ASPI: forced labour hypocrites and academic fraudsters

The Australian Strategic Policy Institute (ASPI) published its dramatic allegations of Uyghur Muslim
forced labour in a much-lauded 1 March 2020 report, Uyghurs for Sale. The report alleged “a new
phase in China’s social re-engineering campaign targeting minority citizens”, claiming it had exposed
“new evidence” that a number of factories were “using forced Uyghur labour under a state-sponsored
labour transfer scheme that is tainting the global supply chain”. A 26 March 2020 Grayzone report
nailed the agenda behind ASPI’'s claims in its headline that charged forced labour allegations about
Chinese Uyghurs are “brought to you by US, NATO, arms industry to drive Cold War PR blitz".

ASPI’s dubious sources

Uyghurs for Sale lead author, B ook g ey s == 1 » nma FEE
ASPI researcher Vicky Xu,
told the ABC on 2 March:
“Officials and private brokers
receive money for every
Uyghur person they manage
to transfer. The recipient
companies receive a cash
inducement for every Uyghur
they take. ... Everyone
involved in this transfer
scheme benefits except for ‘Re-education’, forced labour and surveillance beyond

" Xinjiang. Ll
Uyghur workers. R [(TERRATION AL
m CYBER POLICY
LCENTRE
Xu’s claims are repeated in

ASPI’s report, which essentially alleges a bounty program to incentivise industrialscale forced labour.
However, ASPI's supporting reference doesn’t back up the allegations. In fact, it reveals the subsidy is
paid primarily to cover expenses incurred by labour hire companies and job placement agencies, while
Xu’s “cash inducement” is part of a regulated labour hire program, incentivised to significantly
increase the workers’ income and achieve successful long-term employment.

This is a pattern. Tracing back ASPI's references reveals that relevant information is ignored, and
sources are interpreted in extreme bad faith, or are misrepresented in a manner so misleading it can
only be described as academic fraud. References for some of ASPI's most egregious allegations
against the Chinese government come from dubious sources: the discredited far-right evangelical
Adrian Zenz, a frequent ASPI source, who believes he is “led by God” on a “mission” against China;
the Centre for Strategic and International Studies, an ASPI-like militaristic institution which is funded
by the US and UK governments and arms manufacturers; or, conveniently, ASPI's own staff, who are
paid by Mike Pompeo’s US State Department to demonise China.

Uyghurs for Sale: academic fraud

ASPI claims that “[in] the name of combating ‘religious extremism’, Chinese authorities have been
actively remoulding the Muslim population in the image of China’s Han ethnic majority”. The article
referenced includes key information that ASPI completely ignores: no terrorist incidents have occurred
in Xinjiang in three years due to the counter-terrorism and deradicalisation efforts (after 800 deaths
from dozens of terrorist attacks in the ten years to 2017); and foreign officials, diplomats, journalists
and religious officials have visited and commended the program, saying it met the United Nations’
purposes and principles on defeating terrorism and protecting basic human rights.

Contradicting ASPI's claims that the Xinjiang Muslim population is being “actively [remoulded]”, the
article describes education subsidies for poor families; universal free health check-ups; improved
government social security systems including medical insurance and pension schemes; and
subsidised housing built for 212,700 rural families in that year alone. The article also reports
Xinjiang’s GDP was up 6.1 per cent year on year, and was the highest in its history; since 2014, more
than 2.38 million Xinjiang residents have been lifted out of poverty.

According to ASPI, “Uyghur workers who have been able to leave China and speak out describe the
constant fear of being sent back to a detention camp in Xinjiang or even a traditional prison while
working at the factories”. ASPI claims that all workers of a Uyghur labour transfer program in Fujian
were former “re-education camp” detainees and were “threatened with further detention if they
disobeyed the government’s work assignments”; and that “police regularly search their dormitories
and check their phones for any religious content. If a Quran is found, the owner will be sent back to
the ‘re-education camp’ for 3-5 years”.

The source for these claims is an article published in Bitter Winter, an online publication of CESNUR, a
high-profile lobbying group for controversial religions, which has defended groups including the
Church of Scientology, Falun Gong, the Order of the Solar Temple (which was responsible for the mass
murder-suicide of 75 members in 1994-97), and Aum Shinrikyo (responsible for the 1995 Tokyo sarin
gas attack). Bitter Winter has defended Eastern Lightning (a.k.a. Church of Almighty God), an


https://thegrayzone.com/2020/03/26/forced-labor-china-us-nato-arms-industry-cold-war/

apOCaIyptic group regarded aS a P FMGIEM BhRE Eaf TALLMG  FRIMROL  FRANCAE.  DELTSCH
cult in China, which believes the
Chinese Communist Party is Satan

WOME  OREDS  DOOUMENTS  NTORDWS  ROWS  TESTROWES  Toecs Fooann o EETRTRRN  ciossaR a,

incarnate. Eastern Lightning

members have been convicted of BITTER
multiple counts of cult-motivated WINTER
murder, and once kidnapped 34 A MAGAZINE O¥ RELIGIOUS LIBERTY AND
memberS Of a Christian group, HUMAN RIGHTS IN CHINA
holding them for two months in

attempted forced conversion. Bitter

Winter has published reams of

articles alleging the Chinese

government’s persecution of About

Uyghurs. On 24 June 2019 Bitter B e, Winar

. A magazine on religicus liberty and human rights in China
Winter co-hosted a conference 2 - > 2

campaigning for asylum rights of
the Uyghur diaspora and Eastern
Lightning, where representatives
testified to the alleged torture and murder of their members by the Chinese government.

ASPI says, “Uyghur workers are often transported across China in special segregated trains, and in
most cases are returned home by the same method after their contracts end a year or more later”;
according to ASPI, this is isolation and a “relevant indicator” of forced labour. Yet ASPI's referenced
articles describe a poverty-alleviation program, where successful job applicants were travelling by
train to a pre-job training course, with board, lodging and transportation expenses paid for. The
apparent reference for ASPI's “segregated trains” allegation is an article describing how, to
accommodate peak travel periods, a railway company organised special additional trains for
“returning workers to their hometowns” which had “also been upgraded from normal speed trains to
fast trains, and they are replaced by green leather[-upholstered] cars. It is an air-conditioned car.
Migrant workers can go home faster and have a more comfortable travel experience.”

Determined to present an impression of misery, ASPI says that “[in] factories far away from home”
Uyghur workers “typically live in segregated dormitories”. This claim is cherry-picked from an article
which describes a poverty alleviation program. In one example, in a program aimed at “employment
for one person and poverty alleviation for the whole family”, there is a description of migrant
employees’ study rooms, halal canteens and air-conditioned dormitories. ASPI ignores the reference’s
description of governmentfunded health programs—a new local hospital and comprehensive
screening for 40,000 children, which found a prevalence of congenital hand and foot disabilities, in
response to which the government funded free surgery and rehabilitation for these children.

ASPI's second reference documents a migrant vocational program where 1,300 graduates were
accepted into new jobs at a company which manufactures high-tech hardware and semiconductors.
Interviewees spoke of overcoming homesickness, adapting to their new environment and learning
new skills. There are photos of birthday parties, social activities, company-organised excursions, and a
new company-built canteen for Xinjiang migrant workers, where Xinjiang chefs were invited to cook.
There is a photo of young female employees in their colourfully decorated dormitory, apparently
ASPI's evidence of “segregated dormitories”. (Does ASPI expect men and women, especially Muslims,
to share dorm rooms?)

ASPI says that in these factories, migrant workers “undergo organised Mandarin and ideological
training outside working hours”. Again ASPI misrepresents its references, which document poverty
alleviation programs and the growing prosperity of local residents; applaud the achievements of
factory workers-turned female entrepreneurs; profile mentorship programs; and describe a company
which hired full-time language teachers to overcome communication barriers and hold language
courses for their employees, which grew to be the largest national language training class in southern
Xinjiang.

UK MPs press for punitive sanctions

ASPI claims its research is “rigorously peer reviewed—internally and externally”. Uyghurs for Sale was
peer-reviewed by unnamed “labour specialists”, “anonymous reviewers”, and Darren Byler, a
postdoctoral researcher at the Centre for Asian Studies at the University of Colorado, who is

a member of the Washington DC-based Uighur Scholars Working Group, alongside Adrian Zenz and

ASPI Senior Fellow James Leibold, a co-author of the report.

The UK Foreign and Commonwealth Office funded ASPI with £10,000 for Uyghurs for Sale. The report
featured as supporting material, along with reports from Adrian Zenz, a highly publicised petition
which was debated in the UK Parliament on 12 October 2020. On 9 September 2020, UK MPs debated
“Detention of Uyghur Muslims in Xinjiang”, overwhelmingly demanding stronger action against the
Chinese government and for sanctions to be levelled against Chinese individuals and companies in
retaliation for alleged human rights abuses and forced labour of Uyghurs.

Why the relentless push to justify sanctions specifically in the Xinjiang region? As a critical hub of the


https://web.archive.org/web/20200215114200/https://hrwf.eu/china-chinese-religious-persecution-harassment-of-refugees-abroad-denounced-in-seoul/

Chinese government’s “One Belt, One Road Initiative”, destroying Xinjiang's industry and trade with
sanctions furthers the Anglo-American agenda of economically damaging its strategic competitors:
China and Russia. The misleading nature of Uyghurs for Sale, and ASPI’'s own funding by benefactors
that profit from forced prison labour in the USA and UK, reveals ASPI’s faux concern for human rights
and its role as a government-funded propaganda outlet—forced labour hypocrites publishing
academic fraud.

By Melissa Harrison, Australian Alert Service, 14 October 2020

Printed from http://citizensparty.org.au/print/pdf/node/820, on 26 Apr 2024 at 02:04 pm



	ASPI: forced labour hypocrites and academic fraudsters
	ASPI’s dubious sources
	Uyghurs for Sale: academic fraud
	UK MPs press for punitive sanctions


