
Australian Citizens Party 
Postal address: PO Box 376 Coburg VIC 3058  |  Phone: 03 9354 0544
Website: http://citizensparty.org.au  |  Email: info@citizensparty.com.au
Authorised by R. Barwick, 595 Sydney Rd Coburg VIC 3058. Printed by Citizens Media Group Pty Ltd, 595 Sydney Rd Coburg VIC

The China Narrative, Part One:  
War-machine propaganda 

Republished from Australian Alert Service, 12 August 2020.

By Melissa Harrison
Clive Hamilton’s books exposing China “interference”, 

Silent Invasion and Hidden Hand, are important, not be-
cause of the quality of the content—paranoid propagan-
da—but because the influencers behind Hamilton’s cru-
sade reveal his role as a cog in a vast narrative-management 
machine. The public, as well as MPs and other government 
officials, are being directed how to think about China by a 
small group of ideologically driven propagandists, funded 
by institutions of the section of the Anglo-American power 
establishment that seeks war without end, even risking nu-
clear warfare that would annihilate mankind.

Clive Hamilton is a Professor of Public Ethics at Charles 
Sturt University. His first book on China, Silent Invasion 
(2018), continued the obsession with Chinese spies, dissi-
dents and foreign interference that had been escalating in 
Australia through 2016-17. Hamilton alleges growing, sin-
ister influence of the Chinese Communist Party (CCP) in 
Australian society, his case built with anecdotes from stu-
dent newsletters and hawkish journalism.

Hamilton sees espionage and influence everywhere: the 
Chinese diaspora can “transform Australian society in a way 
that makes us all sympathetic to China and easy for Beijing 
to control. Australia will then assist China to become the 
hegemonic power in Asia and eventually the world.” Ha-
milton’s CCP “spies” include church parishioners and uni 
students. His argument concludes with his assertion that 
between 20-40 per cent of Chinese-Australians are loyal 
to Beijing first. How does he arrive at this figure? From the 
“guesses” of some of his Chinese-Australian friends. If Aus-
tralia “pushes back” against the CCP, China will “mobilise 
its forces already embedded in Australian society”, he warns.

Hamilton: “China plans to dominate the world, and has 
been using Australia and New Zealand as a testing ground 
for its tactics to assert its ascendancy in the West. … [O]ur 
own weakening commitment to democratic values, would 
see Australia become a tribute state of the resurgent Mid-
dle Kingdom.”

Silent Invasion’s references include a litany of militarised 
sources—representatives of neocon thinktanks, anti-China 
analysts, US defence papers, and the Council on Foreign 
Relations, which recently pushed for a New Cold War with 
Russia. The influence of the Australian Strategic Policy Insti-
tute (ASPI) is obvious: a number of Hamilton’s points are es-
sentially lifted from old ASPI articles. The acknowledgments 
for his book are a laundry list of ASPI “ghostwriters”, who are 
referenced by name but with no hint they work for ASPI, the 
institution driving most of the anti-China narrative in Aus-
tralia. In addition to Australian government funding, ASPI’s 
benefactors include the US State Department, NATO, and 
the leading American arms manufacturers who profit from 
the military build-up justified by the narrative that China is 
a threat. ASPI’s influence may explain Silent Invasion’s pre-

occupation with “sovereignty”—
used as an imperialist buzzword 
justifying anti-China protection-
ism—and Hamilton’s embrace 
of a US-centric foreign and stra-
tegic policy perspective. He 
warns of “Beijing’s plan to shift 
Australia away from the US al-
liance…. A military standoff or 
engagement between the Unit-
ed States and China is quite pos-
sible in the foreseeable future. It 
may be the only way to stop Chi-
na annexing and controlling the entire South China Sea.… 
In these circumstances Australia would be under an obli-
gation to back the United States.” A year later, US Secretary 
of State Mike Pompeo echoed Hamilton, insisting the AN-
ZUS Alliance was “unambiguous” in its automatic obliga-
tion for Australia to participate in any US conflict. (Pompeo 
and Hamilton are wrong—ANZUS does not legally oblige 
Australia to follow the USA into war—but their presump-
tion reveals a profoundly dangerous expectation.)

Hamilton uses the China threat to oppose foreign pol-
icy independence: “Since the formalisation of the Austra-
lia-US alliance [ANZUS] in 1951, Australia has not real-
ly needed US protection because there has been no direct 
threat to us. Now there is an emerging threat in the shape 
of a PRC that clearly wants to be the Asian hegemon. Yet 
powerful voices in this country are calling for us to weak-
en the US alliance and adopt ‘an independent foreign pol-
icy’. But what does an independent foreign policy mean 
when an aggressive new power is determined to dominate 
the region in which we live?” Hamilton ironically main-
tains that to defend Australia’s sovereignty, we must cede it 
to the USA—through a binding obligation to follow them 
into war. Pompeo clearly agrees. 

Following Silent Invasion’s publication, Hamilton toured 
the USA, where his credentials as a Professor of Public Eth-
ics apparently qualified him to speak to hawkish nation-
al security think tanks and testify on the growing threat of 
China to a receptive US Congress and State Department. 
In 2019, Hamilton was a guest speaker at Canberra’s Na-
tional Security Summit.

Hamilton’s research assistant for Silent Invasion was Alex 
Joske, a Bachelor of Arts/Economics student minoring in Chi-
nese language at the Australian National University (ANU), 
where Hamilton worked. Joske is fluent in Mandarin and 
spent his childhood in China where his father, Stephen Jo-
ske, was the senior treasury representative at the Australian 
Embassy in Beijing. Alex Joske wrote for and briefly edited 
ANU’s student newspaper, publishing articles alleging CCP 
influence on the university campus, which were picked up 
by mainstream media. In 2017, Joske sensationally quit the 

https://www.mintpressnews.com/the-council-on-foreign-relations-push-toward-a-new-cold-war/238365/
https://www.mintpressnews.com/the-council-on-foreign-relations-push-toward-a-new-cold-war/238365/
https://citizensparty.org.au/tale-two-think-tanks-canberra-escalates-mccarthyism-de-funds-diplomacy
https://citizensparty.org.au/tale-two-think-tanks-canberra-escalates-mccarthyism-de-funds-diplomacy
https://citizensparty.org.au/tale-two-think-tanks-canberra-escalates-mccarthyism-de-funds-diplomacy


student newspaper over the editorial board’s “leftist” iden-
tity politics, which somehow made the front page of The 
Australian and Andrew Bolt’s blog, both loud boosters of 
Anglo-American foreign policy and regime change going 
back to the invasion of Iraq. In the months before Silent In-
vasion was published, mainstream media front-ran the book, 
publishing anti-Beijing articles by Joske and Hamilton, and 
interviewing Joske for the ABC’s report “Allegations of Chi-
nese government interference on Australian campuses”. In 
2018, 21-year-old graduate Joske was hired by ASPI as a 
researcher/analyst and is now an in-demand authority on 
China for the mainstream press.

Hamilton’s follow up book, Hidden Hand (2020), was 
co-authored with Mareike Ohlberg, a former analyst at the 
Berlin-based Mercator Institute (MERICS), a China-policy 
think tank which partners with ASPI and numerous oth-
er foreign policy think tanks that are all funded by US/for-
eign governments, arms manufacturers and the non-prof-
it industrial complex. Ohlberg now works for the German 
Marshall Fund (GMF), a US-based foreign policy think tank, 
which a whistleblower revealed works closely with the CIA. 
Resumes of key GMF personnel list backgrounds at intel-
ligence and defence agencies, NATO, and regime-change 
agitators the National Endowment for Democracy (NED). 
GMF is funded by US and foreign governments, NATO, 
arms manufacturers and powerful think tanks. The GMF’s 
onsite project, “The Alliance for Securing Democracy”, was 
a primary source of Russiagate hysteria “research”. The Alli-
ance claims it is independent, but shares benefactors with 
the GMF, and Alliance leaders have similar intelligence/de-
fence backgrounds. An ASPI report recently recommended 
closer cooperation with GMF and similar institutions, and 
current ASPI staff also work for the US think tank.

Hidden Hand evidentially suits the interests of GMF 
benefactors—GMF posted a writeup of the book on its 
website. Hidden Hand aggressively ratchets up Silent In-
vasion’s McCarthyism, piling on fears of communism and 
Marxist/Leninist ideology for the benefit of a US audience. 
Tracing back references reveals Hamilton/Ohlberg’s intel-
lectual dishonesty: deliberately-manipulated quotes and 
misrepresented statistics reveal Hidden Hand as war-ma-
chine propaganda.

Hamilton’s paranoia of Beijing influence is intensified 
in Hidden Hand. In its narrative, even local councils and 
sister city programs are prey to CCP influence, and Beijing 
practices the “dark arts of economic statecraft”. Starkly ob-
vious is the author’s utter contempt for, and ridicule of, any 
gesture of peace, diplomacy or cooperation from China 
as “Xi-speak”. Per Hamilton/Ohlberg, Xi-speak consists of 
“phrases like ‘community of shared future for mankind’… 
when [CCP] leaders talk of making the international order 
more ‘democratic’, ‘open’ and ‘diverse’, this is code for an 
order in which ‘authoritarian systems and values have glob-
al status equal to liberal democratic ones’…. Western na-
tions need to realise that a CCP-led China is not and never 
will be its friend. Other than those it controls, Beijing ab-
hors alliances and does all it can to break them up.”

The Belt and Road Initiative, which is seen by US neo-
conservatives as a geoeconomic challenge to US hegemo-
ny, is consistently attacked throughout Hamilton’s books as 
“the most powerful vehicle by which Beijing is changing 
the postwar international order. … Xi Jinping has repeatedly 
referred to the BRI as essential to his vision of constructing 
‘a community of common destiny for humankind’. While 
the idea might sound good to Western ears, its aim is a Sin-
ocentric world….”

Before his Beijing-is-bad epiphany, Hamilton’s work pri-
marily focussed on climate change. Why the abrupt shift? 
Prior to the months preceding Silent Invasion’s release, Ham-
ilton never expressed undue negativity towards China, in 
2014 referring to it as a “new and enigmatic superpower”.

Hamilton’s first book was accompanied by a wave of 
convenient publicity over alleged attempts by Beijing to 
stop its publication. Hamilton claimed that Silent Invasion’s 
original publisher, Allen & Unwin, pulled out because of 
“concerns of retribution from Beijing”, although during par-
liamentary testimony he admitted no actual threats were 
made. The publisher appeared largely concerned with po-
tential litigation regarding defamatory material in the book, 
advising Hamilton they wished to delay publication until 
related matters before the courts were settled, but Ham-
ilton was unwilling to wait. The sensational international 
publicity over Beijing’s alleged influence on an Australian 
publisher was an explosive boost to Silent Invasion’s profile.

China-hawks Senator Cory Bernardi and MP Andrew 
Hastie threw their support behind Hamilton. Bernardi 
moved a formal motion in the Senate for the government to 
assist Hamilton in publishing the book, and Hastie wanted 
to use his power as Chair of the Parliamentary Joint Com-
mittee on Intelligence and Security to publish Silent Inva-
sion under parliamentary privilege—an unprecedented sug-
gestion giving Hamilton legal immunity from defamation. 

Why the uproar and high-profile support of Hamilton? 
Silent Invasion is inflammatory, but hardly new or secret 
information, with the majority of it sourced from hawkish 
journalism, ASPI reports or anecdotes taken directly from 
Joske’s student newspaper articles.

Andrew Hastie called Hamilton an “unlikely ally”, de-
claring dramatically: “What’s really at stake here is not just 
sovereignty, national security and our long-term econom-
ic prosperity but our democratic tradition, including free 
speech, free press and free thought.” Hastie is the most no-
torious China hawk in the Australian Parliament, collab-
orating with warmongering British think tank, the Henry 
Jackson Society, to author anti-China reports. He recently 
compared China with the rise of Nazi Germany—a calcu-
lated insult to a country that lost 20 million people at the 
hands of Nazi Germany’s Japanese allies. Interestingly, Has-
tie’s “awakening” to the threat of the CCP was attributed 
to a 2017 speech written by journalist-turned government 
speechwriter John Garnaut, titled “Engineers of the Soul: 
what Australia needs to know about ideology in Xi Jinping’s 
China”. While Garnaut’s speech was clearly persuasive to 
Hastie, a China expert, former Australian Ambassador to 
Beijing, Dennis Argall, called Garnaut’s speech a curious 
“ideological argument against ideology … contorting his-
tory to say Stalin=Mao=Xi”.

Garnaut also influenced Hamilton, a fellow ANU col-
league, which may explain Hamilton’s sudden anti-China 
shift. Hamilton heavily references Garnaut in Silent Invasion, 
acknowledging Garnaut’s “strong support” and “excellent 
advice throughout”. This is revealing in light of Garnaut’s 
CV. Garnaut was Fairfax’s Beijing correspondent in 2007-
13, and its Asia Pacific Editor on his return to Australia. In 
2015, he was “hand-picked” as an advisor/speech writer to 
Prime Minister Malcolm Turnbull and influenced Turnbull’s 
increasingly adversarial attitude towards China. In 2016, 
Garnaut, enjoying a meteoric rise from mere journalist to 
foreign policy influencer, headed an inquiry into Beijing’s 
alleged foreign interference operations, following years of 
his own hawkish reporting on China. On that inquiry he 
worked closely with ASIO to produce a classified report on 

https://off-guardian.org/2019/10/06/watch-udo-ulfkotte-bought-journalists/
https://www.smh.com.au/politics/federal/hastie-s-awakening-to-xi-s-bid-for-total-control-of-china-and-beyond-20190809-p52for.html
https://www.smh.com.au/politics/federal/hastie-s-awakening-to-xi-s-bid-for-total-control-of-china-and-beyond-20190809-p52for.html
https://www.smh.com.au/politics/federal/hastie-s-awakening-to-xi-s-bid-for-total-control-of-china-and-beyond-20190809-p52for.html
https://johnmenadue.com/dennis-argall-we-may-be-stuck-in-our-bigotry-urgent-change-on-many-fronts-needed/
https://johnmenadue.com/dennis-argall-we-may-be-stuck-in-our-bigotry-urgent-change-on-many-fronts-needed/


the extent of Chinese influence in Australia, which justified 
Turnbull’s controversial espionage and foreign interference 
laws. In an interview with ABC, former Prime Minister Paul 
Keating said: “Once that Garnaut guy came back from Chi-
na and Turnbull gave him the ticket to go and hop into the 
security agencies, they’ve all gone berko ever since. When 
you have got the ASIO chief knocking on MPs’ doors, you 
know something’s wrong.”

In March 2020, Attorney General Christian Porter re-
placed the entire Foreign Influence Transparent Scheme 
leadership team with what the Herald Sun called a “crack 
team of experts … to unmask secret agents covertly pushing 
foreign interests on our soil”, with Garnaut hired to “pre-
pare evidentiary briefs against people suspected of being 
undeclared agents of influence”. Garnaut met with Porter, 
ASIO and the AFP to discuss the new enforcement strate-
gy. In May 2020 the Department of Defence’s Information 

Warfare Division contracted Garnaut for “Strategic Deci-
sion-Making and Capability Development”. Concurrently, 
Garnaut works for ASPI’s International Cyber Policy Centre 
and is on the Advisory Board for a project on Russian and 
Chinese disinformation at the Centre for Strategic and In-
ternational Studies (CSIS)—a US think tank funded by arms 
manufacturers, big corporations and US/Australian/foreign 
governments. CSIS shares donors with MERICS, runs reg-
ular dialogues in partnership with ASPI and hosted a talk 
on “Chinese Influence” by Hamilton on his Silent Invasion 
book tour.

Hamilton’s books encompass the current China narra-
tive: espionage, foreign interference, and imminent mili-
tary escalation. The vast network of powerful vested inter-
ests highly invested in maintaining this narrative should be 
extremely suspect—that, again, we’re being lied into war.

The China Narrative, Part Two: 
Dissidents or separatists?

Republished from Australian Alert Service, 26 August 2020.

In Silent Invasion (2018), Australian academic Clive 
Hamilton insisted Australian universities should invite dis-
sident Chinese writers and intellectuals onto their campus-
es and take steps “to ensure that Chinese students [from 
mainland China] are removed from their ideological ghet-
tos by having them attend courses on human rights and de-
mocracy….” Unchallenged testimony from Chinese “dissi-
dents” and “democracy activists” is routinely used as evi-
dence in the ongoing anti-China campaign. Closer exami-
nation reveals many prominent “dissidents” are in fact sep-
aratists, funded by Western “democracy” promoters intent 
upon regime change.

The history of clandestine funding of Chinese separatist 
movements is long. In the 1950s, the US government autho-
rised the CIA’s covert assistance to the “Tibetan internal re-
sistance movement”: providing logistical support and train-
ing in guerrilla warfare; paying US$15,000 a month to the 
Dalai Lama, according to CIA veteran John Kenneth Knaus; 
and running a propaganda campaign, all intended to “con-
front, thwart or harass” the Chinese communist government. 
The program ran for almost two decades.

National Endowment for ‘Democracy’
Today, separatist activities are funded by the National 

Endowment for Democracy (NED), a non-profit which re-
ceives hundreds of millions of dollars in US government 
funding, to “promote democracy” overseas. In 1991, NED 
founding member Allen Weinstein declared: “A lot of what 
we do today was done covertly 25 years ago by the CIA.”

NED is widely criticised for its leading role in a litany of 
coups and regime-change operations in countries the USA 
and UK and their subservient allies consider adversaries. 
In 1993 Barbara Conry, a US foreign policy analyst at the 
CATO Institute, said NED used taxpayer funds to “harass the 
duly elected governments of friendly countries, interfere in 
foreign elections, and foster the corruption of democratic 
movements”. NED’s activities would “otherwise be possi-
ble only through a CIA covert operation”. Such activities 
“would be illegal for foreign groups operating in the Unit-
ed States”, Conry noted, yet NED is “exempt from nearly 
all political and administrative controls.”

NED declares that democracy “has acquired the status 
of the only broadly legitimate form of government”. This 

echoes the original founding principles of warmongering 
British neoconservative think tank the Henry Jackson Soci-
ety (HJS), whose co-founder Dr Brendan Simms thinks coun-
tries can be bombed into democracy: “Democracy can be 
dropped from 10,000 feet”, Simms boasted in 2011. NED 
officials are on the HJS advisory board.

In Hidden Hand, Hamilton quotes NED’s assessment 
that “authoritarian powers like China” rely on “sharp pow-
er, the exercising of coercive and manipulative influence”. 
This is pure projection—NED has funnelled millions into 
China projects for decades, with significant funds going to 
vague “democracy” initiatives. For years, NED has fund-
ed pro-democracy activities in Hong Kong and supported 
prominent Uighur organisations with, as documented by 
The Grayzone, ties to the US intelligence apparatus.

In 2012, NED declared that China “has become what  
Chinese Nobel Peace Laureate Liu Xiaobo has termed ‘a 
blood transfusion machine for other dictatorships’, promot-
ing its own model of autocratic capitalism as an alternative 
to democracy. … [Therefore] NED will place special em-
phasis in the period ahead on supporting activists and in-
tellectuals in China….”  

China ‘dissident’, neoconservative conformist
Liu Xiaobo (1955-2017) was 

a famous Chinese dissident writ-
er who was awarded the 2010 
Nobel Peace Prize for “his el-
oquent and powerful defence 
of human rights”, according to 
Hamilton. Silent Invasion re-
searcher Alex Joske, Hamilton’s 
connection to the extreme anti-
China Australian Strategic Poli-
cy Institute (funded by the State 
Department and NATO) claimed 
in the 4 September 2017 Sydney 
Morning Herald that “democ-
racy activist” Liu pushed “for a 
change in regime by focusing on gradual change in society”.

In truth, Liu was a hardcore neoconservative and sup-
porter of colonialism, whom the 15 September 2010 Guard-
ian reported as saying that “to choose westernisation is to 

The late Chinese dissident Liu 
Xiaobo (seen here with Nancy 
Pelosi posing with his portrait.) 
Photo: Flickr 

https://www.abc.net.au/news/2019-05-06/federal-election-bill-shorten-disagrees-with-paul-keating-china/11082144
https://www.heraldsun.com.au/news/expert-group-assembled-to-track-down-foreign-secret-agents/news-story/83eb3452848dca8e2adbbbf7b7b2c09f
https://www.nybooks.com/daily/2013/04/09/cias-cancelled-war-tibet/
https://www.nybooks.com/daily/2013/04/09/cias-cancelled-war-tibet/
https://books.google.com.au/books?id=ssP2DRTgVrYC&pg=PA145&lpg=PA145&dq=William+J.+Daugherty,+Executive+Secrets:+Covert+Action+and+the+Presidency+%E2%80%9Cconfront,+thwart+or+harass%E2%80%9D&source=bl&ots=jFPDDZR_Yi&sig=ACfU3U09_1_-GLDalDxEcVR0UXYz5o_ipQ&hl=en&sa=X&ved=2ahUKEwiM64qChZLrAhVQfX0KHd40AjoQ6AEwAHoECAQQAQ#v=onepage&q=William%20J.%20Daugherty,%20Executive%20Secrets:%20Covert%20Action%20and%20the%20Presidency%20%E2%80%9Cconfront,%20thwart%20or%20harass%E2%80%9D&f=false
https://books.google.com.au/books?id=ssP2DRTgVrYC&pg=PA145&lpg=PA145&dq=William+J.+Daugherty,+Executive+Secrets:+Covert+Action+and+the+Presidency+%E2%80%9Cconfront,+thwart+or+harass%E2%80%9D&source=bl&ots=jFPDDZR_Yi&sig=ACfU3U09_1_-GLDalDxEcVR0UXYz5o_ipQ&hl=en&sa=X&ved=2ahUKEwiM64qChZLrAhVQfX0KHd40AjoQ6AEwAHoECAQQAQ#v=onepage&q=William%20J.%20Daugherty,%20Executive%20Secrets:%20Covert%20Action%20and%20the%20Presidency%20%E2%80%9Cconfront,%20thwart%20or%20harass%E2%80%9D&f=false
https://www.ned.org/wp-content/uploads/2019/04/annual-report-2017.pdf
https://www.ned.org/wp-content/uploads/2019/04/annual-report-2017.pdf
https://www.washingtonpost.com/archive/opinions/1991/09/22/innocence-abroad-the-new-world-of-spyless-coups/92bb989a-de6e-4bb8-99b9-462c76b59a16/
https://www.cato.org/sites/cato.org/files/pubs/pdf/fpb027.pdf
https://thegrayzone.com/2020/03/05/world-uyghur-congress-us-far-right-regime-change-network-fall-china/
https://thegrayzone.com/2020/03/05/world-uyghur-congress-us-far-right-regime-change-network-fall-china/
https://www.ned.org/docs/strategy/2012StrategyDocument.pdf
https://www.smh.com.au/opinion/end-the-isolation-of-chinese-students-in-australia-20170902-gy9iv6.html
https://www.smh.com.au/opinion/end-the-isolation-of-chinese-students-in-australia-20170902-gy9iv6.html
https://www.theguardian.com/commentisfree/2010/dec/15/nobel-winner-liu-xiaobo-chinese-dissident
https://www.theguardian.com/commentisfree/2010/dec/15/nobel-winner-liu-xiaobo-chinese-dissident


choose to be human”. Liu endorsed the US- and UK-led in-
vasions of Iraq and Afghanistan, saying horrific civilian and 
coalition casualties were the “price [that] must be paid” to 
“overthrow Saddam’s tyranny and establish a democratic 
Iraq”. Over years, NED donated millions in funding to Liu’s 
organisations, the literary Independent Chinese PEN Cen-
tre and Democratic China magazine. In 2014 Liu was the 
recipient of NED’s Democracy Award. In 2008, Liu pub-
lished his democracy and human rights manifesto, “Char-
ter 08”, which “called for a Western-style political system 
in China and privatisation of all enterprises and farm land”. 
A 2009 CIA cable obtained by WikiLeaks revealed many of 
the signatories to Charter 08 had been discredited in Chi-
na in 2004, “when over 200 intellectuals signed an open 
letter supporting the US invasion of Iraq, causing them to 
‘lose credibility’ for their ‘extreme pro-Western’ views.”

According to Joske, after spending a year working as a 
visiting scholar in the USA, in 1989 Liu “rushed to Beijing 
to join student protestors”, where he played a leading role 
in the Tiananmen Square protests. In a 2018 exposé on Ti-
ananmen, independent journalist Godfree Roberts report-
ed that the Taiwanese government had funded Liu’s flight 
from Washington. 

Three years before Tiananmen, George Soros, billionaire-
backer of European so-called “colour revolutions” through 
his powerful organisations, which have toppled govern-
ments targeted by the US and UK neoconservative agen-
da, had endowed his “Fund for the Reform and Opening 
of China” with US$1 million (a large sum in China at the 
time). By 1989 Chinese authorities suspected Soros’s funds 
were a CIA tool, an allegation which had previously sur-
faced in 1987. As Roberts reported, events around Tianan-
men had the flavour of a colour revolution: a top CIA oper-
ative experienced in regime change, James Lilley, stationed 
as US ambassador to China; CIA logistical support of stu-
dent protestors; Gene Sharp, author of the colour revolution 
manual, moved to Beijing by the CIA; and US government-
funded Voice of America radio broadcasting information on 
the protests towards Chinese audiences. NED opened two 
offices in Beijing the year before Tiananmen, and mailed 
thousands of incendiary letters from Washington to China. 
After the protests, the CIA’s Operation Yellowbird exfiltrat-
ed four hundred Tiananmen leaders to Western countries.

In an obviously calculated insult, Hamilton launched 
a Chinese-language edition of Silent Invasion to coincide 
with the 30th anniversary of Tiananmen Square. Hamilton 
wrote contemptuously, “The CCP remains deeply anxious 
about ‘ideological infiltration’ by hostile forces bent on re-
gime change in China.” Is it any wonder? In 2006, NED ac-
knowledged Chinese news reports associating American 
NGOs with the European colour revolutions, which, ac-
cording to NED, had “alarmed authoritarian governments, 
alerting them to the precariousness of their hybrid, pseu-
do-democratic regimes”. 

Jasmine revolution
In 2011, a wave of pro-democracy protests broke out 

across China. Famous dissident Wang Dan (recipient of 
NED’s 1998 Democracy Award) declared this “Chinese 
Jasmine Revolution” was modelled on the then-recent rev-
olutions of the Arab Spring, a series of destabilising “pro-
democracy uprisings” which were actually US- and UK-
backed regime-change operations, funded by NED.

The Chinese Jasmine Revolution was ignited by an anon-
ymous call for pro-democracy protests, posted on US-based 
Chinese language website Boxun, and disseminated through 

activists’ social media. Boxun’s founder, Weican Meng, has 
received significant funding from NED through his organ-
isation, China Free Press. Through Boxun, Jasmine organ-
isers said the movement would experience three stages: 
warming up, protest, and battle. The evolving situation was 
closely monitored by Stratfor, a private intelligence agen-
cy contracting with defence corporations and the US gov-
ernment. Internal emails obtained by WikiLeaks reveal an 
anonymous source told Stratfor an informal group inside 
the USA, who had been involved in the “1989 Pro-dem-
ocratic Movement”, had initiated the movement. Stratfor 
analysts considered that although small, the protests were 
significant, as they represented cross-regional organisation. 
The analysts insisted the Jasmine movement was instigat-
ed outside of China, communicating with domestic partic-
ipants: “This is not a popular movement. It is an attempt at 
foreign manipulation.” Curiously, Jon Huntsman, the US 
ambassador to China, “inadvertently” happened to be pres-
ent at the first Jasmine protest. According to Stratfor’s anal-
ysis, “Protests are extremely common throughout China”, 
but are usually locally focused and not “calls for democra-
cy or for any sort of new government, they are simply ask-
ing for good governance on the part of the CPC.”

The US-based NGO Human Rights Watch (HRW) chid-
ed the Chinese government for their “disproportionate re-
sponse to a non-existent ‘revolution’”—arresting activists, 
deploying large numbers of police and increasing online 
censorship—which ultimately caused the attempted Rev-
olution to fizzle out. 

Revealingly, a Stratfor analyst acknowledged the Chi-
nese government believed the “Jasmine people” were “be-
ing directed by the CIA to launch Tiananmen II”, notably 
in the wake of violent US/NED-backed revolutions of the 
Arab Spring. Whatever the merits or otherwise of its meth-
ods, this paints the Chinese government’s “disproportion-
ate” response in a different light—no government would 
tolerate a foreign-directed insurgency.

One of the Jasmine activists arrested and imprisoned was 
Wu Lebao, a “cyber-dissident” who now resides in Austra-
lia, deemed “China’s lonely voice of dissent” by Austra-
lian media. Wu attended university with Alex Joske, who 
published an article about the activist. The youths co-au-
thored a student newspaper piece alleging CCP influence 
on their university campus, which Hamilton referenced in 
Silent Invasion. 

Wu, a former coordinator at Liu Xiaobo’s NED-fund-
ed Independent Chinese PEN Centre, told ABC in 2008 he 
was involved in “dissident activities” and was questioned 
by authorities over whether he had “connections with for-
eign powers”. In 2011, 27-year-old Wu was arrested under 
suspicion of leading the Jasmine Revolution, inciting neti-
zens (online citizens) “to subvert state power and overthrow 
China”. Wu maintains he was wrongfully imprisoned by 
authorities, who claimed his social media posts were evi-
dence of plans for sedition. Wu’s Twitter posts throughout 
the period were replete with jasmine-related code words 
activists allegedly used to communicate: “For the first time 
since Jasmine, I didn’t drink tea and sprinkled flowers on 
the weekend”. On Twitter, Wu recounted his father com-
ing to him in the middle of the night and telling him not to 
lead the Jasmine Revolution.

Wu denies leading the Jasmine movement, however in 
2013 he tweeted: “The Ministry of Public Security is the 
reason why I started to mobilise people.” Later, Wu said: 
“Unlike the Jasmine Revolution [sic] in the Middle East and 
North Africa, China’s dissident social network Twitter is re-

https://translate.google.com/translate?hl=en&sl=zh-CN&u=https://www.epochtimes.com/gb/4/4/13/n508623.htm&prev=search&pto=aue
https://translate.google.com/translate?hl=en&sl=zh-CN&u=https://www.epochtimes.com/gb/4/4/13/n508623.htm&prev=search&pto=aue
https://www.theguardian.com/commentisfree/2010/dec/15/nobel-winner-liu-xiaobo-chinese-dissident
https://www.theguardian.com/commentisfree/2010/dec/15/nobel-winner-liu-xiaobo-chinese-dissident
https://wikileaks.org/plusd/cables/09BEIJING303_a.html
https://www.smh.com.au/opinion/end-the-isolation-of-chinese-students-in-australia-20170902-gy9iv6.html
https://www.hrw.org/news/2019/05/30/human-rights-activism-post-tiananmen-china
https://www.unz.com/article/tiananmen-square-1989-revisited/
https://www.unz.com/article/tiananmen-square-1989-revisited/
https://www.unz.com/article/tiananmen-square-1989-revisited/
https://www.abc.net.au/news/2019-06-04/chinese-launguage-silent-invasion-book-launched/11174920
https://web.archive.org/web/20111011052909/http://ned.org/docs/backlash06.pdf
https://web.archive.org/web/20111011052909/http://ned.org/docs/backlash06.pdf
https://landdestroyer.blogspot.com/2011/04/official-arab-spring-subversion-us.html
https://landdestroyer.blogspot.com/2011/04/official-arab-spring-subversion-us.html
https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2011/09/arab-spring-chinese-winter/308601/
https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2011/09/arab-spring-chinese-winter/308601/
https://www.hrw.org/news/2019/05/30/human-rights-activism-post-tiananmen-china
https://www.hrw.org/news/2019/05/30/human-rights-activism-post-tiananmen-china
https://www.theguardian.com/world/2015/may/28/chinas-lonely-voice-of-dissent-refuses-to-forget-the-victims-of-tiananmen-square
https://www.chinesepen.org/english/icpc-contacts
https://twitter.com/MerlotN/status/317306999807299584?s=20
https://twitter.com/MerlotN/status/317306999807299584?s=20
https://twitter.com/MerlotN/status/44234650339643392?s=20
https://twitter.com/MerlotN/status/59453892144017408?s=20
https://twitter.com/MerlotN/status/304096291527467008?s=20
https://twitter.com/MerlotN/status/631097288123809792?s=20


garded as the true main battlefield of the revolution….”  
Wu’s Wikipedia page, which is linked in his Twitter bio, 

says he is suspected of leading the Jasmine Revolution with 
dissident artist Ai Weiwei, whom Wu knows well and was 
staying with at the time. Ai has turned dissidence into a lu-
crative arts career, speaking at the US-based Anglo-Amer-
ican establishment think tank, the Council on Foreign Re-
lations; collaborating with Amnesty International and re-
ceiving awards from HRW—both powerful weaponisers 
of “human rights” for the regime-change apparatus. Dur-
ing the Jasmine Revolution, Wu quoted Ai: “This country 
may end in the hands of a group of people who don’t like 
to sleep at night”.

In 2011, NGO the Network of Chinese Human Rights 
Defenders (CHRD) reported Wu’s “arbitrary detention”. The 
Grayzone has revealed that CHRD receives funding from 
NED, and shares an address with the Washington, DC office 
of Human Rights Watch. US government-funded Radio Free 
Asia (RFA), part of what the 26 December 1977 New York 
Times called the “Worldwide Propaganda Network Built by 

the CIA”, has quoted Wu as an anti-CCP source since RFA 
first reported Wu was “tortured” during his 2011 detention.

Clive Hamilton’s advocacy of prominent Chinese dis-
sidents and the Dalai Lama (recipient of NED’s 2010 De-
mocracy Service Medal) aligns with the agenda of anti-Chi-
na agitator-in-chief, US Secretary of State Mike Pompeo. 
Pompeo has reverently quoted Liu Xiaobo and thrown his 
support behind dissidents including Wei Jingsheng, whom 
Pompeo named the “father of the Chinese democracy move-
ment”. Wei was the recipient of NED’s 1998 Democracy 
Award and his foundation has received significant NED 
funding for years. 

The Chinese “dissidents” feted by Hamilton and much 
of the Western media are part of a vast network of activ-
ists, with NED—the US government-funded regime-change 
plotters—at the centre of the web. Their goal is not achiev-
ing democracy and human rights, but to destabilise China 
and overthrow its government. Or as “cyber-dissident” Wu 
Lebao tweeted, in terms reminiscent of British geopolitical 
schemers: “This evil empire must be divided.”

The China Narrative, Part Three: 
Espionage and interference

Republished from Australian Alert Service, 9 September 2020.

When Charles Sturt University public ethics professor 
Clive Hamilton published Silent Invasion in 2018, alleging 
a vast Chinese infiltration operation in Australia, it dramat-
ically escalated mainstream media hysteria over Chinese 
influence on Australian politics. The book and the hyste-
ria it fuelled justified the controversial espionage and for-
eign interference legislation the Malcolm Turnbull govern-
ment pushed into law that year. Yet mainstream reporting 
exhibits a curious inconsistency: some Chinese “spies” are 
zealously exposed with only dubious evidence, while oth-
ers are staunchly defended from official espionage allega-
tions—seemingly to prevent uncomfortable attention fall-
ing on their powerful friends. 

Silent Invasion alleges that in a 2005 meeting at the 
Chinese embassy in Canberra, officials were instructed to 
determine how China could attain “comprehensive influ-
ence over Australia … in all ways”. According to Hamil-
ton, “We know all this because my informant Chen Yonglin 
… was at the meeting and read the documents.” The cred-
ibility of this claim has been taken at face value by most 
politicians and media in recent years, but closer investi-
gation reveals that Australian authorities had dismissed it 
years earlier. As this article will show, face value accep-
tance is a common feature of most claims by anti-China 
agitators in Australia in recent years.

Hamilton’s “informant”, Chen Yonglin, was a former 
diplomat at the Chinese embassy who sensationally de-
fected in 2005, claiming there was a network of over 1,000 
Chinese spies in Australia. Chen claimed dissidents were 
kidnapped by the Chinese Communist Party (CCP), but a 
September 2005 report of the Senate Foreign Affairs, De-
fence and Trade References Committee revealed the Aus-
tralian Federal Police had determined the allegation had 
“no substance”. The Australian Security Intelligence Or-
ganisation (ASIO), Australia’s domestic spy agency, would 
only say Chen’s claims were “being looked at closely”. If 
these 1,000 spies existed, we’ve heard nothing of them 
from ASIO since.

Chen also claimed to ABC-TV in August 2005 that a 

Chinese hit squad had travelled to assassinate him in re-
taliation for defecting, “a three-member team to conduct 
an operation called decapitation strike”. The 17 August 
2005 Sydney Morning Herald reported that Australia’s 
Foreign Minister at the time, Alexander Downer, had de-
clared Chen’s claim “highly improbable”. The alleged hit 
squad was apparently unsuccessful, as Chen, now an Aus-
tralian permanent resident, continues to serve as a sup-
posedly authoritative source on China, despite his lack 
of credibility. This includes expert interviews with Silent 
Invasion’s “ghostwriters”, the Australian Strategic Policy 
Institute (ASPI)—the think tank partly funded by the US 
State Department and NATO which is the source of vir-
tually all of the anti-China analysis the Australian media 
pumps out daily.

Hastie hysteria
Liberal MP Andrew Hastie, Chair of the Parliamentary 

Joint Committee on Intelligence and Security (PJCIS), sen-
sationally announced another Chinese “spy” defection in 
2019. As reported in a series of 25-29 November 2019 
articles in The Australian, Hastie alleges he was contact-
ed by an intermediary of “self-proclaimed” Chinese spy 
Wang Liqiang, while at an Australian-American Leadership 

Chinese defector Chen Yonglin and Silent Invasion author Clive Hamilton. 
Chen is the source of Hamilton’s allegations of widespread Chinese infil-
tration of Australia, but authorities have dismissed his wild claims. Photos: 

Screenshots 

https://www.cfr.org/event/conversation-ai-weiwei
https://www.amnesty.org.au/amnesty-joins-forces-with-world-renowned-artist-ai-weiwei/
https://hrf.org/events_talks/2012-havel-prize-acceptance-speech/
https://hrf.org/events_talks/2012-havel-prize-acceptance-speech/
https://twitter.com/MerlotN/status/41232763667496960?s=20
https://www.nchrd.org/2011/07/china-human-rights-briefing-july-20-26-2011/
https://thegrayzone.com/2018/08/23/un-did-not-report-china-internment-camps-uighur-muslims/
https://thegrayzone.com/2020/04/01/us-conspiracy-theory-on-china-coronavirus-trump/
https://www.nytimes.com/1977/12/26/archives/worldwide-propaganda-network-built-by-the-cia-a-worldwide-network.html
https://www.nytimes.com/1977/12/26/archives/worldwide-propaganda-network-built-by-the-cia-a-worldwide-network.html
https://www.rfa.org/english/search?search_text:utf8:ustring=wu+lebao&submit.x=0&submit.y=0
https://www.ned.org/events/2010-democracy-service-medal/
https://www.ned.org/events/2010-democracy-service-medal/
https://www.foxnews.com/politics/pompeo-announces-end-blind-engagement-communist-china
https://www.foxnews.com/politics/pompeo-announces-end-blind-engagement-communist-china
https://www.aspistrategist.org.au/strategist-six-chen-yonglin/


Dialogue meeting in the USA. This curious setting already 
raises questions, as Australia’s relationship with the USA 
is the source of the political pressure to be more confron-
tational towards China. Hastie said he decided to “hand 
it off to the intelligence services”, leaving the conference 
for a nearby US military base where he “brokered” Wang’s 
contact with ASIO using “secure” US military communi-
cations equipment.

On his return to Australia several weeks later, Hastie 
apparently changed his mind. Rather than leaving Wang 
to ASIO, as was appropriate, Hastie appeared on a sen-
sationalist 24 November 2019 60 Minutes “World Exclu-
sive” with Wang, declaring the alleged defecting spy was 
a “friend to democracy”. Hastie demanded the Australian 
government—of which he is an influential member—grant 
Wang political asylum. Underscoring the close coordina-
tion behind these stories, the 60 Minutes reporter, Nick 
McKenzie, fronts regular sensationalist anti-China stories 
(for which more than once his employer has had to set-
tle defamation suits), and Clive Hamilton’s research assis-
tant on Silent Invasion, ANU graduate-turned-ASPI ana-
lyst Alex Joske, worked with McKenzie and 60 Minutes 
as a 22-year-old “strategic analyst” to verify Wang’s story.

As reported by The Australian on 29 November, several 
days after the 60 Minutes story ASIO declared Wang was 
“not the high-level operative-turned-defector he claimed 
to be”. According to Hastie, ASIO had been in contact 
with Wang for around six weeks before his 60 Minutes 
appearance, ample time to assess his credibility. Howev-
er, ASIO delayed reassuring the public—resulting in dip-
lomatic damage and rampant espionage hysteria.

According to Dr David Brophy, Senior Lecturer in Chi-
nese history at the University of Sydney, speaking in The 
Australian on 30 November, the espionage panic gave Has-
tie “a valuable media platform to posture as a defender of 
democracy, and at the same time push for an increased 
role for unaccountable security agencies in Australian pub-
lic life”. Evidently, both ASIO and Hastie benefited from 
cultivating unfounded espionage fears.

And disregarding even ASIO’s assessment, ASPI’s anti-
CCP wunderkind Alex Joske stands by his “strategic anal-
ysis” of Wang’s story. Months later, on 13 July 2020, Jo-
ske tweeted he had only become more convinced Wang’s 
story was genuine.

Hastie habitually sensationalises “intelligence” re-
ceived while visiting the USA. As part of a 2017 PJCIS 

delegation to Washington, Hastie met with US intelli-
gence agencies. On return to Australia, he used the defa-
mation protections of parliamentary privilege to accuse a 
Chinese-Australian businessman, Dr Chau Chak Wing, of 
bribing UN officials. Hastie’s accusations, based on “in-
telligence” received from US agencies, were discredited 
by a federal court. Media and journalist sued by Dr Chau 
for defamation, including Nick McKenzie, used Hastie’s 
speech to unsuccessfully defend their articles reporting 
the alleged bribery conspiracy, but the 27 June 2018 Syd-
ney Morning Herald reported federal judge Justice Steven 
Rares denounced their reporting as “totally embarrassing” 
and a “fantasy”.

Such are the cases that constitute the evidence for the 
claim now taken as given that China is interfering in Aus-
tralia. The very people behind the incredible claims have 
given them the imprimatur of official acceptance. In a 2018 
inquiry into the Turnbull government’s espionage and for-
eign interference laws, Hastie’s Committee reported “com-
pelling evidence” Australia was “facing an unprecedent-
ed threat from espionage and foreign interference”. Clive 
Hamilton told Hastie’s Committee the legislation was de-
signed to “protect our freedoms” and “safeguard demo-
cratic rights that are under threat in Australia from the in-
cursions of an authoritarian foreign power”. 

On the other hand …
Hastie’s attitude towards the “unprecedented threat” of 

espionage reverses when it involves potential Australian es-
pionage against China. In January 2019, Chinese authori-
ties detained Chinese-Australian blogger and academic Dr 
Yang Hengjun over allegations of espionage. A 24 January 
2019 Sydney Morning Herald article by Nick McKenzie 
quoted Andrew Hastie declaring Yang’s arrest “arbitrary” 
and demanding his release. Ironically for someone who is 
openly hostile to Australian journalist Julian Assange, cur-
rently detained by the UK on behalf of the USA for expos-
ing US war crimes, on 7 April 2019 Hastie commented on 
Yang to Nick McKenzie again: “Mr Yang is an Australian 
citizen. He enjoys the rights and responsibilities of Aus-
tralian citizenship. And so his detention, in a sense, is a 
detention of us all.” The Australian government repeatedly 
denied Yang was a spy working on its behalf, with Prime 
Minister Scott Morrison calling the allegations “absolute-
ly untrue” (The Guardian, 29 August 2019).

In March 2020, China formally charged Yang with es-
pionage. Intriguing details about Yang’s murky past sur-
faced: Yang worked for Chinese intelligence for four-
teen years until 2000, including spying in the USA, 
prior to allegedly becoming an Australian resident in 

Fanatically anti-China duo Liberal MP Andrew Hastie (left) and SMH/60 
Minutes reporter Nick McKenzie coordinate their stories. Photos: Screenshots

After a few days of hysterical media coverage, Andrew Hastie’s November 
2019 Chinese “spy” claims regarding Wang Liqiang fell apart.



2002, yet the Australian Department of Foreign Affairs 
and Trade (DFAT) was unable to clarify whether Yang 
was in fact a dual citizen. In apparent damage con-
trol, the ABC published an article titled “A spy and a de-
mocracy pedlar: The complicated truths in the life of  
Australian citizen Yang Hengjun” on 23 March 2020: 
“Shedding some light on his background may also help 
Australians understand that while Yang was at one time a 
Chinese spy, according to friends and those who’ve stud-
ied his case he has since turned on Beijing and become 
a dedicated advocate of western-style democracy … [in 
a] newfound career in Australia as a pro-democracy blog-
ger and activist”. The ABC’s scramble to defend Yang is at 
odds with the Australian media’s history of fanatically al-
leging Chinese foreign interference in Australia. The ABC 
quoted anti-China zealots Hamilton and Chen, who de-
fended Yang, offering detailed explanations as to why he 
was no longer a Chinese government spy.

Garnaut and ASIO
There is reason to suspect that Yang may have been 

spying on China. That is because of his relationship with 
aggressive anti-China journalist turned government espi-
onage advisor John Garnaut, whom multiple sources have 
pointed to as the instigator of the Australian government’s 
sharp turn in foreign policy against China. Upon Yang’s 
arrest, Garnaut wrote to DFAT officials to advocate for his 
“close friend” Yang.

In 2011, while then-Fairfax correspondent Garnaut 
was stationed in China, he broke the story of Yang’s 48-
hour disappearance during the time of the so-called Jas-
mine Revolution—a series of “pro-democracy” protests in 
China suspected to have been directed by US agencies. 
Yang’s disappearance triggered international outcry; how-
ever, anti-climactically, he resurfaced and claimed it was 
all a “misunderstanding”. 

There’s now reason to suspect Garnaut and Yang were 
involved in an intelligence operation. Garnaut in 2016 ex-
perienced an unprecedented rise from journalist to advi-
sor to Prime Minister Malcolm Turnbull, where he worked 
closely with spy agency ASIO—and through ASIO the “Five 
Eyes” spying partnership dominated by the USA and UK—
to influence Turnbull’s adversarial shift towards China. In 
2017, Garnaut and ASIO produced the classified “Gar-
naut-ASIO report”, which provided the “official” justifica-
tion for Turnbull’s controversial espionage and foreign in-
terference laws championed by Hastie and Hamilton. In 
April 2019, Garnaut claimed to Nick McKenzie and Fair-
fax Media that Yang was one of two Chinese-Australians 
targeted by Chinese officials to glean information about 
the Garnaut-ASIO inquiry. According to Garnaut, prior to 
a Sydney meeting Yang had with him, Chinese officials 
had intercepted and questioned Yang about his relation-
ship with Garnaut. 

Yang has an affinity for spy craft. In addition to pro-de-
mocracy blogging, he has authored a series of spy nov-
els based around a character also named “Yang”.  A 2017 
book review described the plot: a US-China double agent 
“works for neither side but on his own account, and feeds 
false information to both sides in order to serve his own 
agenda—the precipitation of a US-China conflict.” A 
2009 CIA/national security intelligence cable obtained by 
WikiLeaks revealed: “In one [blog] posting, [Yang] warned 
those who have no knowledge of espionage not to write 
books on the subject, clearly implying that he has such 
knowledge.” The cable noted Yang’s connections to influ-
ential Chinese officials, observing that he had “an interest-
ing bio for someone who paints himself as a controversial 
critic of the Chinese government”. Although Yang’s writings 
would not catalyse radical change in China, it stated, “he 
does represent a gradual opening of the political discus-
sion here that could pay dividends farther down the road.”

Prior to Yang’s 2019 detainment in China, he resid-
ed in the USA for two years. Weican Meng, Yang’s “close 
friend” of eighteen years, was interviewed by the ABC 
about his arrest, and revealed the friends dined together in 
New York City the night before Yang’s departure for China, 
when Meng saw his friend off to the airport. Meng’s organ-
isation, China Free Press, has received substantial fund-
ing from US government-funded regime-change agitator 
the National Endowment for Democracy (NED). Meng is 
the founder of Boxun—the US-based Chinese-language 
publication central to coordinating the 2011 Chinese Jas-
mine Revolution protests, which, according to private in-
telligence company Stratfor, the Chinese government be-
lieved was an attempted CIA-instigated “Tiananmen II”. 
(“China narrative part two”, AAS, 26 August 2020.)

After Yang was detained, his PhD doctoral supervi-
sor and longtime friend, University of Technology Sydney 
(UTS) Professor Dr Feng Chongyi, produced a letter which 
Yang allegedly authored back in 2011, to be safeguarded 
by Feng and released if Yang were ever arrested. He re-
leased it to Nick McKenzie, who reported it for Fairfax Me-
dia on 28 January 2019. Yang’s impassioned pro-democra-
cy letter included a confession, claiming he lied about his 
2011 arrest “misunderstanding” as reported by Garnaut, 
and that he was actually abducted by government agents. 

Feng is a Chinese-Australian academic, who is the sec-
ond of the two Chinese-Australians John Garnaut claims 
China targeted for information about the Garnaut-ASIO 
espionage inquiry. Feng has outspokenly defended Yang: 
while once a Chinese spy, he claimed, Yang is today “an 
Australian citizen committed to democratic ideals and 
deserves the protection of the Australian Government”.   

Feng was the introductory speaker at the launch of the 

ASPI’s 22-yo “strategic analyst” Alex Joske with former journalist-turned 
government advisor and ASIO collaborator John Garnaut. Photos: Screenshot

Dr Yang Hengjun and Dr Feng Chongyi are both suspected by China of es-
pionage due to their close links to John Garnaut and ASIO. Photos: Screenshot

https://gaodawei.wordpress.com/2017/07/07/highlights-from-a-chinese-spy-novel-fatal-weakness-chapter-entitled-the-cia-spy-school/
https://gaodawei.wordpress.com/2017/07/07/highlights-from-a-chinese-spy-novel-fatal-weakness-chapter-entitled-the-cia-spy-school/
https://wikileaks.org/plusd/cables/09GUANGZHOU84_a.html
https://wikileaks.org/plusd/cables/09GUANGZHOU84_a.html


Chinese-language edition of Silent Invasion. Hamilton 
maintains Silent Invasion can’t be racist, because Chinese-
Australians such as Feng have praised it.

Feng is a longtime supporter of Liu Xiaobo, the late No-
bel Peace Prize-winning Chinese “dissident” who was in 
fact a pro-Iraq war neoconservative colonialist, who had 
received millions of dollars in NED funding. Alongside 
Yang, Feng was a signatory to Liu’s “Charter 08” democra-
cy manifesto. (Notably, Yang’s lawyer, Shang Baojun, also 
formerly represented Liu Xiaobo.) Writing about a 2003 
conference on Chinese liberalism in Sydney, Feng includ-
ed a photo of himself pictured with a number of “pro-de-
mocracy” intellectuals linked to hawkish US thinktanks 
and the CIA-linked regime-change apparatus, NED. 

In 2017, Chinese authorities detained Feng for a week 
and questioned him over his alleged connections with 
overseas intelligence agencies. Interestingly, writing for 
the Sydney Morning Herald on 29 May 2018, Nick McK-
enzie reported authorities specifically questioned Feng 
about his connections with his “longstanding friend”, 
John Garnaut. Chinese state-owned media outlet Global 
Times reported that according to a Chinese law enforce-
ment agency source, Feng was “an informant to Austra-
lian security intelligence agencies” and “played the role 
of a ‘China studies expert’ to stigmatise and smear Chi-
na”. In an interview with Sky News, Feng denied the ac-
cusations; however, an astonishing 12 September 2019 
Twitter post by Clive Hamilton casually outed Feng as an 
ASIO informant: “And much of the evidence on the op-
erations of CCP in Australia is generated by Chinese-Aus-
tralians themselves”, Hamilton tweeted, adding: “Such as 
Professor Feng Chongyi at UTS and others operating un-

der the radar. Where does PM [Scott Morrison] think ASIO 
gets its information from?” (Emphasis added.)

Feng maintains he was detained for meeting with Chi-
nese human rights lawyers for his academic research. In 
2017, UTS hosted a screening of “709 Documentary”, a 
film alleging human rights abuses of lawyers by the CCP, 
directed by a NED-linked activist. The event was co-or-
ganised by Feng and the Chinese Human Rights Lawyers 
Concern Group (CHRLCG). 

CHRLCG has received substantial NED funding and 
collaborates with the Chinese Human Rights Defenders, 
revealed by The Grayzone as a NED-funded activist group 
headquartered in Washington DC. NED’s grant databases 
show millions of dollars allocated to “support the work of 
Chinese human rights defenders”. 

It is evident that Australians are being bombarded by 
a tightly-coordinated disinformation and public manipu-
lation campaign that hysterically hypes Chinese actions 
in Australia as threats, but covers up real ASIO- and Five 
Eyes-directed intelligence operations targeting both Chi-
na, and Australian foreign policy decision-making. This 
narrative management, involving a relatively small cir-
cle of actors—including author Clive Hamilton as the ac-
ademic expert, Andrew Hastie in Parliament, Nick McK-
enzie in the media, John Garnaut in government, ASPI 
and ASIO—has had a sinister outcome: the invention of 
the China “threat” has created a pretext to justify harmful 
laws such as the foreign interference legislation that demo-
nises any overtures of friendship as interference and thus 
destroys any chance of normalising relations; and Austra-
lia has undergone a radical turn in foreign policy aligned 
with a US-UK geopolitical agenda that is leading to war.

The China Narrative, Part Four: 
ASIO’s disinformation campaign

Republished from Australian Alert Service, 16 September 2020.

There is mounting evidence that Australia’s domestic 
spy agency, the Australian Security Intelligence Organ-
isation (ASIO), is behind the spiralling paranoia over al-
leged Chinese foreign influence in Australia. A stream of 
well-timed leaks of classified material, journalistic tip-offs 
from anonymous ASIO sources, and evidence of blatant 
coordination between the spy agency, media and govern-
ment make it abundantly clear: the anti-China disinfor-
mation campaign that has destroyed Australia-China re-
lations is a spook-run operation, and the real foreign in-
terference in Australia is coming through ASIO from the 
US- and UK-dominated Five Eyes spying alliance, which 
is dragging Australia into a neoconservative Anglo-Amer-
ican strategy to confront China, even at the risk of war.

ASIO is a clandestine organisation and reporting on its 
operations can land journalists in jail for 10 years; it has 
shaped public opinion through a small circle of academ-
ics, journalists, think tanks and politicians who cite each 
other’s unproven claims as evidence for their increasing-
ly strident allegations against China. As evidenced in his 
reporting, Fairfax/Nine journalist Nick McKenzie is a pri-
mary recipient of confidential tip-offs from national se-
curity agencies, and is apparently privy to intimate de-
tails of ASIO’s activities. McKenzie has peddled the Chi-
nese foreign influence narrative for years, through a se-
ries of inflammatory newspaper and television “exposés” 
and sensationalist reporting, conveniently timed to justi-
fy ASIO-empowering legislation, and to deflect unwant-

ed attention from ASIO’s misconduct. 
McKenzie provided wide coverage for Australian aca-

demic Clive Hamilton’s McCarthyite anti-China book, Si-
lent Invasion (2018), which heavily references McKenzie’s 
articles. To mark the release of Hamilton’s follow up book, 
Hidden Hand, McKenzie and Hamilton were co-partici-
pants in June 2020 in a “lively conversation” event, dis-
cussing alleged Chinese foreign interference in Australia.

Nick McKenzie’s ‘Power and Influence’
In a 5 June 2017 Four Corners/Fairfax exposé, Power 

and Influence, McKenzie sensationally insinuated Aus-
tralian politicians were unduly influenced by the Chi-
nese Communist Party (CCP) through political donations 

https://www.readings.com.au/event/clive-hamilton-in-conversation-with-nick-mckenzie


from two prominent Chinese-Australians business-
men, Dr Chau Chak Wing and Huang Xiangmo. 
Displaying an unusually informed knowledge of 
ASIO’s clandestine activities, McKenzie report-
ed in an accompanying article for the Sydney 
Morning Herald that ASIO Chief Duncan Lewis 
conducted private meetings with senior figures 
in major political parties in 2015, where Lew-
is “secretly briefed” politicians on foreign influ-
ence; in those briefings Lewis used a document 
featuring pictures of Chau and Huang as a warn-
ing “prop”, according to McKenzie. Curiously, 
despite waving around their photos, Lewis was 
“careful to stress that neither Dr Chau nor Huang 
Xiangmo was accused of any crime and that Mr 
Lewis wasn’t instructing the parties to stop taking 
their donations.” (Emphasis added.) Despite this 
careful disclaimer, which any thinking journal-
ist should have realised meant ASIO had nothing to back 
up its insinuations, McKenzie’s reporting of Lewis’s stunt 
achieved its desired effect in the ensuing media uproar 
and foreign influence hysteria.

Power and Influence demonstrated the convenient tim-
ing of McKenzie’s revelations. Just ten days earlier, Lew-
is had testified before a Senate Estimates hearing that es-
pionage and foreign interference were occurring on an 
“unprecedented” scale, but he did not name any specific 
countries. Power and Influence allowed the media to put 
two and two together—China must be Lewis’s unnamed 
foreign influence threat. Chau later sued McKenzie and 
Fairfax for defamation, and the subsequent 2018 federal 
court ruling revealed the speculative and unsubstantiat-
ed nature of McKenzie’s reporting. 

As reported by McKenzie for the 5 June 2017 Sydney 
Morning Herald, in the wake of Power and Influence At-
torney-General George Brandis declared foreign inter-
ference was a worsening threat to Australia’s sovereign-
ty and “promised a package of amendments to Austra-
lia’s espionage and foreign interference laws by the end 
of the year”. These would become the Malcolm Turnbull 
government’s controversial espionage and foreign inter-
ference laws designed to re-cast normal friendly overtures 
by China (and Russia) as attempts at foreign interference. 

The official justification for the foreign interference 
laws came from a still-classified report by ASIO and Turn-
bull’s advisor John Garnaut, a former Fairfax colleague of 
McKenzie’s who went from being a foreign correspondent 
in China to an ostensible espionage expert in the prime 
minister’s office. Garnaut had similarly maligned Chau in 
an October 2015 Sydney Morning Herald article that al-
leged Chau was guilty of conspiring to bribe a UN offi-
cial. Chau successfully sued Garnaut and Fairfax for def-
amation. A February 2019 federal court ruling was damn-
ing of Garnaut’s credibility and character. The judge de-
clared: he had “serious doubts about the honesty and re-
liability” of aspects of Garnaut’s evidence, and his cred-
ibility as a witness; Garnaut “appeared to approach the 
task of publishing a ‘big hit’ on Dr Chau with some con-
siderable enthusiasm, if not glee”; Garnaut “was at times 
prone to exaggeration and hyperbole … [and] showed 
signs of arrogance, if not smugness, concerning the arti-
cle”; and Garnaut’s evidence about Chau “was far from 
impressive”, with some conclusions appearing to be 
“highly speculative and exaggerated”, given “the relative-
ly limited amount of actual research he had conducted”. 

The scathing assessment of Garnaut’s credibility raises 

serious questions over the Garnaut-ASIO report; yet re-
gardless of the court ruling’s poor reflection on Garnaut’s 
character, on 2 March 2020 the Herald Sun reported At-
torney-General Christian Porter had hired Garnaut to “pre-
pare evidentiary briefs against people suspected of being 
undeclared agents of influence”, as part of Porter’s over-
haul of the Foreign Influence Transparency Scheme. (“Chi-
na narrative part one”, AAS, 12 Aug. 2020)

MP Andrew Hastie: ‘non-declared member 
of the unofficial dark state’

On 22 May 2018 Liberal MP Andrew Hastie, another 
of the small anti-China circle around ASIO, used the def-
amation protections of parliamentary privilege to repeat 
Garnaut’s now publicly discredited accusations against 
Chau. The chair of the Parliamentary Joint Committee 
on Intelligence and Security (PJCIS), Hastie announced 
he was privy to confidential information from US intelli-
gence agencies which confirmed Garnaut’s allegations. 
Hastie declared the matter posed a “threat to our demo-
cratic tradition”, warning of the “threat of foreign inter-
ference in our political institutions”.

On 24 May 2018, the ABC reported that the “avowed-
ly anti-Communist” Hastie made the defamatory allega-
tions because he was an “ultra-patriot”. The ABC revealed 
Hastie to have had a long involvement with intelligence 
agencies, describing him as a “non-declared member of 
the unofficial dark state, a former member of the Spe-
cial Air Service Regiment who has been embedded in 
the intelligence community for more than a decade. For 
a number of years he was a member of SAS’s 4 Squad-
ron, a clandestine intelligence unit within the most elite 
of Army squadrons that blurred the line between military 
and intelligence.” 

During a Senate Estimates hearing that same day, ASIO 
Chief Duncan Lewis, who had served with Hastie in the 
SAS, revealed Hastie had informed him of the prospec-
tive speech against Chau 90 minutes before it happened. 
Lewis made clear that whilst Hastie was not seeking au-
thorisation or clearance, ASIO made no attempt to inter-
vene or alert the government. Hastie’s speech caused dip-
lomatic shockwaves and a media frenzy, requiring Prime 
Minister Malcolm Turnbull to seek ASIO’s advice on possi-
ble repercussions. Revealingly, Hastie had given a “heads 
up” to ASIO, but not his own prime minister. 

Writing in Pearls and Irritations on 27 July 2018, for-
mer Australian diplomat and public service chief John 
Menadue said the situation indicated Lewis had been act-
ing behind the scenes, with Hastie apparently reporting 

Andrew Hastie (centre) speaking at a Henry Jacskon Society event in London.

https://www.judgments.fedcourt.gov.au/judgments/Judgments/fca/single/2018/2018fca1340
https://www.judgments.fedcourt.gov.au/judgments/Judgments/fca/single/2018/2018fca1340
https://citizensparty.org.au/china-narrative-part-one-war-machine-propaganda
https://citizensparty.org.au/china-narrative-part-one-war-machine-propaganda
https://citizensparty.org.au/china-narrative-part-one-war-machine-propaganda


to the ASIO boss. “I cannot see how either Has-
tie or Lewis can remain in their positions as head 
of the Parliamentary Joint Committee on Intelli-
gence and Security, and ASIO”, Menadue wrote. 

Towards the end of his term as ASIO Chief, 
Lewis emerged as a vehement anti-China agita-
tor. In the 22 November 2019 Sydney Morning 
Herald, Lewis was interviewed by another anti-
China Fairfax journalist, Peter Hartcher, to whom 
he declared knowledge of “insidious” Chinese 
foreign interference operations, instigating wide-
spread media alarm. Two days later, Nick McKen-
zie fronted a sensationalist “World Exclusive” for 
60 Minutes, “China’s Spy Secrets”, which ignited 
Chinese foreign influence hysteria, and backed 
up Lewis’s claims. 

Hastie starred in McKenzie’s production, us-
ing the weight of his standing as chair of the PJCIS to 
announce two alleged Chinese “spies”. One “self-pro-
claimed” spy, Wang Liqiang, was later publicly discredited 
by ASIO (albeit ASIO waited long enough to allow ram-
pant espionage hysteria throughout the media). (“China 
narrative part three”, AAS, 9 Sept. 2020) Hastie’s second 
“spy”, Nick Zhao, had allegedly been groomed to infil-
trate the Australian parliament as a Chinese Communist 
Party agent though the Liberal Party, before his untimely 
death in March 2019; however that story also fell apart. 

In the wake of McKenzie’s 60 Minutes exposé, despite 
the dubious credibility of these alleged “spies”, ASIO Di-
rector Mike Burgess made the unusual step of releasing a 
formal statement confirming ASIO was “actively investi-
gating” the 60 Minutes report, stating that “[h]ostile for-
eign intelligence activity continues to pose a real threat 
to our nation and its security.” The Australian on 27 No-
vember 2019 noted that “There [was] no overstating the 
impact” of Burgess’s statement and the 60 Minutes exposé 
“across federal parliament, into the bureaucracy and on 
the intelligence community. … Burgess also guaranteed 
the stories could not be ignored…. It meant Morrison was 
not the one out there accusing China of nefarious activi-
ties. Burgess was enabling everyone from Morrison down 
to tuck in behind him, taking refuge in his statement….” 

ASIO cashed in from the ensuing foreign influence hys-
teria that Burgess’s remarks had amplified. A week later, 
on 2 December, ASIO was awarded $88 million in federal  
funding for a new Counter Foreign Interference Taskforce, 
an elite intelligence taskforce led by ASIO. (“Australia fails 
the whistleblower test”, AAS, 15 Dec. 2019)

ASIO media misdirection
Nick McKenzie’s sensational “exposés” also appear 

timed to deflect unwanted attention from ASIO. The 2019 
Christchurch shooting by an Australian right-wing ex-
tremist raised uncomfortable questions about ASIO and 
the rest of the Five Eyes apparatus: given all their unprece-
dented surveillance powers, how could they miss the ter-
rorist’s obvious trail of online breadcrumbs? 

At the next Senate Estimates following the shooting, 
Duncan Lewis denied that ASIO’s focus required a “dra-
matic reset” towards preventing right wing extremism, in-
sisting “unprecedented” foreign interference and espionage 
were the real threat. Supporting Lewis’s determination to 
stay on-script was the happy coincidence of McKenzie’s 
highly publicised 60 Minutes exposé, Interference, which 
aired the same evening Lewis testified. Interference clearly 

made an impression: Senators had seen the previews and 
referenced the exposé, which starred a raft of intelligence-
linked individuals, including John Garnaut, Andrew Has-
tie, and Chinese-Australians Dr Feng Chongyi and Dr Yang 
Hengjun, who provided sensational, albeit anecdotal, evi-
dence of Chinese influence in Australia. (“China narrative 
part three”, AAS, 9 Sept. 2020)

A 22 June 2020 episode of ABC’s Q&A, titled “Australia: 
Secret State?”, exposed revelations of ASIO’s prior miscon-
duct: secret trials, secret prisoners, “overreach” by intelli-
gence agencies and raids on an Australian journalist who 
revealed plans to increase domestic spying on Australians. 
The ensuing media coverage was damning, with Australia 
likened to North Korea. Four days later, all was forgotten 
in the wake of a well-publicised raid conducted by ASIO 
and 40 Australian Federal Police officers on the home of 
NSW Labor MP Shaoquett Moselmane. The raid was con-
veniently captured by a camera crew fronted by McKenzie, 
and sensationally reported in the 26 June Sydney Morning 
Herald. (We now know that on the same day, ASIO raid-
ed the homes of four Chinese journalists, which ASIO was 
able to ensure the Australian media didn’t report, p. 6.) 

Spy chief Duncan Lewis claimed in Senate Estimates on 
18 February 2019 that he had “the greatest confidence” that 
ASIO officers “do not leak information to third parties”. If 
true, how is it that McKenzie’s camera crew managed to 
travel from Melbourne to Sydney in time to catch the be-
ginning of an Attorney General-approved AFP dawn raid, 
under direction of ASIO, whose investigation alleged that 
Chinese government agents had infiltrated Moselmane’s 
office? Rather, the hyped raid is evidence of close cooper-
ation between law enforcement, government and media, 
apparently under ASIO’s guidance. Writing for the 7 Au-
gust 2020 Pearls & Irritations, Moselmane personally re-
vealed that a month later, no federal officer had yet ques-
tioned him in regards to foreign interference, or even sug-
gested he was a suspect—a strong indication the raid was 
for show to reinforce the foreign interference narrative in 
the minds of the public. 

ASIO, as an arm of the Five Eyes intelligence appara-
tus, appears to be imitating the CIA’s infamous Operation 
Mockingbird, a program recruiting journalists as public-in-
fluence assets since the 1950s, which was exposed by the 
US Senate’s 1975-76 Church Committee. ASIO’s intensive 
anti-China PR campaign, accomplished through coordina-
tion with biased and possibly compromised reporters, is 
intended to herd the Australian public and politicians to-
wards a Five Eyes-determined foreign policy.

https://citizensparty.org.au/china-narrative-part-three-espionage-and-interference
https://citizensparty.org.au/china-narrative-part-three-espionage-and-interference
https://citizensparty.org.au/china-narrative-part-one-war-machine-propaganda
https://citizensparty.org.au/australia-fails-whistleblower-test
https://citizensparty.org.au/australia-fails-whistleblower-test
https://citizensparty.org.au/china-narrative-part-one-war-machine-propaganda
https://citizensparty.org.au/sites/default/files/2019-05/christchurch-feature.pdf
https://citizensparty.org.au/sites/default/files/2019-05/christchurch-feature.pdf
https://citizensparty.org.au/china-narrative-part-three-espionage-and-interference
https://citizensparty.org.au/china-narrative-part-three-espionage-and-interference
https://citizensparty.org.au/china-narrative-part-one-war-machine-propaganda
https://www.theguardian.com/australia-news/2020/jun/23/qa-australia-likened-to-north-korea-in-its-secret-trial-of-bernard-collaery
https://parlinfo.aph.gov.au/parlInfo/search/display/display.w3p;adv=yes;db=COMMITTEES;id=committees/estimate/3240c844-7e08-4975-85c1-34afe52a21d0/0004;orderBy=customrank;page=0;query=Content:duncan%20Content:lewis%20Date:18/02/2019;rec=5;resCount=Default
https://aarclibrary.org/publib/contents/church/contents_church_reports.htm


The China Narrative, Part Five: 
All roads lead to ASIO 

Republished from Australian Alert Service, 23 September 2020.

The freeze in Australia’s relationship with its biggest trad-
ing partner China is blamed on the assertiveness of Pres-
ident Xi Jinping. As the Australian Alert Service has dem-
onstrated in this five-part China narrative series, howev-
er, the blame mostly lies on the Australian side, where the 
main culprit is Australia’s domestic spy agency, the Austra-
lian Security Intelligence Organisation (ASIO), and its Five 
Eyes spying alliance with US, UK, NZ and Canadian intel-
ligence organisations.

ASIO claims on its website that “political independence 
remains central” to its activities. In ASIO’s 24 February 2020 
“Annual Threat Assessment”, Director-General Mike Bur-
gess claimed defensively that ASIO is “not a secret organ-
isation operating as a law unto itself, conducting shadowy 
business around the margins of our democracy and our 
law. Nothing could be further from the truth.” Yet a Sep-
tember 2020 discussion paper by Bill Browne of the Aus-
tralia Institute notes that ASIO has much less parliamenta-
ry oversight than even its Five Eyes counterparts; and there 
is mounting evidence ASIO is attempting to extend its con-
trol over Australia’s foreign policy, trade, economy and ac-
ademia by stealth. 

As reported in 2 December 2019 Australian Financial 
Review, ASIO’s 2018-19 annual report “perplexed some 
foreign affairs experts and economists” because of the ex-
panded scope of ASIO’s interest. The report identified “for-
eign investment, joint ventures for foreign entities to acquire 
intellectual property, commercial partnerships with foreign 
players, relationships with university academics and tech-
nology sharing” as potential threats to Australia’s “economic 
prosperity and future capability”. This means that any sec-
tor where there is potential for mutually beneficial cooper-
ation and peaceful trade with China, and other countries, 
is now subject to ASIO’s suspicion and influence.

Espionage laws potentially hide ASIO’s misconduct
As revealed in part four of this series, “ASIO’s disinfor-

mation campaign” (AAS, 16 Sept. 2020), there is evidence 
ASIO is the source of the extensive media disinformation 
that has whipped up hysteria about alleged Chinese for-
eign interference in Australia. Although the Turnbull gov-
ernment ostensibly introduced its controversial 2018 espi-
onage and foreign interference laws in response to sensa-
tionalist media reporting and the findings of the still-classi-
fied 2017 Garnaut-ASIO report, a 10 December 2018 me-
dia release from Attorney General Christian Porter revealed 
the legislation was actually “requested by our national se-
curity agencies”, i.e. ASIO. 

The contentious espionage and foreign interference leg-
islation which the national security agencies requested in-
hibits the intelligence watchdog’s monitoring of potential 
misconduct by these same agencies. The 31 January 2018 
Sydney Morning Herald revealed that the Inspector-Gener-
al of Intelligence and Security (IGIS) had “raised fears that 
because of the way the legislation has been drafted, spies 
might have doubts about whether they can safely talk to the 
watchdog without falling foul of laws that prevent their di-
vulging secrets to outsiders”. Whistleblowers breaking se-
crecy provisions to report ASIO’s misconduct to the IGIS 
face 20 years’ jail if they can’t satisfy the legislation’s re-
verse burden of proof provisions. The Attorney-General’s 

office dismissed the IGIS’s concerns, saying it was “satis-
fied” none of these issues would be a problem.

Pretext for more powers
The 2018 espionage and foreign interference legisla-

tion established the Foreign Influence Transparency Scheme 
(FITS), run out of the Attorney-General’s office. Despite 
claims that legislating the FITS was urgent to protect Aus-
tralia’s democracy, its 2018-19 first annual report revealed 
FITS had not once used its powers to issue formal transpar-
ency notices to potential foreign influence operations. In-
stead of concluding, reasonably, that the claims of foreign 
interference may have been exaggerated, the government 
handed management of FITS to the people who would find 
it, whether it was there or not.

The 2 March 2020 Herald Sun reported that Attorney-
General Christian Porter had replaced the entire FITS lead-
ership team, assembling a “crack team of experts … to un-
mask secret agents covertly pushing foreign interests on our 
soil”, with John Garnaut hired to “prepare evidentiary briefs 
against people suspected of being undeclared agents of in-
fluence.” The co-author of the 2017 Garnaut-ASIO espio-
nage report, Garnaut was a former Fairfax foreign correspon-
dent in China, who became the advisor to Prime Minister 
Malcolm Turnbull who influenced his hostile turn against 
China and his foreign interference laws. Yet when a feder-
al judge in 2019 tested the credibility of Garnaut’s China 
claims in a defamation suit brought by Chinese-Australian 
businessman Dr Chau Chak Wing (for claims later repeat-
ed by Andrew Hastie, see below), the judge declared he 
had “serious doubts about the honesty and reliability” of 
Garnaut’s evidence.

What followed Garnaut’s appointment to the FITS was 
a rapid-fire series of apparently coordinated events, which 
justified further foreign influence legislation. 

As reported in the 26 August 2020 AAS, on 6 August 
2020 Minister Peter Dutton’s Home Affairs Department re-
leased a discussion white paper, Protecting Critical Infra-
structure and Systems of National Significance, which fore-
shadowed the expansion of Home Affairs’ definition of “crit-
ical infrastructure” to encompass a number of industries, in-
cluding universities, providing a pretext for the ASIO to in-
terfere in these organisations for “national security”.

On 20 August, hawkish anti-China think tank the Austra-
lian Strategic Policy Institute (ASPI), for which Garnaut is a 
consultant, published a report by Alex Joske titled Hunting 
the Phoenix, which alleged the Chinese Communist Party 
government uses talent recruitment programs to gain clan-

Mike Burgess, ASIO Director-General of Security.



destine access to technology, specifically naming China’s 
Thousand Talents Plan. (22-year-old Joske was the research-
er for Clive Hamilton’s 2018 book Silent Invasion, which al-
leged widespread Chinese infiltration of Australia.)

Four days later, The Australian ran a sensationalist exposé 
claiming: “Australian academics are giving China access to 
their inventions amid concerns they could be used for mili-
tary or intelligence purposes.” The article, which quoted Jo-
ske and published intimidating mug shot-like photographs 
of 30 of the accused researchers, referred to the Thousand 
Talents program as “economic espionage”.

That same day, China-hawk MP Andrew Hastie, who 
chairs the Parliamentary committee that provides what lit-
tle oversight ASIO does receive, personally wrote to Home 
Affairs Minister Peter Dutton expressing concerns about 
foreign interference in Australia’s universities. Hastie told 
the 28 August 2020 Guardian that China’s Thousand Tal-
ents Plan may be “designed to harvest research and tal-
ent and intellectual property from other countries for the 
benefit of the Chinese government”, saying his Parliamen-
tary Joint Committee on Intelligence and Security (PJCIS) 
was willing to conduct an inquiry into the matter. Despite 
the fact that international research at Australia’s universi-
ties is already subject to at least seven different pieces of 
Commonwealth law, Hastie got his wish. On 31 August  
Dutton formally wrote to Hastie requesting the PJCIS inquire 
into potential foreign interference in Australian universities. 

Despite Joske’s and Hastie’s dire warnings about the Thou-
sand Talents program, in a 14 September interview with Busi-
ness Now Asia Pacific, James Laurenceson, Director of the 
Australia-China Relations Institute at University of Technology 
Sydney, said the program was “entirely unremarkable”, not-
ing countries all around the world, including Australia, have 
recruitment programs to attract academic talent.

All this well-coordinated hype provided justification for 
new foreign interference legislation. On 3 September the 
government introduced the Australia’s Foreign Relations 
(State and Territory Arrangements) Bill 2020, a bill pur-
portedly intended to promote transparency through fed-
eral oversight of state arrangements with foreign govern-
ments and “associated entities”, yet which actually intro-
duces sweeping powers for federal veto of state and local 
government trade, academic, and cultural exchange pro-
grams with other countries.

Writing for the 7 September 2020 Conversation, Melissa 
Conley Tyler, a Research Fellow for the Asia Institute at the 
University of Melbourne, said the Bill should not pass Par-
liament, as “Not only has the government failed to identify 
any specific problem with the status quo, the bill rests on a 
fundamental misunderstanding of the nature of modern di-
plomacy.” She said the government had “failed to pinpoint 
a real problem”, noting “Australia already has the ability to 
protect itself, with existing laws on espionage, foreign in-
terference and foreign investment and a University Foreign 
Interference Taskforce.” The bill “badly overreaches”, Con-
ley Tyler said. “We made it through the Cold War without 
needing this type of legislation.”

ASIO’s “scope creep” has also expanded to foreign in-
vestment and other areas of economic policy, which is al-
lowing the Five Eyes apparatus to shape Australia’s econom-
ic relationships with other countries. 

ASIO’s shadow foreign policy agenda
In ASIO’s 24 February 2020 “Annual Threat Assessment”, 

Director-General Burgess declared parliamentarians were 
a potential target for foreign interference, echoing an on-

going media narra-
tive supported by 
anonymous leaks 
from ASIO itself (see 
“ASIO’s disinfor-
mation campaign”, 
AAS ,  17 Sept.) . 
Contradicting Bur-
gess’s professed 
concerns, however, 
there is mounting 
evidence that ASIO 
uses proxies to in-
fluence politicians 
and run a shadow 
foreign policy agen-
da, completely at 
odds with its claim 
of “political inde-
pendence”. 

On 22 May 2018, Andrew Hastie triggered diplomatic 
shockwaves when he used parliamentary privilege to accuse 
prominent Chinese-Australian businessman Dr Chau Chak 
Wing of involvement in a bribery conspiracy, claims later 
discredited by a federal court. As reported by ABC on 24 
May 2018, Hastie is a former member of the SAS’s 4 Squad-
ron, an elite military intelligence unit. Hastie’s decision to 
forewarn then-ASIO chief Duncan Lewis about his intended 
speech, rather than his own prime minister, alarmed former 
diplomat and public service chief John Menadue. In a 3 Jan-
uary 2019 Pearls and Irritations article, Menadue warned: 
“The Chair of the parliamentary committee supposedly su-
pervising ASIO (Hastie) and the head of ASIO (Lewis) are 
old SAS colleagues. Hastie has become a mouthpiece for 
ASIO rather than its supervisor.” 

Hastie’s inflammatory speech with its resulting media 
frenzy was curiously timed, derailing Australian government 
attempts to repair the Australia-China relationship. Only 
hours prior, Foreign Minister Julie Bishop had met with her 
Chinese counterpart, Wang Yi, intending to smooth over dip-
lomatic ties with China, which were strained in the wake 
of the foreign influence and espionage legislation Hastie 
himself championed.

This diplomatic sabotage wasn’t a one-off. In January 
2019, Defence Minister Christopher Pyne was in China at-
tempting to repair strained bilateral ties, the first Australian 
defence minister to visit China in four years. The 28 Jan-
uary AFR reported Pyne’s efforts to carve out a diplomat-
ic line for Australia in regard to the US-China relationship 
and the contentious South China Sea; Pyne said: “In an age 
of increasing interdependence, a ‘might is right’ approach 
serves the long-term interests of no country.” Was it a co-
incidence, then, that as Pyne was on his mission, a Chi-
nese-Australian closely linked to John Garnaut and ASIO, 
Yang Hengjun, also visited China, where his longstanding 
intelligence connections likely led to his highly publicised 
arrest and the subsequent formal charges of espionage by 
Chinese authorities?

This question must be asked because a similar inci-
dent had happened to Yang previously. In 2011, right be-
fore Prime Minister Julia Gillard’s first trip to China, Yang 
was sensationally reported missing in China, assumed de-
tained by China’s security police, by then-Fairfax journalist 
and his long-time friend, John Garnaut. Yang reappeared 48 
hours later claiming his disappearance was a “misunder-
standing”, but it was enough to create a diplomatic prob-



lem for Gillard. Internal emails of the private intelligence 
agency Stratfor, which were obtained by WikiLeaks, reveal 
Stratfor’s analysts thought the timing of Yang’s alleged ar-
rest by Chinese authorities was “odd”, given the detrimen-
tal impact on Gillard’s diplomatic visit. 

Another case shows a definite pattern. Chinese-Aus-
tralian Professor Feng Chongyi, also associated with John 
Garnaut and ASIO (see part 3 of this series, “Espionage and 
interference”, AAS, 9 Sept.), travelled to China in March 
2017, where he was detained and questioned over his con-
nections to foreign intelligence. Feng’s trip, and the ensu-
ing Australian media uproar over his detention, coincided 
with Chinese Premier Li Keqiang’s five day visit to Austra-
lia, intended to ratify an extradition treaty which had been 
in the works for a decade. Li was pushing for closer trade 
ties, and cautioned Australia against picking sides between 
the USA and China, which he said could result in a return 
to “Cold War” mentality. ASIO-linked Feng’s detention de-
railed the treaty.

The China narrative
This “China narrative” series has examined the influenc-

ers behind Australian academic Clive Hamilton’s crusade 
against alleged Chinese “interference”. The themes preva-
lent in Hamilton’s McCarthyite books, Silent Invasion and 
Hidden Hand, are revealing in their reflection of ASIO’s 
disinformation campaign—particularly targeting and dis-

paraging any area where friendly relations or cooperation 
with China could be extended. 

ASIO claims “political independence”, yet is expanding 
its influence over Australia’s economy, foreign policy and 
academia, justified by media hysteria over Chinese “foreign 
interference” from a disinformation campaign directed by 
ASIO itself. ASIO’s unprecedented “scope creep” means 
Australia’s future is determined by the agenda of a largely 
unaccountable intelligence agency, which is under instruc-
tion from the Anglo-American Five Eyes apparatus—the real 
foreign interference in Australian politics. Unravelling the 
China narrative makes it abundantly clear: behind the “Chi-
na threat” smokescreen, all roads lead to ASIO.

Treasurer Josh Frydenberg announced a new Five Eyes “economic dia-
logue”, according to the 7 June The Australian.

Clive Hamilton’s anti-China claims riddled with deceit
Republished from Australian Alert Service, 30 September 2020.

Australian “ethics” professor Clive Hamilton popular-
ised anti-China paranoia through his two books, Silent In-
vasion and Hidden Hand. To support many of the claims 
in these books he resorts to manipulated quotes and mis-
represented statistics, which can only be described as in-
tentionally deceitful.  

In a 7 August 2020 opinion in Pearls and Irritations, 
Professor Jocelyn Chey, a former senior diplomat special-
ising in Australia-China relations, declared Hamilton’s sec-
ond anti-China book, Hidden Hand (2020), co-authored 
with German Mareike Ohlberg, a “diatribe”. “We do not 
need this hysteria”, she said, referring to Hamilton’s “emo-
tive language” and “rather basic lack of understanding of 
China’s political structures”. Chey believes Hidden Hand 
“should not be taken seriously because it is biased, and 
therefore bad scholarship.”

Misrepresented statistics
Hamilton’s anti-China “evidence” falls apart under 

scrutiny. Hidden Hand describes increased cyberattacks 
on “the medical records of current and future political, 
military and public service leaders”. It alleges these medi-
cal records “are likely now in the hands of China’s intelli-
gence services and could be used to identify their weak-
nesses to be exploited for influence or for blackmail”. 
(Emphasis added.)

Yet the references Hamilton provides in Hidden Hand 
do not support these scary allegations. He claimed: “In 
August 2018 it was reported that 1.5 million medical re-
cords had been stolen from the Singapore government’s 
health database, in an attack experts believe came from 
state-based hackers in China.” Not true—the reference 
makes no mention of China, and these were non-medi-
cal records. 

Another claim: “The Singapore theft followed a mas-

sive hack in the USA 
in 2014 that sucked up 
the records of 4.5 mil-
lion patients across 206 
hospitals, and another 
in 2015 that saw up to 
80 million records sto-
len from a health insur-
er.” Again, this is a mis-
representation—the ref-
erence shows these were 
non-medical records. 

He added: “The year 
2014 also saw the theft 
of 4.5 million health re-
cords from a Tennessee-
based hospital chain, in 
an attack again attribut-
ed by experts to state-backed hackers in China.” The ref-
erence also shows these were non-medical records; more-
over, Hamilton was boosting his numbers by re-wording 
the previously-mentioned 2014 hack and pretending this 
was a separate incident.

Finally, he claimed: “That same year, the medical records 
of an unspecified number of Australian soldiers, including 
special forces operating overseas, were sent to China by a 
health contractor that also has facilities in Guangdong.” Ac-
cording to the reference, the medical records were sent to 
other countries as well as China; such details don’t assist 
Hamilton’s narrative, however. 

Twisting peaceful trade into suspicion
When he was a government official in 1985, China’s 

President Xi Jinping travelled with a trade delegation to 
the US state of Iowa visiting farmers. Hamilton sneers: “Xi 



came back in 2012, [and] praised his ‘old friends’ in Iowa 
for their ‘agrarian common sense, family values and hospi-
tality’. Having built on these early links, a network of prom-
inent [Iowan] businessmen refer to themselves in Beijing as 
the ‘Iowa mafia’. They are backing Xi’s Belt and Road as a 
way of getting more Chinese investment in Iowa.”

As the 9 November 2017 Des Moines Register reveals, 
however, the term “Iowa mafia” is actually only a friendly 
joke. The Iowa-China relationship has been built over de-
cades, through “modest citizen diplomacy by farmers”. Al-
though the 1985 Xi visit to Iowa is now historic, at the time 
it was “just one of many examples of how the two cultures 
ever so gradually intertwined at a grassroots level”. The Reg-
ister reported that American businessmen wanted to partic-
ipate in the “huge opportunity” of the One Belt One Road 
initiative, “in which China plans to spend billions of dol-
lars on international infrastructure to develop modern trade 
routes”. Hamilton has intentionally twisted a decades-long 
relationship of mutual respect and peaceful trade into an 
object of suspicion and derision. 

Dodgy sources 
Hamilton claims the Chinese government “undertakes 

extensive intelligence-gathering and espionage”, citing esti-
mates that the Chinese military has “30,000-50,000 plants 
in organisations around the world”. Bizarrely, Hamilton 
admits these figures aren’t supported, but cites them any-
way! The reference for this alarming claim is a 2016 book-
let, China’s Espionage Dynasty, co-authored by “cyber se-
curity expert” James Scott, the co-founder of a Washing-
ton DC think tank called the Institute for Critical Infrastruc-
ture Technology (ICIT). The impressive name belies the far-
cical truth. In 2018, Scott was exposed as a “bogus ex-

pert”, outed for running fake social-media campaigns to 
boost his profile and operating under a false name, whose 
only “expertise” in cyber security was a series of self-pub-
lished books on the topic. Today, Scott sells a line of hack-
er-themed clothing inspired by his now-suspended Twitter 
handle, but thanks to him thousands of Hamilton’s readers 
believe Chinese spies have infiltrated everywhere. 

Manipulated quotes
Hamilton criticises Michael Schaefer, Germany’s former 

ambassador to China, for praising “China’s ‘enormous prog-
ress’ in social and economic rights” and for arguing that 
“freedom of expression and freedom of the press ‘hardly 
play a role’ in countries like China”. Consistent with his 
pattern, however, Hamilton deliberately cherry-picked from 
Schaefer’s full interview to imply Schaefer is improperly in-
fluenced by Beijing.

Schaefer did indeed praise China’s continuing prog-
ress in economic and social rights, noting that in reality, 
“a full rice bowl, a roof over my head, internal and exter-
nal security” is more important to people living in pover-
ty than freedom of the press. He was clear, however, that 
the German government regularly addresses freedom of 
expression and human rights issues with the Chinese gov-
ernment. Schaefer stated that “internet censorship is cer-
tainly not acceptable”, but noted that overall, “China will 
not be able to prevent the freedom of the network, be-
cause China depends on the internet for its further eco-
nomic development”.

Hamilton deliberately twists any gesture of friendship, 
respect or mutually beneficial cooperation with China. His 
poisonous intention is evident: to deceive Australians into 
a New Cold War with China.

ASPI: forced labour hypocrites and academic fraudsters
By Melissa Harrison

The Australian Strategic Policy Institute (ASPI) pub-
lished its dramatic allegations of Uyghur Muslim forced 
labour in a much-lauded 1 March 2020 report, Uyghurs 
for Sale. The report alleged “a new phase in China’s so-
cial re-engineering campaign targeting minority citizens”, 
claiming it had exposed “new evidence” that a number 
of factories were “using forced Uyghur labour under a 
state-sponsored labour transfer scheme that is tainting the 
global supply chain”. A 26 March 2020 Grayzone report 
nailed the agenda behind ASPI’s claims in its headline that 
charged forced labour allegations about Chinese Uyghurs 
are “brought to you by US, NATO, arms industry to drive 
Cold War PR blitz”.

ASPI’s dubious sources
Uyghurs for Sale lead author, ASPI researcher Vicky Xu, 

told the ABC on 2 March: “Officials and private brokers 
receive money for every Uyghur person they manage to 
transfer. The recipient companies receive a cash induce-
ment for every Uyghur they take. … Everyone involved in 
this transfer scheme benefits except for Uyghur workers.”

Xu’s claims are repeated in ASPI’s report, which essen-
tially alleges a bounty program to incentivise industrial-
scale forced labour. However, ASPI’s supporting reference 
doesn’t back up the allegations. In fact, it reveals the subsidy 
is paid primarily to cover expenses incurred by labour hire 
companies and job placement agencies, while Xu’s “cash  
inducement” is part of a regulated labour hire program, 
incentivised to significantly increase the workers’ income 

and achieve successful long-term employment.
This is a pattern. Tracing back ASPI’s references reveals 

that relevant information is ignored, and sources are in-
terpreted in extreme bad faith, or are misrepresented in 
a manner so misleading it can only be described as ac-
ademic fraud. References for some of ASPI’s most egre-
gious allegations against the Chinese government come 
from dubious sources: the discredited far-right evangeli-
cal Adrian Zenz, a frequent ASPI source, who believes he 
is “led by God” on a “mission” against China; the Centre 
for Strategic and International Studies, an ASPI-like mili-
taristic institution which is funded by the US and UK gov-
ernments and arms manufacturers; or, conveniently, AS-
PI’s own staff, who are paid by Mike Pompeo’s US State 
Department to demonise China.

Uyghurs for Sale: academic fraud
ASPI claims that “[in] the name of combating ‘reli-

gious extremism’, Chinese authorities have been actively 
remoulding the Muslim population in the image of Chi-
na’s Han ethnic majority”. The article referenced includes 
key information that ASPI completely ignores: no terror-
ist incidents have occurred in Xinjiang in three years due 
to the counter-terrorism and deradicalisation efforts (af-
ter 800 deaths from dozens of terrorist attacks in the ten 
years to 2017); and foreign officials, diplomats, journal-
ists and religious officials have visited and commended 
the program, saying it met the United Nations’ purposes 
and principles on defeating terrorism and protecting ba-
sic human rights.

https://www.desmoinesregister.com/story/news/local/columnists/kyle-munson/2017/11/09/china-iowa-mafia-beijing-xi-jingping-branstad-dvorchak-old-friends/784205001/
https://www.buzzfeednews.com/article/craigsilverman/twitter-suspended-think-tank-critical-infrastructure
https://www.buzzfeednews.com/article/craigsilverman/twitter-suspended-think-tank-critical-infrastructure
https://translate.google.com/translate?hl=en&sl=de&u=https://www.dw.com/de/schaefer-man-tut-sich-sehr-schwer/a-18256488&prev=search&pto=aue
https://thegrayzone.com/2020/03/26/forced-labor-china-us-nato-arms-industry-cold-war/


Contradicting ASPI’s claims that the Xinjiang Muslim 
population is being “actively [remoulded]”, the article 
describes education subsidies for poor families; universal 
free health check-ups; improved government social se-
curity systems including medical insurance and pension 
schemes; and subsidised housing built for 212,700 rural 
families in that year alone. The article also reports Xinji-
ang’s GDP was up 6.1 per cent year on year, and was the 
highest in its history; since 2014, more than 2.38 million 
Xinjiang residents have been lifted out of poverty.

According to ASPI, “Uyghur workers who have been 
able to leave China and speak out describe the constant 
fear of being sent back to a detention camp in Xinjiang or 
even a traditional prison while working at the factories”. 
ASPI claims that all workers of a Uyghur labour transfer 
program in Fujian were former “re-education camp” de-
tainees and were “threatened with further detention if they 
disobeyed the government’s work assignments”; and that 
“police regularly search their dormitories and check their 
phones for any religious content. If a Quran is found, the 
owner will be sent back to the ‘re-education camp’ for 
3-5 years”.

The source for these claims is an article published in 
Bitter Winter, an online publication of CESNUR, a high-
profile lobbying group for controversial religions, which 
has defended groups including the Church of Scientolo-
gy, Falun Gong, the Order of the Solar Temple (which was 
responsible for the mass murder-suicide of 75 members 
in 1994-97), and Aum Shinrikyo (responsible for the 1995 
Tokyo sarin gas attack). Bitter Winter has defended Eastern 
Lightning (a.k.a. Church of Almighty God), an apocalyp-
tic group regarded as a cult in China, which believes the 
Chinese Communist Party is Satan incarnate. Eastern Light-
ning members have been convicted of multiple counts of 
cult-motivated murder, and once kidnapped 34 members 
of a Christian group, holding them for two months in at-
tempted forced conversion. Bitter Winter has published 
reams of articles alleging the Chinese government’s per-
secution of Uyghurs. On 24 June 2019 Bitter Winter co-
hosted a conference campaigning for asylum rights of the 
Uyghur diaspora and Eastern Lightning, where represen-
tatives testified to the alleged torture and murder of their 
members by the Chinese government.

ASPI says, “Uyghur workers are often transported across 
China in special segregated trains, and in most cases are 
returned home by the same method after their contracts 
end a year or more later”; according to ASPI, this is isola-
tion and a “relevant indicator” of forced labour. Yet ASPI’s 
referenced articles describe a poverty-alleviation program, 
where successful job applicants were travelling by train to 
a pre-job training course, with board, lodging and trans-
portation expenses paid for. The apparent reference for 
ASPI’s “segregated trains” allegation is an article describ-
ing how, to accommodate peak travel periods, a railway 
company organised special additional trains for “return-
ing workers to their hometowns” which had “also been 
upgraded from normal speed trains to fast trains, and they 
are replaced by green leather[-upholstered] cars. It is an 
air-conditioned car. Migrant workers can go home faster 
and have a more comfortable travel experience.”

Determined to present an impression of misery, ASPI 
says that “[in] factories far away from home” Uyghur work-
ers “typically live in segregated dormitories”. This claim is 
cherry-picked from an article which describes a poverty 
alleviation program. In one example, in a program aimed 

at “employment for one person and poverty alleviation for 
the whole family”, there is a description of migrant em-
ployees’ study rooms, halal canteens and air-conditioned 
dormitories. ASPI ignores the reference’s description of 
government-funded health programs—a new local hos-
pital and comprehensive screening for 40,000 children, 
which found a prevalence of congenital hand and foot dis-
abilities, in response to which the government funded free 
surgery and rehabilitation for these children.

ASPI’s second reference documents a migrant vocation-
al program where 1,300 graduates were accepted into new 
jobs at a company which manufactures high-tech hard-
ware and semiconductors. Interviewees spoke of over-
coming homesickness, adapting to their new environment 
and learning new skills. There are photos of birthday par-
ties, social activities, company-organised excursions, and 
a new company-built canteen for Xinjiang migrant work-
ers, where Xinjiang chefs were invited to cook. There is 
a photo of young female employees in their colourfully 
decorated dormitory, apparently ASPI’s evidence of “seg-
regated dormitories”. (Does ASPI expect men and wom-
en, especially Muslims, to share dorm rooms?)

ASPI says that in these factories, migrant workers “un-
dergo organised Mandarin and ideological training out-
side working hours”. Again ASPI misrepresents its referenc-
es, which document poverty alleviation programs and the 
growing prosperity of local residents; applaud the achieve-
ments of factory workers-turned female entrepreneurs; pro-
file mentorship programs; and describe a company which 
hired full-time language teachers to overcome communi-
cation barriers and hold language courses for their em-
ployees, which grew to be the largest national language 
training class in southern Xinjiang.

UK MPs press for punitive sanctions
ASPI claims its research is “rigorously peer reviewed—in-

ternally and externally”. Uyghurs for Sale was peer-reviewed 
by unnamed “labour specialists”, “anonymous reviewers”, 
and Darren Byler, a postdoctoral researcher at the Centre 
for Asian Studies at the University of Colorado, who is a  
member of the Washington DC-based Uighur Scholars 
Working Group, alongside Adrian Zenz and ASPI Senior 
Fellow James Leibold, a co-author of the report.  

The UK Foreign and Commonwealth Office funded 
ASPI with £10,000 for Uyghurs for Sale. The report fea-
tured as supporting material, along with reports from Adri-
an Zenz, a highly publicised petition which was debated 
in the UK Parliament on 12 October 2020. On 9 Septem-
ber 2020, UK MPs debated “Detention of Uyghur Mus-
lims in Xinjiang”, overwhelmingly demanding stronger 
action against the Chinese government and for sanctions 
to be levelled against Chinese individuals and companies 
in retaliation for alleged human rights abuses and forced 
labour of Uyghurs.

Why the relentless push to justify sanctions specifical-
ly in the Xinjiang region? As a critical hub of the Chinese 
government’s “One Belt, One Road Initiative”, destroying 
Xinjiang’s industry and trade with sanctions furthers the An-
glo-American agenda of economically damaging its strate-
gic competitors: China and Russia. The misleading nature 
of Uyghurs for Sale, and ASPI’s own funding by benefac-
tors that profit from forced prison labour in the USA and 
UK, reveals ASPI’s faux concern for human rights and its 
role as a government-funded propaganda outlet—forced 
labour hypocrites publishing academic fraud.

https://web.archive.org/web/20200215114200/https://hrwf.eu/china-chinese-religious-persecution-harassment-of-refugees-abroad-denounced-in-seoul/

