobs”. It is
difficult to understand how ASPI considered such meaningless hypothesising to be worthy of inclusion
in a US government-funded report.

Ultimately, ASPI admitted its “analysis” did not prove anything: “To be clear: while we unearthed
potential links, we didn’t find sufficient publicly available evidence to say with full confidence that
Yancheng Public Security Bureau or MPSaffiliated individuals are directly operating Spamouflage

accounts.”

By Melissa Harrison, Australian Alert Service, 16 August 2023

Printed from http://citizensparty.org.au/print/pdf/node/1688, on 22 Oct 2024 at 06:10 pm



	ASPI’s ‘cyber-interference’ allegations: more junk research
	Cyber-enabled election interference
	Questions over ASPI’s methodology
	Poor evidentiary standards
	‘Operation Honey Badger’


