
Muslim countries reject claims of ‘cultural genocide’
against Xinjiang Uighurs
23 July—Efforts by the United Kingdom and allied countries to marginalise China over its supposed
mistreatment of Uighurs in Xinjiang Province backfired earlier this month, after almost twice as many
countries, influential Muslim-majority nations among them, not only supported Beijing’s programs in
Xinjiang but also demanded the Anglo-led bloc cease using feigned concern for “human rights” as a
pretext for interference in other nations’ affairs. The anti-China propaganda onslaught in the English-
language mainstream media has only grown louder since then, however; and one of the worst
offenders is Australia’s public broadcaster ABC, which in the 15 July instalment of its flagship current
affairs program Four Corners plumbed new depths of gutter journalism to whitewash the Uighur
separatist terrorism that precipitated Beijing’s security crackdown in Xinjiang (See "ABC whitewashes
terrorism to smear China", below). The agenda is clear: if the Anglo-American empire cannot frighten
China’s neighbours and other would-be economic partners away from the Belt and Road Initiative
(BRI), which aims to spread China’s science-driven developmental model from East Asia to West Africa
and beyond, at the very least the empire must frighten its own population—especially in far-flung
colonies like Australia— out of any idea of partaking in the BRI themselves.

On 8 July ambassadors to the United Nations office in Geneva, Switzerland from 22 nations—including
Australia, New Zealand, Japan, Canada, and 18 European countries, most of them NATO members—
signed a letter to the UN’s Office of the High Commissioner for Human Rights (OHCHR) and the
President of the UN Human Rights Council (HRC) complaining about China’s alleged mass detention of
Uighurs and other ethnic and religious minorities in the Xinjiang Uighur Autonomous Region, as
China’s vast but sparsely populated north-western province is officially known. New Yorkbased Human
Rights Watch (HRW), a pseudo-Non-Governmental Organisation with deep ties to US intelligence and a
propensity for attacking Anglo-American geopolitical targets, crowed in a 10 July press release that the
22 states had “called China to task for its horrific treatment of Muslims in Xinjiang”. But in fact their
weakly worded statement merely recycled the old and unproven allegations of a US government-
backed NGO, which none of China’s detractors have ever supplied evidence to back up.

“We recall the 2018 concluding observations of the UN Committee on the Elimination of Racial
Discrimination (CERD) in its review of China, which expressed concern about disturbing reports of
large-scale arbitrary detentions of Uighurs, and other Muslim and minority communities” (emphasis
added), the ambassadors wrote, and called on China to “uphold its national laws and international
obligations and to respect human rights and fundamental freedoms, including freedom of religion or
belief, in Xinjiang and across China”. As researchers Ben Norton and Ajit Singh had revealed 23
August 2018 on investigative journalism website The Grayzone Project, however, the CERD is an
independent committee that does not speak for the OHCHR, let alone the UN as a whole.1 The
“disturbing reports” were noted in the 2018 CERD review (along with China’s denials) because they
were raised by the committee’s sole US representative, Gay McDougall, a lawyer with no expertise on
China who provided no source for what she described as “credible reports” of Uighur “internment
camps”. British Intelligence-linked news agency Reuters then falsely reported McDougall’s remarks as
an official UN finding, under the headline “UN says it has credible reports that China holds million
Uighurs in secret camps”. Norton and Singh traced McDougall’s “credible reports” back to a research
paper by an “activist group” called the Network of Chinese Human Rights Defenders (CHRD), which is
headquartered at the same address as HRW’s Washington, DC office and funded by the US National
Endowment for Democracy, the State Department’s arms-length funding organ for “colour
revolutions” and general dirty tricks in countries targeted for regime change. The CHRD paper’s most-
cited source, in turn, was Radio Free Asia—an official US government propaganda agency.

Breaking ranks

A similar anti-China statement to the OHCHR and HRC in 2016, which attracted only 12 signatories,
was coordinated by the USA’s Barrack Obama administration. Ostensibly the USA was not involved this
time, President Donald Trump having pulled out of the HRC and severed communication with the
OHCHR in June 2018. Which nation or nations led the present effort is not clear, and US officials may
still have been involved behind the scenes. But significantly, a number of the USA’s allies have this
time sided with Beijing, signing on to a countervailing letter praising China’s “remarkable
achievements in the field of human rights” in Xinjiang.

The letter had not been published in full as of this writing, but according to media reports its 37
signatories include (in no particular order) ambassadors from Saudi Arabia, Pakistan, the United Arab
Emirates, Qatar, Oman, Bahrain, Syria, Tajikistan, Egypt, Algeria, Sudan, Nigeria, Togo, Russia, Cuba,
Venezuela, Angola, Belarus, Myanmar, North Korea, the Philippines, and Zimbabwe. Australian China
scholar David Brophy noted 17 July on Twitter that cross-referencing with a study by the Watson
Institute for International and Public Affairs at Pennsylvania’s Brown University revealed that the
United States had “military training and assistance collaborations with 16 [of the signatories] in 2017-
18, … bases or ‘lily pads’ (defined as ‘smaller military outposts involved in counterterrorism activity’)
in 15 of them, and held military exercises in 14.” If the two letters “really represent Team Freedom vs
Team Authoritarianism, as we’re being encouraged to think”, Brophy asked dryly, “then why is the US
partnering with so many countries on the wrong side?” More importantly, one third of the signatories

https://thegrayzone.com/2018/08/23/un-did-not-report-china-internment-camps-uighur-muslims/


are members of the Organisation of Islamic Cooperation (OIC), the world’s second-largest
intergovernmental body after the UN, whose stated purpose is “to safeguard and protect the interests
of the Muslim world in the spirit of promoting international peace and harmony among various people
of the world”. Logic would dictate that even if only (as in Saudi Arabia’s case) to bolster their
own credibility, these countries would have a vested interest in exposing, rather than helping cover
up, the systematic oppression of Muslims in China, were such a thing occurring.

What most of the otherwise geographically, politically and religiously diverse grouping have in
common, Chinese Ministry of Foreign Affairs (MFA) spokesman Geng Shuang said on 15 July, is that
they have sent representatives to Xinjiang to assess the situation for themselves, whereas the
signatories to the first letter—despite repeated invitations—have not. “We appreciate China’s
commitment to openness and transparency”, the 37 ambassadors wrote, as cited by Chinese state
broadcaster CGTN. “China has invited a number of diplomats, international organisations officials and
journalists to Xinjiang to witness the progress of the human rights cause and the outcomes of
counterterrorism and deradicalisation there. … We call on relevant countries to refrain from
employing unfounded charges against China based on unconfirmed information before they visit
Xinjiang.” Even Turkish President Recep Tayyip Erdogan, long one of the most vociferous backers of
separatism in Xinjiang, changed his tune during a visit to China this month. Reuters noted 2 July that
whereas Turkey “is the only Muslim nation to have regularly expressed concern about the situation in
Xinjiang”, including at the HRC as recently as February, Erdogan had declared that day in Beijing that
“It is a fact that the peoples of China’s Xinjiang region live happily in China’s development and
prosperity”, and that Turkey “[would] not permit any person to incite disharmony in the Turkey-China
relationship … and is willing to increase mutual political trust with China and strengthen security
cooperation.”

24,400 mosques in Xinjiang

The Anglo-European bloc’s letter’s assertion that China is trampling the “freedom of religion and
belief” in Xinjiang does not stack up either. As MFA spokesman Geng noted in a 24 June press briefing,
freedom of religion is guaranteed by the Chinese constitution, “and people of all ethnic groups enjoy
full religious freedom in accordance with law”, he said. “There is a total of nearly 200 million
believers, including 20 million Muslims, more than 380,000 clerical personnel, approximately 5,500
religious groups and about 140,000 places of worship registered for religious activities in China”, Geng
said. “There are 24,400 mosques in Xinjiang, which means a mosque for 530 Muslims on average. …
In sharp contrast, the religious and human rights situation in the USA is disturbing. According to poll
results released by Gallup and Pew Research Centre, 42 per cent of Americans say that they are very
concerned about race relations and 75 per cent of Muslims believe there is serious discrimination
against them. According to publicly available statistics, the number of mosques in the US is even less
than one tenth of that in Xinjiang.”

As AAS reported last year,2 many of these mosques have been built and/or funded by the government
itself. Pakistani scholar Sultan M. Hali, a former Group Captain in the Pakistan Air Force, wrote in the
26 September 2018 Pakistan Today that “Since extremists have been distorting the tenets of Islam,
quoting verses out of context and leading the faithful astray”, the government had responded by
assisting the Xinjiang Islamic Institute to “produce scholars and religious teachers [about 1,200 a
year], who can become Imams in various mosques, and university professors and teachers, as well as
research scholars to guide the faithful and protect them from extremism”. As well as new mosques,
the government has also funded new halal slaughterhouses, and has even sponsored Xinjiang Muslims
on their pilgrimage to Mecca, Hali wrote.

1. “Uighur ‘mass detention’ reports fabricated by US, British propagandists” , AAS, 26 Sept. 2018.
Return to text.

2. “Pakistani scholar debunks ‘Uighur internment’ smear”, AAS, 31 Oct. 2018.

ABC whitewashes terrorism to smear China
ABC Four Corners, in its 15 July segment on Xinjiang, not only stooped to implicitly justifying the mass
murder of innocent civilians by Uighur separatist terrorists in 2008- 15, but reported the largest such
attack in so misleading a manner as to invert reality.

Four Corners reporter Sophie McNeill stated that “The crackdown on Uighurs followed decades of
religious and separatist tensions, and after millions of Han Chinese [China’s majority ethnic group, but
a minority in Xinjiang] were re-settled in the region”, as the video showed various demonstrations by
Uighurs, some involving violent clashes with riot police. “In July 2009, demonstrations broke out.
Nearly 200 people were killed, with reports that over 1,000 Uighurs were arrested”, she continued,
over footage of a (presumably) Uighur woman wailing in grief. Any viewer not already familiar with the
facts would be led to believe that the victims were Uighurs, who had been killed by Chinese security
forces. In fact, the 197 victims were mostly Han Chinese who were stabbed, hacked and beaten to
death on 5 July 2009 in Xinjiang’s capital city Urumqi by radicalised Uighur terrorists. According to a
Chinese government information paper released this March, another 1,700 people were injured, while
more than 300 shops were trashed and 1,325 vehicles destroyed. “Terrorist and extremist forces in

https://news.cgtn.com/news/2019-07-15/-China-censures-human-rights-excuse-for-interference-over-Xinjiang--Im0zO8xjwY/index.html
https://cecaust.com.au/sites/default/files/2019-07/uighurs.pdf
https://cecaust.com.au/sites/default/files/2019-07/pakistani-scholar.pdf


Xinjiang, driven by the goal of separatism, engaged in sabotage activities”, the paper reported. “This
badly undermined local stability and brought enormous suffering to all ethnic groups in the region.”

The main Uighur separatist group in Xinjiang, the East Turkistan Islamic Movement (ETIM) a.k.a.
Turkistan Islamic Party (TIP), has been allied with al-Qaeda since at least the 1990s, and was
responsible for virtually all bomb, knife and vehicular attacks on civilians and police across China in
2008-16. The ETIM/TIP is proscribed as a terrorist organisation in both the USA and UK, but both
countries continue to support the group to destabilise Xinjiang, albeit Beijing’s security measures
have prevented any attacks there in almost three years. Four Corners did not bother to mention this,
nor that as many as 20,000 ETIM fighters have fought alongside the so-called Islamic State (ISIS) and
other al-Qaeda offshoots in Syria, whence an estimated five to six thousand (at least) are even now
seeking a way home to wreak fresh havoc in Xinjiang. It is worth noting in this regard that whilst
McNeill, in her previous role as ABC Middle East correspondent, has done valuable and truthful
reporting on Saudi atrocities against civilians in Yemen and Israel’s brutal oppression of Palestinians,
on Syria she adhered religiously to the Anglo-American propaganda line, routinely accusing the
“regime” (i.e. the government of popularly elected President Bashar al-Assad) and, since 2015, its ally
Russia of responsibility for all ills, while legitimising manifestly non-Syrian groups like ETIM, al-Qaeda
franchise Jabhat al-Nusra, and other multinational jihadist and mercenary terror gangs as the
“opposition” forces in a “civil war”. Return to text.

Australian Alert Service 24 July 2019

Printed from http://citizensparty.org.au/print/pdf/node/439, on 25 Apr 2024 at 05:04 am


	Muslim countries reject claims of ‘cultural genocide’ against Xinjiang Uighurs
	Breaking ranks
	24,400 mosques in Xinjiang
	ABC whitewashes terrorism to smear China


