An obliteration of ASPI’s ‘Uyghurs For Sale’ report: take two

By Jaqg James

25 Jan.—You would think that, if an Australian think
tank was warned they were contributing to violations
of the human rights of an ethnic minority group, due
consideration would be given to that warning. Not so
when it comes to the Australian Strategic Policy Institute
(ASPI), it would seem.

Earlier this month, | published a long-form analysis
showing that all of ASPI's specific allegations of a forced
Uyghur labour program did not survive legal, meritorious
or evidentiary scrutiny. A summary appeared in Pearls
and lrritations.

Moreover, in perpetuating unsubstantiated allegations
of forced Uyghur labour, I argued ASPI was contributing
to violations of the Uyghurs’ work rights in breach of AS-
PI's responsibility to respect extraterritorial human rights
under the United Nations Guiding Principles on Business
and Human Rights. I saw this as such a serious matter, that
| alerted both the Australian Attorney-General (responsi-
ble for the human rights portfolio) and the Chair-Rappor-
teur of the United Nations Working Group on Business
and Human Rights.

As mentioned in my paper, it was very challenging to
analyse ASPI’s “Uyghurs for Sale” report because I had to
work out how to add order to chaos—there were so many
things wrong with ASPI’s report on so many levels that a
strict methodical structure had to be developed to make
sense of ASPI’s mud-slinging exercise.

| settled upon selecting ASPI’s six case studies and fil-
tering them through three separate sections: (1) a legal
analysis section, where | let all of ASPI’s allegations slip
through to the next section, despite the fact that the cen-
tral legal element of consent to work was missing from
ASPI’s discussion; (2) a merit analysis section, where only
some of ASPI’s allegations were determined to be substan-
tial enough to move on to the next section; and (3) an evi-
dentiary analysis section, where ASPI’s substantial allega-
tions were compared against its supporting evidence. In
the first version of my paper, only seven of ASPI’s 18 al-
legations were deemed substantial enough to move from
the merit analysis section to the evidentiary analysis sec-
tion, where | found all seven allegations lacking a sound
evidentiary basis.

It was this methodology that one of the co-authors of
the ASPI report, Nathan Ruser, took issue with, saying that
| “simply dismissed” ASPI's findings. | found Mr Ruser’s
claim extraordinary in light of the fact that my paper is
over 60 pages long, and | gave very clear reasons why so
many of ASPI's arguments lacked merit to justify moving
them into an evidentiary analysis.

Unfortunately for Mr Ruser and ASPI, not taking the
small mercy | offered them has now come at further em-
barrassment: Mr Ruser granted me the opportunity to re-
veal more mismatches between ASPI’s allegations and its
cited evidence in the new version of my paper that ad-
dresses Mr Ruser’s complaint.

To recap, the evidentiary findings in the first version of
my paper included:

* ASPI had misrepresented a Xinjiang high school as
a “re-education camp”. ASPI based its finding on a 2018
satellite image that showed internal fences. (Yes, you read
that correctly: internal fencing is ASPI’s actual threshold
for declaring a re-education camp.) | identified that the
internal fences were removed in a later 2019 satellite im-

4 Australian Alert Service 26 January 2022

The Australian Strategic Policy Institute’s
Uyghurs for Sale Report:
Scholarly Analysis or Strategic Disinformation?

Uyghurs for sale

Jaq James

Jaq James'legal analysis (left) of ASPI’s “Uyghurs For Sale” reports exposes
every claim to be false. Photos: Screenshots

age | found, suggesting they were mere temporary con-
struction fences. Moreover, | found plenty of photos on-
line showing school-age children in their school uniforms
partaking in school activities.

* ASPI's allegation that Uyghurs were involuntarily sent
to work at the Taekwang Shoes factory had been based
on just two ambiguous hearsay claims, and one Uyghur
worker’s ambiguous statement in broken Chinese. More-
over, these claims were from a Washington Post article
that was published 1-2 days after the release of the ASPI
report, clearly demonstrating the evidence cited by ASPI
was not from an independent source.

* ASPI’s allegation that Uyghurs did involuntary over-
time work for the Foxconn Technology factory (a suppli-
er of Apple) had only been based on a report of a New
York NGO; ASPI had excluded the due diligence findings
of Apple and Foxconn Technology that found the NGO's
allegations were false.

In the second version of my paper, the evidentiary find-
ings included:

* ASPI had claimed halal signs in a restaurant “across
the road” from the Taekwang Shoes factory, where Uyghurs
dined, had crossed out its halal signs. Yet, the photograph
presented as evidence clearly showed signage in Chinese
with the words “This is a halal restaurant”. Moreover, the
restaurant was not “across the road” from the factory as
ASPI claimed, but was “in town”, thereby having no ob-
vious connection to the Taekwang Shoes factory. Further-
more, ASPI excluded evidence of Taekwang Shoes bring-
ing in nine Uyghur chefs from Xinjiang to specifically pre-
pare traditional Uyghur halal meals for the factory’s can-
teen each week, along with offering lambs to slaughter for
Islamic celebrations.

e ASPI had implied that Taekwang Shoes were
recruiting auxiliary police to engage in coercive practices
against the Uyghur workers because of an advertisement
to recruit “auxiliary police” (police reserves) who could
speak China’s “minority languages”. Yet, the actual re-
cruitment advertisement was for the city of Qingdao and
made no mention of Taekwang Shoes or coercive practic-
es against Uyghurs. Moreover, the advertisement sought
speakers of Japanese, Korean and English, not just China’s
minority languages (of which there are 302).

* ASPI had claimed the Taekwang Shoes factory had
a “watchtower”, but the photographic evidence of the
“watchtower” was so pathetically small, that it was com-
ical when placed alongside a photograph of an actual
watchtower.

* ASPI had claimed the Taekwang Shoes factory banned

Vol. 24 No. 4 citizensparty.org.au



the Uyghurs from religious practice, but ASPI’s evidence
was merely a question put by a Washington Post reporter
to the factory and the question went unanswered; there
was no actual evidence of religious practice bans. More-
over, ASPI excluded evidence that the factory respected
the Uyghurs’ living and religious customs.

Based on the above, | have no idea why Mr Ruser
thought it would be a good thing to direct my attention
to the evidence ASPI relied on to back its arguments that
had already lacked merit to begin with.

My hope is ASPI staffers will be foolish enough to take
another cheap shot at me. There’s more to be mined in
the ASPI report, including ASPI cherry-picking more evi-
dence from their references by excluding a tragic story of
a Uyghur girl who was pulled out of school by her par-
ents and married off at the age of 15 to a 55-year-old “wild
imam” to become his seventh wife. The husband would
punch and kick her, not letting her go to hospital because

citizensparty.org.au Vol. 24 No. 4

26 January 2022

it wasn’t “halal”, would force her to cover her face, and
indoctrinated her with extremist ideology.

It would seem ASPI didn’t want the Australian public
to know that the Chinese government helped rehabilitate
this girl. No doubt, the remote regions of Xinjiang would
be replete with macabre stories like this. But there will al-
ways be those in the West who subscribe to the “Culture
Cult” and would tell the girls that they must serve culture,
not culture serve them.

First published in Pearls and Irritations, 25 January
2022; republished with permission. Pearls and Irritations
publisher John Menadue added the following note to the
above article: On 12 January | sent an email to ASPI say-
ing that Pearls and Irritations would be prepared to post
any reply that ASPI would like to make to Jaq James’ earli-
er article in Pearls and Irritations. ASPI did not respond. It
was further confirming evidence to me that ASPI sees its
propaganda on Uyghurs as indefensible. John Menadue.

Australian Alert Service 5



