
Uyghur separatist terror attack in the Kunming Railway Station, southern China, in 2014. China
experienced a wave of deadly acts of terror in 1997-2014. Photo: Screenshot

Part 7. The ‘East Turkistan’ narrative
Xinjiang: China’s western frontier in the heart of Eurasia (Part 7)

By Melissa Harrison and Rachel Douglas

Parts 1 – 6 of this series appeared in the  AAS of 18 November, 2 and
9 December 2020; 20 January, 3 and 17 February 2021. References
to those articles are given in parentheses in this one.

China moves to stop terrorism

The terrorist attacks in Xinjiang, especially in 1997-2014, were
deadly serious (Part 6, section “Terror attacks in China”). The
Chinese government estimated in 2019 that more than 1,000 people had been killed by “East
Turkistan”-related groups during the previous three decades. The Global Terrorism Database tally for
that time period is approximately the same.1 Moreover, with a 2013 suicide car-bomb attack in
Tiananmen Square, Beijing, for which the Turkistan Islamic Party (TIP) claimed responsibility, and the
deaths of 33 people in the Kunming Railway Station stabbings of March 2014, Uyghur or “East
Turkistan” separatist terrorism was no longer confined within the Xinjiang Uyghur Autonomous Region.

In the 1990s and 2000s, the Chinese government response to the attacks had been a series of “Strike
Hard” campaigns, aimed against “religious extremist forces”, “hardcore ethnic separatists”, and
“violent terrorists”. There were widespread arrests and trials, prison terms handed down, and
executions of terrorist leaders like those convicted of planning the Tiananmen car attack. At the same
time, the leaders in Beijing evidently hoped that economic improvements under China’s Western
Development guidelines, issued in 1999, would dampen unrest in Xinjiang.

When Xi Jinping came to power in 2012-13, it was already clear that these measures, even the
significant investment of the Western Development program, were insufficient for ending the attacks
in and from Xinjiang. The crescendo of terrorist acts up through 2014, as well as a different type of
disturbance, the Han vs Uyghur ethnic clash that killed 184 people in Xinjiang’s capital city Urumqi in
2009, made it clear that economic development would not deter the instigators.

The new approach adopted under Xi should be contrasted to the so-called Global War on Terror,
launched by the US Administration of President George W. Bush and Vice President Dick Cheney after
the 9/11 attacks in 2001, joined and supplemented by the Tony Blair and subsequent UK
governments. Those regime-change efforts, such as in Iraq, Libya and Syria, and aerial bombardment
campaigns have destroyed entire nations and fostered the emergence of more terrorists than existed
before.

The new Chinese programs were designed to provide participants with job skills and employment
opportunities, because poverty is recognised as a risk factor for radicalisation. “The development
process was accelerated”, Schiller Institute analyst Mike Billington summarised in a 2020 article,
“while the young people who were being subjected to Wahhabi indoctrination [Part 5, “Wahhabite
education, jihadist training”] were brought into education centres, to provide vocational training,
civics classes in Chinese law, improvement in the national language where needed, and religious
education led by Islamic scholars. They were detained for an average of eight months. As of
[December] 2019, all those detained have ‘graduated’, and the camps are now being transformed into
public education facilities. There has not been a terrorist incident in China for the past three years.
The Chinese didn’t bomb anybody. They arrested and incarcerated the actual terrorists, and they

https://citizensparty.org.au/special-report-xinjiang-anglo-americans-sponsor-east-turkistan-campaigns
https://citizensparty.org.au/part-1-east-west-gateway-silk-road
https://citizensparty.org.au/part-2-arc-crisis
https://citizensparty.org.au/part-3-xinjiang-becomes-target
https://citizensparty.org.au/part-4-pan-turkism
https://citizensparty.org.au/part-5-anglo-american-saudi-promotion-violent-jihad
https://citizensparty.org.au/part-6-afghan-jihadist-terrorism-comes-xinjiang
https://citizensparty.org.au/part-6-afghan-jihadist-terrorism-comes-xinjiang
https://citizensparty.org.au/part-5-anglo-american-saudi-promotion-violent-jihad


Ukrainian Yaroslav Stetsko of the Organisation of Ukrainian Nationalists pledged close
cooperation with Nazi Germany in 1941. Photo: Wikipedia

educated the rest of the population, succeeding in ending the terrorist threat within China.”2

In July 2019 an open letter issued by 37 UN member countries, influential Muslim-majority nations
among them, supported Beijing’s “counter-terrorism and deradicalisation measures in Xinjiang”
undertaken in the face of “the grave challenge of terrorism and extremism”. Responding to a
complaint earlier that month by a UK- and USA-led group based on unsubstantiated characterisations
of the Chinese measures, the governments demanded an end to the “practice of politicising human
rights issues”.3

Eyewitnesses have described dramatic improvements in life in Xinjiang in the past decade, including a
reduction of the fear of terrorism. Such reports will not be detailed in this article, but are well worth
reading or watching, instead of accepting the mainstream media’s depiction of the region as a
gigantic network of concentration camps.4

Despite the calming of the situation in Xinjiang, China still has reason for concern, as scenarios for
Xinjiang-born terrorists to return home should signal (Part 6, “‘Foreign fighters’ from Xinjiang”). The
American authors of a 2017 report for the Netherlands-based International Centre for Counter-
Terrorism (ICCT) observed that returning Uyghur Islamist veterans of the Syrian civil war “could be
envisioned as shock troops” in a “simmering insurgency” in Xinjiang. They cited remarks by Chinese
Maj. Gen. Jin Yinan, a national security and crisis management expert who today is a professor at
China’s National Defence University, as evidence of Beijing’s awareness of this danger already in
2012; Jin warned that the TIP had joined the Syrian conflict not only to raise TIP’s international profile,
but also “to gain operational experience in order to return to China and breathe new life into the
insurgency back home.”5

Intelligence agencies manipulate diasporas

The American, British and allied geopolitical strategists who are bent on conflict with China, and their
helpers in the media, seized on China’s counterterror efforts, which involved increased surveillance
and security measures, to drive a narrative of indiscriminate oppression of Xinjiang’s Uyghur Muslim
population. Even as the situation within Xinjiang calmed down and living standards began to rise, the
“East Turkistan” issue was exploited more and more loudly.

Disinformation about Xinjiang is ever more extravagant, as the AAS and others have documented.6
Most recently Gareth Porter and Max Blumenthal, writing on the Grayzone website, dissected the work
of anti-China zealot Adrian Zenz, who testified several times before the US Congress in 2018-19 during
the run-up to passage of the Uyghur Human Rights Policy Act of 2020, authorising sanctions against
individual Chinese leaders accused of human rights violations. They found “flagrant data abuse,
fraudulent claims, cherry-picking of source material, and propagandistic misrepresentations”.7

The same Anglo-American institutions that are leading the anti-China campaign, based on false
accounts of repressions in Xinjiang, weaponised “human rights” issues long ago, for regime-change
goals. The leading ones are Amnesty International, founded in the UK in 1961; Human Rights Watch,
created in 1978 to support dissidents in the Soviet Union; and the US quasi-governmental National
Endowment for Democracy, the flagship of funding and support for colour revolutions abroad.8

In a pattern carried forward from Cold War times, for Xinjiang-related propaganda these agencies
utilise a support base within the Uyghur diaspora. The aim is not only to destabilise or even fragment
a given country, but also to set “thought rules” for public opinion and political circles elsewhere—for
example, in the USA or Australia.

One of the deadliest examples of this dynamic is Ukraine, a case not only parallel to that of Uyghur

https://citizensparty.org.au/part-6-afghan-jihadist-terrorism-comes-xinjiang


émigrés after World War II, but intertwined with it. When the Soviet Union broke up in 1991, millions
of Ukrainian citizens—ethnic Ukrainians, Russians, and those of mixed or other ethnicity—advocated
preserving close, cooperative relations with post-Soviet Russia. The dominant belief in official
Washington, however, was that no true Ukrainian patriot would have that attitude. That myth
stemmed from the radical ideology of the Organisation of Ukrainian Nationalists (OUN), founded in
1929 in Vienna with a base in Ukraine’s far western Galicia region as an insurgency against Polish rule
(Galicia had been under the Austro-Hungarian Empire, and was assigned to Poland at the end of World
War I). The OUN’s organisers held that Ukraine must become ethnically pure and that war against not
only Poland, but ultimately Russia was inevitable. OUN leaders Stefan Bandera and Yaroslav Stetsko
allied with Hitler in 1941, and near the end of World War II their Ukrainian Insurgent Army (UPA), even
as its Nazi erstwhile allies faced defeat, slaughtered tens of thousands of Jews and Poles in the name
of ethnic cleansing.

Bandera remained a hero for many post-war Ukrainian émigrés to the USA and Canada. A cohort of
Ukrainian diaspora members, sometimes two or three generations removed from immigration, came
to hold influential posts in Washington, from which they preached the Banderite hard line of hostility
towards Russia. They helped resuscitate the Bandera cult in Ukraine in the 1990s; it then formed the
leadership of the 2013-14 US-backed coup against the country’s elected President. In the years that
followed, Banderite activists and Ukrainian media under their influence have inculcated in an entire
new generation the notion that to be a patriot of Ukraine, one must hate Russia.

Even American academic S. Frederick Starr and career Central Intelligence Agency (CIA) officer
Graham Fuller, in their 2003 pamphlet The Xinjiang Problem,9 which projected worsening difficulties
for China in the region, acknowledged that only a small minority of the Xinjiang Muslim population is
pro-separatist. Furthermore, some of the other ethnic groups, like Kazakhs and Hui Muslims (native
speakers of Chinese) fear Uyghur domination as much or more than rule from Beijing. Starr and Fuller
estimated that separatists were “probably a distant third” behind “assimilationists” desiring to blend
fully into Han Chinese culture and “autonomists” seeking more power within Xinjiang, but their
evaluation didn’t stop the build-up of separatist campaigning within the Uyghur diaspora under the
flag of “East Turkistan”. One result is the creation of a false impression among the uninformed public
abroad that the population of Xinjiang, or at least a majority of the Uyghurs, are yearning to set up a
separate state.

During the Cold War, political groups of émigrés from the Soviet Union, Eastern Europe and Central
Asia were labelled representatives of “captive nations”. Lobby groups such as the National Captive
Nations Committee (in the USA) gained inordinate influence over politicians and the public. Some of
their leaders were people who had collaborated with the Nazi armies invading the Soviet Union in
1941, either guided by their own racist, “blood and soil” ideologies or in search of escape from the
brutality of Soviet policies of the 1930s, while others had suffered under Communist regimes and fled
from native areas ravaged by the two World Wars.

Anglo-American strategists who anticipated fighting against their World War II ally the Soviet Union in
the not too distant future sought to co-opt Nazi and fascist networks after the war. There was a
paramilitary side to these intelligence-agency recruitment programs, as seen in Operation Gladio in
Italy (Part 4, “The ‘Gladio’ template”) or British MI6’s backing of the OUN in subversive activity in
Ukraine well beyond the end of the western Ukraine civil war between Soviet authorities and the
remnants of the UPA in 1954.

The CIA’s Captive Nations

There was also a “civilian” side to CIA and MI6 network-building among ex-Nazis and their allies, which
fed into covert operations in South America, the Middle East, and Europe, as well as affecting public
opinion in the UK and the USA. For example, US Army Counterintelligence attempted in 1952 to block
entry into the USA by Gen. Mykola Lebed, the OUN’s wartime security police chief, terming him “a
well-known sadist and collaborator of the Germans”, but was overridden by CIA Director Allen Dulles
on grounds that Lebed was of “inestimable value to this Agency in its operations”.10 The CIA went on
to establish and fund the Prolog Research Corporation in New York City as Lebed’s base of operations,
for intelligence-gathering and the distribution of nationalist and other literature inside the USSR.
Prolog lasted until 1990, and supplied personnel who headed the Ukrainian section of Munich-based,
CIA-funded Radio Liberty, broadcasting into the Soviet Union, in 1978-2003.

https://citizensparty.org.au/part-4-pan-turkism


Uzbekistan-born Ruzi Nazar (r.) served in the Nazis’ Turkestan Legion in World War II. After the
war, Nazar joined Stetsko’s Anti-Bolshevik Bloc of Nations, sponsored by MI6 and the CIA. Photo:
Wikipedia

For Central Asia and, eventually, Xinjiang, one of the most important post-war CIA Captive Nations
recruits was Ruzi Nazar, an Uzbek born in the Soviet Union in 1917 in a family with roots in the Central
Asian Khanate of Kokand (17th-18th centuries).11 Conscripted into the Red Army (Soviet armed forces)
in World War II, he was wounded, escaped in Ukraine, and joined the German forces. Nazar became an
organiser of the Nazis’ Turkestan Legion (Part 4, “Central Asia between the wars”), which was
deployed in northern Italy. He was on assignment in Germany when the war ended, but avoided the
fate of many Turkestan Legion veterans—being handed over to the Soviets—and gradually began to
offer his services to the Americans.

In 1948 the Truman Administration secretly initiated a program of covert operations against the Soviet
Union. Plans were made for starting up Radio Free Europe (broadcasting to Eastern Europe) and Radio
Liberty (to the USSR)—together, the RFE/RL complex. Inaugural CIA Director Allen Dulles coordinated
establishment of the Free Europe Committee and the American Committee for Liberation from
Bolshevism. A group of non-Russian émigrés from the Soviet Union refused to join in Russian émigré-
dominated umbrella groups in Europe, which would not endorse the future independence of their
native areas from Russia. Already in 1946 Stetsko, who as Prime Minister of a self-proclaimed
Ukrainian state in 1941 had pledged to “work closely with the National-Socialist Greater Germany,
under the leadership of its leader Adolf Hitler, which is forming a new order in Europe and the
world”,12 revived the Committee of Subjugated Nations his OUN had run for the Nazis 13, as a new
Anti-Bolshevik Bloc of Nations (ABN) in Munich for non-Russian émigré activists. Initially backed by
British MI614 and subsequently by the Americans, the ABN was soon joined by the head of the
Azerbaijani National Committee and by Ruzi Nazar.

https://citizensparty.org.au/part-4-pan-turkism


The memoirs of CIA officer Archie Roosevelt Jr, who recruited Ruzi Nazar to the CIA. Both
espoused a scenario of creating “Turan”, a bloc of Turkic peoples in Central
Asia against Russia and China.

Nazar was sought out in Munich and recruited to the CIA in 1951 by Archibald Bulloch (“Archie”)
Roosevelt Jr, a grandson of President Theodore Roosevelt and now an officer of the CIA with particular
interest in the Middle East and Central Asia. Archie Roosevelt describes in his memoirs, arguing with
more Europe-oriented American officials that the United States should do more against the Soviet
Union in Central Asia. At the very outset of the Cold War, three decades before Zbigniew Brzezinski
would launch massive support for mujaheddin fighters in Afghanistan (Part 2, “Operation Cyclone—
Afghan Mujaheddin”), Archie envisioned the strategy of undermining the USSR on its southern
perimeter. In a chapter of his memoirs titled “Turan”, referring to the idea of uniting all the Turkic
peoples of Central Asia, Roosevelt lamented that American policy-makers had failed to exploit “the
subject races of Russia’s Asian empire [who] have continued to languish without any encouragement
from us.”15

Roosevelt had already conducted semi-covert reconnaissance in Central Asia right after the war,
entering through Xinjiang when the Soviets would not allow him access through Moscow. He convinced
Nazar to cross the Atlantic, setting him up in a position at Columbia University in New York City, from
where he would provide Central Asia analysis for the CIA. Nazar moonlighted as an analyst and
scriptwriter for the Uzbek-language broadcast service of Voice of America.

In 1955 the Asian-African Conference of independent, newly decolonialised nations, not attached to
either the Soviet or the Anglo-American-NATO bloc, took place in Indonesia, going down in history as
the Bandung Conference. It laid the foundations for what would soon become the Non-Aligned
Movement, led by Presidents Josip Broz Tito of Yugoslavia and Gamal Abdel Nasser of Egypt, and
India’s PM Jawaharlal Nehru. Ruzi Nazar, with covert backing from his CIA employers, wangled an
invitation to attend as an observer from “Turkestan” (a country that did not exist). His goal was to
push the “non-aligned” countries to denounce the Soviet Union and China as colonial powers. Nazar
gave a press conference on the sidelines of the conference, billing himself as a former officer of the
(Nazi) Turkestan Legion. At the last moment, he was joined by one Seyit Shamil, who arrived from
Turkey representing anti-Soviet people from Russia’s North Caucasus.

Shamil had hoped that accompanying him to Bandung would be Isa Yusuf Alptekin, a Uyghur politician
who had fled Xinjiang upon the Communist victory in 1949 and lived in Turkey (Part 4, “Post-Soviet
Pan-Turk revival”). Alptekin could not travel closer to Bandung than Karachi, Pakistan, being unable to
obtain an Indonesian visa. On his return trip, Ruzi Nazar stopped off in Karachi for talks with Alptekin,
whom he urged to ally with Tibetans against the Chinese central government.

Alptekin began to identify with the international “captive nations” network. In 1969 he wrote an
effusive letter to thank then-President Richard Nixon for continuing to celebrate Captive Nations Week
in the USA, and to request the inclusion of “East Turkestan”.16

Back in the USA in 1956, Nazar made many contacts among Central Asian émigrés and Turks,
including Col. Alparslan Turkes (Part 4, “Alparslan Turkes and the Grey Wolves”), then serving as
Turkish General Staff liaison to the NATO Standing Group in Washington. Nazar would continue his
friendship with Turkes during his (Nazar’s) 1959-71 posting in Ankara under diplomatic cover. During
that time Turkes was a leader of the 1960 military coup in Turkey, and in the second half of that
decade founded the ultra-nationalist National Movement Party (MHP) and its Grey Wolves terrorist
arm—both patronised by Turkes’s colleagues in the military intelligence agency MIT. Turkes had
introduced Nazar to Fuat Dogu, the future head of MIT, already in the USA.

Nazar also maintained close ties with Central Asian staffers at Radio Liberty in Munich and its
associated Munich Institute for the Study of the USSR. Isa Alptekin’s son, Erkin Alptekin, would work at
RFE/RL in 1971-95.

In 1961, right after the coup, Turkes launched a think tank called the Institute for Research on Turkish
Culture (known by its Turkish acronym TKAE), roughly modelled on the CIA’s Munich Institute. Enver
Altayli, an ex-MIT officer who is the biographer of Nazar, asserts that TKAE was funded for years by
MIT, to implement Fuat Dogu’s scheme to weaken the Soviet Union—“What Turkey could do was to
aggravate the nationalities problem.” The historian of TKAE agrees with Altayli that this idea may
have come largely from Nazar, for “Nazar was of the opinion that the Soviet Union, despite its
ostensible strength, had a soft belly, and that was the nationalities question.”17

Altayli reports that after his Turkey posting, Nazar became friends with Zbigniew Brzezinski and
collaborated with him on The Soviet System and Democratic Society: A Comparative Encyclopedia
(published in German, 1972). This was five years before Brzezinski would enter government and begin
to carry out the Arc of Crisis policy (Part 2).

Project Democracy

In 1975 a US Senate Select Committee to Study Governmental Operations with Respect to Intelligence
Activities, named the Church Committee after its chairman, brought to light CIA involvement in

https://citizensparty.org.au/part-2-arc-crisis
https://citizensparty.org.au/part-4-pan-turkism
https://citizensparty.org.au/part-4-pan-turkism
https://citizensparty.org.au/part-2-arc-crisis


As “Captive Nations” networks were coopted into the new Project Democracy, radical nationalists
in ethnic diasporas, like Ukrainian fascist Yaroslav Stetsko, could dictate public opinion about
their native countries. Here, the publication of Stetsko’s ABN features his staged photo op with
President Ronald Reagan in 1983.

assassinations of foreign leaders and other secret activity. An array of CIA covert operations were
halted. In their place came a reorganisation, begun by National Security Advisor Henry Kissinger
during the Nixon and Ford Administrations (1969-75), in which traditional functions of intelligence
agencies were replaced with operations centred in the National Security Council (NSC) (like the “Iran-
Contra” scandal of the next decade) or other government departments. Under the Jimmy Carter
Administration, with Brzezinski assuming Kissinger’s job at the NSC, these were cloaked as promoting
“democracy” worldwide. Support for democracy—often measured by such criteria as economic
deregulation and extreme free-market programs, which ravage the populations that are supposedly
being democratised—became an axiom of US foreign policy.

The new orientation was formalised in 1983 during the Reagan Administration, with the inauguration
of the National Endowment for Democracy (NED) and its two affiliated think tanks, one for each of the
major US political parties: the International Republican Institute and the National Democratic Institute.
Chartered as a quasi-autonomous non-governmental organisation (QUANGO), the NED is funded by an
annual grant from the US Congress—ranging US$170-180 million in recent years—and distributes
money via its own grants to foreign activist groups and NGOs. It functions in parallel with the US
Agency for International Development (USAID), a two-decades-older organisation for dispensing
foreign aid, which itself also has “democracy offices” as part of its overseas missions. Additional
funding to the USAID’s “democracy” programs and the State Department’s own Human Rights
Democracy Fund is upwards of US$200 million annually.

Allen Weinstein, the American academic who co-founded the NED, declared in September 1991, “A lot
of what we do today was done covertly 25 years ago by the CIA”. He argued that interference in other
countries was more effective if done in the open.18 In a 2006 report on negative reactions to its
meddling around the world, the NED denied that “democracy assistance” was equivalent to “regime
change”, but insisted that democracy—defined as they see fit—“has acquired the status of the only
broadly legitimate form of government”.19

Project Democracy, as the 1970s-80s policy shift became known, co-opted personnel from the Captive
Nations networks. At a Washington conference of East European émigré groups in 1983, for example,
participants were in a state of high excitement over large sums of money they anticipated coming to
them from the new NED. In another 1983 incident, the aged Hitler-admirer Stetsko’s wheelchair was
pushed into the vicinity of President Ronald Reagan at a White House Captive Nations Week function,
just long enough for a photographer to snap a picture of their handshake for publication in the ABN
bulletin.



The National Endowment for Democracy tweets a map of China’s Xinjiang Province marked with
the separatists’ “East Turkistan” flag. Photo: Twitter

The NED has funnelled US$8.76 million dollars since 2004 to activist groups campaigning against
China’s policies in Xinjiang; all the publicly identified recipients are Uyghur diaspora groups. According
to its published Asia Program and Annual Reports, the NED in 2010 prioritised “the rights of ethnic
minorities” in projects focused on “Xinjiang/East Turkistan”. In December 2020, the NED’s Twitter
account posted a map on which Xinjiang was labelled as “East Turkistan” and coloured with the East
Turkistan flag.

Working side by side with the NED on Xinjiang-related propaganda are Amnesty International and
Human Rights Watch. Both have long records of selectively targeting their human rights campaigns in
alignment with British and American foreign policy. Amnesty’s founder Peter Benenson, who had
served in the UK’s Intelligence Corps in World War II, spoke of “its ultimate objectives … being those of
Her Majesty’s Governments”.20 Amnesty’s covert support by the British Foreign Office was exposed in
the 1960s. In 2014 more than 100 scholars, including two Nobel Peace Prize laureates and a UN
Special Rapporteur on human rights, publicly called on Human Rights Watch to close the “revolving
door” through which it shares personnel with the US Government.21

Amnesty International also has a record of dubious claims based on unverified reports. Most notorious
is the “Kuwaiti babies” scandal during the First Gulf War (1990-91). Amnesty’s December 1990 false
accusation, attributed to eyewitness doctors, that Iraqi soldiers had ripped hundreds of premature
infants from their incubators, helped to motivate Operation Desert Storm, the move of US forces into
Iraq in January 1991. Amnesty retracted the claims in April.

Amnesty has issued two reports on Xinjiang, one in September 2018 and a follow-up in February 2020.
Both focus on allegations that ethnic minorities are being arbitrarily detained in the province. The first
report was compiled from interviews with residents of Kazakhstan, who said they were unable to
contact their relatives who live in Xinjiang. A Kazakh activist group named Atajurt, whose Xinjiang-
born leader is known for fiery statements like “If my brother works for the Chinese, if my brother sells
himself to the Chinese, I would kill him”, arranged the interviews. The author of the second report was
Patrick Poon, Amnesty’s Hong Kong-based China researcher, based on mostly anonymous interviews
and a questionnaire “circulated among a closed pool of trusted Uyghur contacts”.

A September 2018 Human Rights Watch report against China’s “campaign of repression” in Xinjiang
likewise relied on interviews, arranged by the same Kazakhstan-based activists, with anonymous
ethnic Kazakhs who had left Xinjiang.

The Henry Jackson Society, a London think tank named for the late American hawk Henry “Scoop”
Jackson, has aggressively engaged on the Uyghur issue to bash China. (It was HJS President Brendan
Simms who infamously hailed the “success” of the 2011 US/NATO intervention in Libya, saying:
“Democracy can be dropped from 10,000 feet”.) The HJS has hosted several events discussing the
Uyghurs, including a January 2019 meeting featuring Enver Tohti, who claimed to have been forced as
a surgeon to perform organ-harvesting from Uyghur prisoners in China. His story was heavily
publicised in the international media, but two months later Tohti admitted the claim was a hoax.



In Australia, the primary disseminator of reports and allegations of Chinese government human rights
abuses against Uyghurs in Xinjiang is the Australian Strategic Policy Institute (ASPI), a government-
funded think tank which also gets funding from the US State Department, the UK government and
NATO. We analysed the fraudulent arguments in ASPI’s March 2020 report, Uyghurs for Sale, in a
previous article.22

Final instalment: The 'East Turkistan' narrative (conclusion)

Footnotes: (Click on footnote number to return to text)

1.  The GTD, maintained by the National Consortium for the study of Terrorism and Responses to Terrorism, University
of Maryland, is online at www.start.umd.edu/gtd/. Its total of 978 deaths in terrorist incidents in China, 1990-2019,
omits casualties in the Baren Riot of 1990 (Part 6), but includes some attacks that may not have been separatist-
related, as well as incidents of clashes between ethnic groups.

2.  Mike Billington, “British Creation and Control of Islamic Terror: Background to China’s Defeat of Terror in Xinjiang”,
EIR, 10 Jan. 2020; “China Chooses Development and Education, Not War, to Combat Terrorism”, 9 Aug. 2019.

3.  Richard Bardon, “Muslim countries reject claims of ‘cultural genocide’ against Xinjiang Uighurs”, AAS, 24 July 2019.

4.  For example, “Is China committing genocide against Uyghur Muslims? A British-Aussie’s eyewitness report”,
Citizens Insight (www.youtube.com/c/CitizensPartyAU/videos), 28 Oct. 2020, an interview with Jerry Grey, who lives in
China and has bicycled through Xinjiang.

5.  Part 6, note 14.

6.  Richard Bardon, “Uighur ‘mass detention’ reports fabricated by US, British propagandists”, AAS, 26 Sept. 2018;
“ASPI doubles down on Xinjiang ‘detention centre’ fakery”, AAS, 30 Sept. 2020.

7.  Gareth Porter, Max Blumenthal, “US State Department accusation of China ‘genocide’ relied on data abuse and
baseless claims by far-right ideologue”, thegrayzone.com, 18 Feb. 2021.

8.  Rachel Douglas, “Destabilising Russia: The ‘Democracy’ Agenda of McFaul and His Oxford Masters”, EIR, 3 Feb.
2012, uncovers the late Gene Sharp’s US Defence Department-funded development of colour revolutions—allegedly
non-violent projects which are a form of irregular warfare.

9.  Part 3, note 7.

10.  Richard Breitman, Norman J.W. Goda, Hitler’s Shadow: Nazi War Criminals, US Intelligence, and the Cold War
(National Archives, 2012).

11.  Enver Altayli, A Dark Path to Freedom: Ruzi Nazar, from the Red Army to the CIA (London: Hurst & Company,
2017).

12.  “Ukraine: Violent Coup, Fascist Axioms, Neo-Nazis”", EIR, 16 May 2014.

13.  Paul Rosenberg, “Seven Decades of Nazi Collaboration: America’s Dirty Little Ukraine Secret”, The Nation, 28
Mar. 2014.

14.  Stephen Dorril, MI6: Inside the Covert World of Her Majesty’s Secret Intelligence Service (The Free Press, 2000).

15.  Archie Roosevelt, For Lust of Knowing: Memoirs of an Intelligence Officer (Little. Brown, 1988).

16.  Isa Yusuf Alptekin, “Memorandum sent to Richard Nixon, President of the United States of America”, 12 July 1969,
on file at digitalarchive.wilsoncenter.org.

17.  Ilker Ayturk, “The Flagship Institute of Cold War Turcology”, European Journal of Turkish Studies, 2017.

18.  David Ignatius, “Innocence abroad: The new world of spyless coups”, Washington Post, 22 Dec. 1991.

19.  The Backlash Against Democracy Assistance (NED, 2006).

20.  Tom Buchanan, “‘The Truth Will Set You Free’: The Making of Amnesty International”, Journal of Contemporary
History, Oct. 2002.

21.  “Debate: Is Human Rights Watch Too Close to US Gov’t to Criticise Its Foreign Policy?”, democracynow.org, 11
June 2014.

22.  Melissa Harrison, “ASPI: forced labour hypocrites and academic fraudsters”, AAS, 14 Oct. 2020.

Printed from http://citizensparty.org.au/print/pdf/node/958, on 01 Sep 2024 at 09:09 am

https://citizensparty.org.au/part-8-east-turkistan-narrative-conclusion-0
http://www.start.umd.edu/gtd/
https://citizensparty.org.au/part-6-afghan-jihadist-terrorism-comes-xinjiang
https://larouchepub.com/eiw/public/2020/eirv47n02-20200110/28-34_4702.pdf
https://larouchepub.com/eiw/public/2019/eirv46n31-20190809/26-30_4631.pdf
https://citizensparty.org.au/sites/default/files/2021-03/muslim-countries-reject-xinjiang-genocide.pdf
https://youtu.be/-NjDqbNNE3A
https://citizensparty.org.au/part-6-afghan-jihadist-terrorism-comes-xinjiang
https://citizensparty.org.au/sites/default/files/2019-07/uighurs.pdf
https://citizensparty.org.au/sites/default/files/2020-10/xinjiang-data.pdf
https://thegrayzone.com/2021/02/18/us-media-reports-chinese-genocide-relied-on-fraudulent-far-right-researcher/
https://larouchepub.com/eiw/public/2012/eirv39n05-20120203/51-64_3905.pdf
https://citizensparty.org.au/part-3-xinjiang-becomes-target
https://larouchepub.com/eiw/public/2014/eirv41n20-20140516/21-38_4120.pdf

	Part 7. The ‘East Turkistan’ narrative
	Xinjiang: China’s western frontier in the heart of Eurasia (Part 7)


