A tale of two think tanks: Canberra escalates
McCarthyism, de-funds diplomacy

16 June—Signs are mounting that Australia’s political establishment is fully committed to a needless
Cold War against China. Cheerleading for conflict, as always, is the Australian Strategic Policy Institute
(ASPI), the supposedly independent think tank that speaks for the Anglo-American dominated
“Western” military-industrial complex and intelligence apparatus, whose latest policy paper effectively
demands an end to Australia-China relations for fear of Communist infiltration and subversion of our
“democratic” political institutions. At the same time Australia’s leading think tank concerned with
bilateral business and diplomatic relations, China Matters, looks set not only to lose the federal
government grants and commissions that fund much of its research and outreach work, but to have
its tax-deductible status revoked to discourage its corporate supporters from filling the gap. As the
Australian Alert Service has reported, official relations are in their worst shape ever, federal
government ministers are personae non gratae in Beijing, and what relationship remains is being kept
alive mainly through semi-official diplomacy by state governments, business and other interest

groups.! The government and mainstream media’s attack on perhaps the leading facilitator of the
latter suggests that Canberra has decided to kill that off as well, setting the stage for a shutdown of
relations that risks collapsing an Australian economy made over-reliant on China by decades of
Canberra’s own disastrous policies.

Alex Joske (left) admits the idea for his latest ASPI report, which deliberately twists Chinese
diplomacy as infiltration, came from “former” CIA officer Peter Mattis (right). Photos: Twitter,
Hertog Foundation

ASPI calls itself “an independent, non-partisan think tank”, but it is nothing of the sort. Established in
2001 by the Howard government, ASPI is funded partly by an annual grant from the Department of
Defence. It is otherwise sponsored by a Who’s Who of multinational weapons makers, including
missile manufacturers Raytheon Australia and MBDA Missile Systems; US aerospace giants Lockheed
Martin and Northrop Grumman; European conglomerates Saab AB and Thales; and shipbuilders Naval
Group, the French government-owned company that might eventually get around to building
Australia’s new submarines, and WA-based Austal, whose main contracts are with the US Navy.
Ironically thanks to the Foreign Interference Transparency Scheme (FITS) introduced in 2018, for
which it was instrumental in (literally) scaring up support, ASPI was forced to reveal that it is also
funded directly by foreign governments and supranational bodies; its donors in 2019 included the
governments of the USA, the UK and Japan, and the North Atlantic Treaty Organisation (NATO).

On 9 June ASPI released its latest anti-China screed, “The party speaks for you: Foreign Interference
and Chinese Communist Party’s united front system”. According to its acknowledgements page the
paper was paid for by an $80,000 grant from the Foreign Ministry of the Kingdom of Netherlands, and
published by ASPI’s in-house International Cyber Policy Centre (ICPC), whose own long list of sponsors
includes US tech giants Microsoft, Google and Amazon. Moreover the report’s author, ASPI analyst
Alex Joske, credits the concept for the paper to Peter Mattis, the “former” US Central Intelligence
Agency officer who in 2018, as a China expert for neoconservative-aligned Washington, DC think tank
the Jamestown Foundation, praised thenPM Malcolm Turnbull for the FITS, and mooted that

New Zealand be expelled from the Anglo-American “Five Eyes” intelligence alliance for failing to

follow suit.? In 2019 Mattis was a visiting fellow at ASPI, where he and Joske co-authored several
articles casting the Chinese government’s every effort at international outreach, whether by
diplomats or via business and community organisations, as part of a plot to take over the world. As
may be judged by its title, “The party speaks for you” is more of the same.

Conspiracy theory
Joske claims authority on China on the basis that he is half Chinese (from his mother); speaks and

reads Mandarin; and lived in Beijing for seven years in his childhood and teens, including when his
father, former Australian Treasury official and Office of National Assessments (ONA) senior China


https://www.aspi.org.au/sponsors

economic analyst Stephen Joske, was senior Treasury representative at the Australian Embassy in
2004-07. It would therefore be reasonable to expect the younger Joske (who is reportedly now 23
years old) to have a better than average grasp of modern Chinese political history, in which light his
misrepresentations can only be seen as deliberate.

According to Joske, “The Chinese Communist Party (CCP) is strengthening its influence by co-opting
representatives of ethnic minority groups, religious movements, and business, science and political
groups. It claims the right to speak on behalf of those groups and uses them to claim legitimacy.
These efforts are carried out by the united front system, which is a network of party and state
agencies responsible for influencing groups outside the party, particularly those claiming to represent
civil society. It manages and expands the United Front, a coalition of entities working towards the
party’s goals. The CCP’s role in this system’s activities, known as united front work, is often covert or
deceptive.” In a bizarre leap of logic, he then asserts that “The united front system’s reach beyond
the borders of the People’s Republic of China (PRC)—such as into foreign political parties, diaspora
communities and multinational corporations—is an exportation of the CCP’s political system”
(emphasis added), but gives no examples of it having tried to do so. He then goes on to equivocate
that “Overseas united front work taken to its conclusion would give the CCP undue influence over
political representation and expression in foreign political systems” (emphasis added). To maintain
this impression, Joske misrepresents historical events and institutions, and quotes Chinese
revolutionary leaders outside their historical context, in order to paint their invocation by modern-day
counterparts as evidence of ill intent.

Historically, the term “united front” (or “patriotic united front”) referred to the uneasy alliance
between China’s rival—indeed, warring—political factions in the face of Japanese invasion and
occupation during the Second SinoJapanese War, from 1937 until Japan’s defeat in September 1945 in
what by then had become known as the Second World War. China’s civil war resumed thereafter, from
which the Communist Party emerged victorious in 1949. Since then, the term has referred to the
process by which China’s eight other official political parties (whom Joske blithely dismisses as
illegitimate because they are “all socialist”), business peak body the All-China Federation of Industry
and Commerce, and various religious, ethnic and other groups participate in what China calls its
“socialist consultative democracy”. The body tasked with furthering this process, including via
outreach to the global Chinese diaspora (and thence to its host countries), is the United Front Work
Department (UFWD). The UFWD is itself a subset of the Chinese People’s Political Consultative
Congress (CPPCC), which is roughly analogous to the House of Representatives in a Westminster
parliamentary system like Australia’s; and it reports to the Communist Party’s Central Committee, the
nation’s executive government. In other words, aside from its scale (and the same may be said of
most things pertaining to China), international “united front work” differs little if at all from the
informal diplomacy every nation conducts.

Joske however insists that the UFWD and every organisation with which it can be “linked”, in or
outside China, comprise a vast international infiltration and subversion operation. To support this
contention, he cites Zhou Enlai, “one of the PRC’s founding revolutionaries and a pioneer of the CCP’s
United Front, [who] advocated ‘using the legal to mask the illegal; deftly integrating the legal and the
illegal’ ... ‘nestling intelligence in the United Front’ and ‘using the United Front to push forth
intelligence’.” And so he did—in 1939, during a desperate war of resistance against a genocidal
imperial invader. Similarly, Joske takes President Xi Jinping’s invocation during speeches in 2015 and
2017 of Communist Party founding leader Mao Zedong’s 1939 description of the United Front as one
of three “magic weapons” (the others being armed struggle and “party building”) that kept China
intact and eventually secured victory against Japan, as indicative of a militaristic intent behind
present-day efforts to end poverty and resolve political discord at home and abroad. Would Joske also
construe Australian politicians’ constant invocation of the “ANZAC spirit” as proof of a plot to invade
Turkey?

Other sources Joske cites to support his conspiracy theory of an attempted Chinese Communist
takeover of Australia include numerous overwrought mainstream media reports from recent years,
wherein various Chinese and Chinese-Australian businessmen and organisations are asserted, without
evidence, to be fronts for the UFWD; and allegations by various Australian and US politicians and
academics. In all, readers of his paper would be well advised to note the disclaimer inside the front
cover: “This publication ... is provided with the understanding that the publisher is not engaged in
rendering any form of professional or other advice or services. No person should rely on the contents
of this publication without first obtaining advice from a qualified professional.”

Real China experts shunned

Meanwhile, another establishment think tank—one that really is nonpartisan and dedicated to
Australia’s national interest—has been shut out in the cold. “China Matters, a high-powered body
backed by some of Australia’s most senior business leaders, diplomats and academics, has fallen out
of favour in Canberra”, News Corp journalist Ellen Whinnett reported 14 June, “with MPs concerned it
was using taxpayer funds to boost Beijing’s agenda.” Supposedly a “News Corp special
investigation”—for which read, a dossier leaked by the government—revealed that “the group, which
has taken $1.86 million from five government agencies since 2015, will get no further grants from
three departments—Prime Minister and Cabinet, Defence and Foreign Affairs—from 30 June”, while
Attorney-General Christian Porter was reconsidering another three years’ funding his department had



“agreed ‘in-principle’” to provide. “Further, the Government has reversed a decision to grant China
Matters ‘deductible gift registration’ status, making it more difficult for the organisation to raise funds
from donors.” Whinnett also implies that China Matters has defrauded taxpayers by using public
money to “[fly] several MPs ... on all-expenses paid study trips to China where they met with Chinese
Communist Party government officials and leaders of ... a think tank with links back to Beijing’s
propaganda outfit United Front.”

In fact, this work was commissioned by the government. As China Matters’ chairman Kevin McCann
AO wrote in a letter of response posted on its website on 16 June, “China Matters does not have an
institutional view. It is for this reason that heads of Federal Government Departments have for five
years supported its work.... Department heads and other senior public servants have welcomed the
diversity of views China Matters brings to its national meetings and briefings, and commended China
Matters for including in these meetings representatives of all political parties and factions.
Department heads have also welcomed the expertise about the People’s Republic of China (PRC)
which China Matters provides, which they have said helps them inform policy deliberations. China
Matters does not, has not, and will not lobby against Australia or the Australian national interest.
Advocacy of ongoing engagement with the PRC does not make one a stooge of the Communist Party
of China or an agent of influence.” (Emphasis added.)

It seems that China Matters’ real transgression was that it dared pour cold water on the
establishment’s Cold War hysteria. In November 2019 its then-CEO Alistair Nicholas called for
Australia to sign a Memorandum of Understanding with Beijing on the Belt and Road Initiative to ease
tensions with Beijing; and its director Linda Jakobson urged the Turnbull government in 2018 not to
rush the FITS into law without proper debate. But perhaps what sealed the group’s fate was that, as
Whinnett put it, Jakobson also “called for security and intelligence agencies to provide the public with
facts about wrongdoing despite the sensitivity of classified information ... [to] enable Australians to
develop a sophisticated understanding of the actions of the PRC government in Australian society
which are considered to be unlawful foreign interference.”

In her News Corp article on China Matters, Ellen Whinnett wrote: “It would be wrong to argue that the
Government should only give money to those who support it—that would make Australia no better
than China.” Yet that's effectively what has happened.

Footnotes

1. “Canberra’s doublethink on China and ‘sovereignty’”, AAS, 3 June 2020.
2. “Interfering foreigners push Turnbull’s foreign interference laws”, AAS, 13 June 2018.

By Richard Bardon, Australian Alert Service, 17 June 2020

Printed from http://citizensparty.org.au/print/pdf/node/704, on 26 Apr 2024 at 06:04 am


http://chinamatters.org.au/wp-content/uploads/2020/06/letter-to-the-editor-FINAL-Daily-Telegraph-16062020-MJC.pdf

	A tale of two think tanks: Canberra escalates McCarthyism, de-funds diplomacy
	Conspiracy theory
	Real China experts shunned


